רדיפת הדת בת”א: העירייה דחתה הצעת הפשרה לתפילות יום כיפור

לאחר שבית המשפט הורה להגיע להסכמות: עיריית תל אביב דחתה את הצעת הפשרה לקיום תפילות יום הכיפורים עם מחיצה • עמותת 'ראש יהודי': "חבל שיש מי שלא למד כלום מהשנה שעברה"
חרדים 10
ט' אלול התשפ"ד / 12.09.2024 00:58

עיריית תל אביב סירבה להצעת הפשרה שהציגה עמותת ‘ראש יהודי’ לקיום תפילות יום כיפור במרחב הציבורי בעיר – והצדדים הודיעו היום (רביעי) לבית המשפט המחוזי בתל אביב כי לא הצליחו להגיע להסכמות ביניהם.

בשנה שעברה בוטלו  התפילות בכיכר דיזינגוף בעקבות התפרעות קבוצת מפגינים. השנה, עיריית תל אביב החליטה לאסור את קיום התפילות במרחב הציבורי, כולל הקמת מחיצות הפרדה, והודיעה כי לא תתיר קיום תפילות במתכונת שהייתה נהוגה בעבר.

33 עותרות ועמותת ‘ראש יהודי’ מבקשות לקיים מקצת מתפילות יום כיפור והקפות שניות בשמחת תורה במתחם הכיכר. הם דורשים לאפשר הצבת מחיצה ניידת באורך 15 מטרים במהלך התפילות, כך שתהיה הפרדה מגדרית בין גברים לנשים, לפי המסורת היהודית.

לאחר שעמותת ‘ראש יהודי’ ותושבות חילוניות בעיר עתרו לבית המשפט המחוזי בדרישה לבטל את ההחלטה העירונית – הורה בית המשפט בשבוע שעבר לצדדים לנסות להגיע להסכם פשרה.

‘ראש יהודי’ הציעה פשרה לפיה התפילה תתקיים בגן מאיר במקום בכיכר דיזינגוף, עם הצבת מחיצה מינימלית בלבד. אלא שעיריית תל אביב סירבה גם  להצעת פשרה זו.

עו”ד אורי פז, המייצג את העותרות, הביע אכזבה מהחלטת העירייה: “הצגנו לבית המשפט את המקורות ההלכתיים המצביעים על כך שתפילה אורתודוקסית מתקיימת מאות שנים בהפרדה בין גברים לנשים, גם במרחב הציבורי. משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה הכירו באופי הדתי של האירועים הללו, והנחיותיהם תומכות בהפרדה מגדרית כשיש רצון מצד המשתתפים”.

מנגד, עיריית תל אביב-יפו, בייצוגו של עו”ד שמואל זינגר מהייעוץ המשפטי העירוני, הביעה התנגדותה הנחרצת לאישור הבקשה.

העירייה טענה כי המרחב הציבורי אינו יכול לשמש להפרדה מגדרית על-פי חוקי העירייה, וכי היא מחויבת לשמור על חופש התנועה ושוויון הזכויות לכל תושבי העיר, גברים ונשים כאחד. העירייה אף ציינה כי היא אינה מאפשרת הצבת מחיצות במרחב הציבורי לצורך תפילות – במיוחד כשמדובר באירוע שמבקש להשתמש במרחב הציבורי כולו לטובת ציבור מצומצם.

מ’ראש יהודי’ נמסר: “חבל שגם השנה, בזמן שלוחמים דתיים וחילוניים נלחמים יחד, יש מי שלא למד כלום משנה שעברה ומסרב לכל הצעת פשרה שתאפשר פתרון מכבד לכל הצדדים”.

קבוצת העותרות נגד העירייה הגיבה: “לאחר דחיית ההצעה, אין מנוס ממסקנה משפטית שתבטל את ההחלטה הבלתי חוקית של העירייה ותאפשר את קיום תפילות יום כיפור בכיכר דיזינגוף בהפרדה, כמסורת ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות