צה”ל חשף: התיעוד מ’מנהרת המוות’ שבה נרצחו החטופים הי”ד

צה"ל חשף את הסרטון שבו נראים התנאים הלא-אנושיים שבהם הוחזקו הירש, עדן, אורי, אלמוג, כרמל ואלכס הי"ד לפני שנרצחו בדם קר בשבי ברפיח • בסרטון ניתן לראות את המנהרה שבה החטופים הוחזקו במשך שבועות: מנהרת מעבר נמוכה, בלי פתחי אוויר, שירותים או מקלחת • צפו
חרדים 10
ז' אלול התשפ"ד / 10.09.2024 20:19

דובר צה”ל תא”ל דניאל הגרי הציג הערב (שלישי), בהצהרה לתקשורת, את התיעוד הקשה מ’מנהרת המוות’, בה נרצחו ששת החטופים הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב הי”ד.

בתיעוד ניתן לראות את המנהרה הצרה, ששימשה למעבר. היא הייתה ללא פתחי אוויר, שירותים או מקלחת וחסומה בדלתות הדף.

הגרי נכנס למנהרה והציג את כתמי הדם, בקבוקי שתן של החטופים והצביע על המיקום בו נרצחו ששת החטופים בדם קר. במנהרה גם נמצאה תחמושת וציוד ששימש את המחבלים – מטענים, מחסניות של נשק ותרמילים, וספרי קוראן.

“זאת מנהרת מעבר, היא לא מנהרת חדר, זו מנהרה שאי אפשר לעמוד בה”, הבהיר הגרי בתיעוד מהזירה. “הלחות פה קשה למחיה. אפשר לראות בקבוקים של שתן, כנראה זה היה סוג של שירותים. ייתכן שיש פה סוג של בור ספיגה נוסף, לעשות בו צרכים”.

הגרי הבהיר בהמשך ההצהרה: “התנאים במנהרה הם קשים מאוד ואנחנו יודעים שחטופים נוספים מוחזקים בתנאים דומים”. במנהרה נמצא ציוד היגיינה ולוח שחמט. “הכול היה זרוק פה, מפוזר”, אמר הגרי.

“כאן רואים את הדם שלהם על הרצפה. פה רואים את הרגעים האחרונים שלהם וכאן נרצחו באכזריות”, פירט הגרי. “אנחנו נלמד ממה שקרה פה, חייבים ללמוד ממה שקרה פה. קשה מאוד לשרוד פה, הם היו גיבורים. אנחנו נגיע למי שרצח את החטופים, נרדוף את המחבלים”.

הוא הוסיף: “אנחנו מתחקרים את אירוע הדלפת שמותיהם של החטופים בטרם חילוצם מהמנהרה. זה אירוע חמור מאוד שפגע במשפחות החטופים ובכוחות שפועלים בשטח”.

הוא סיפר: “הפצנו את התיעוד הזה גם בשפה האנגלית כדי שכל העולם יראה ויזכור את הרוע של חמאס ויבין כיצד הוא נוהג באכזריות לחטופים. כשהתחקיר יושלם, נציג אותו קודם למשפחות ואחר כך לציבור”.

המנהרה שמתועדת בסרטון היא ברוחב של 80 ס”מ בלבד. מכתמי הדם הפזורים לאורך המנהרה ניתן להבין שהחטופים הוצאו להורג במקומות שונים וכנראה הם גוננו זה על זה. כוחות צה”ל שהגיעו למקום בפעם הראשונה עקרו את דלת המנהרה, שאותה המחבלים נעלו אחרי שרצחו את ששת הישראלים ונטשו את המקום.

לפי הערכות החטופים הוחזקו במנהרה כשבועיים או שלושה. לצבא לא היה מודיעין מוקדם על הימצאות החטופים במקום, ולא היה ניתן לנהל מבצע לחילוצם. עם זאת, הכוחות שפעלו באזור נעו במרחב בצורה זהירה, מה שאיפשר את חילוצו של פרחאן אל-קאדי.

בין הנקודה שבה פרחאן אותר לבין הנקודה שבה הוחזקו החטופים מפרידים 700 מטרים. למרות זאת, המנהרה שבה הוחזקו החטופים הייתה חסומה, ולא היה ניתן לעבור, מתחת לקרקע, בין המרחבים.

בישראל בוחנים דגימות DNA של שני מחבלים שחוסלו באזור, כדי לנסות להבין אם אלה היו המחבלים שרצחו את החטופים.

צילום: דוצ

מוקדם יותר היום פרסם צה”ל את תחקיר רצח החטופים ב’מנהרת המוות’ ברפיח.

מהתחקיר הראשוני עולה כי הכוחות שקדחו בפיר שדרכו הגיעו לחטופים – עשו זאת יממה לאחר שהחטופים כבר נרצחו. המנהרה, באורך כ-120-130 מטר בלבד, אותרה כ-700 מטרים מהמנהרה בה הוחזק פרחאן אלקאדי שחולץ 3 ימים קודם. החטופים הורעבו וחיו בהיעדר היגיינה בסיסית. הערכה היא כי הם הוחזקו במקום כשבועיים או שלושה.

שני מחבלים שיצאו מפיר סמוך חוסלו ובצה”ל בודקים אם השניים רצחו את החטופים. הכניסה למנהרה הייתה חסומה בדלת הדף מברזל שאותה ככל הנראה סגרו המחבלים שנמלטו.

התיעוד מהמנהרה הוצג השבוע לחברי הקבינט שלדברי נוכחים בזמן הצגת התיעוד – השרים הזדעזעו. בנוסף, התיעוד הוצג גם למשפחות ששת החטופים שנרצחו במנהרה.

החטופים שנרצחו, הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב – נמצאו עם סימני ירי בראש ובמקומות נוספים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות