השהייה הארוכה במנהרה: פרטים חדשים על רצח 6 החטופים הי”ד

צה"ל מפרסם ממצאי התחקיר של רצח 6 החטופים ברפיח: המנהרה שבה אותרו הייתה מנהרת מעבר צרה באורך של כ-120-130 מטר • אותרו בה כמויות גדולות של מים ואוכל, בקבוקי שתן, בור ספיגה באדמה, אוכל יבש ומזרנים • בצה"ל בודקים האם שני המחבלים שרצחו את החטופים - חוסלו
חרדים 10
ז' אלול התשפ"ד / 10.09.2024 19:36

צה”ל פרסם היום (שלישי) את תחקיר רצח ששת החטופים – הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדי ירושלמי, כרמל גת, אלמוג סרוסי ואלכס לובנוב הי”ד.

מהממצאים עלה כי החטופים נרצחו בידי לפחות שני מחבלים – שעות לפני שכוחות צה”ל הגיעו למנהרה. בצה”ל הדגישו, כי לא היה ברשות הצבא מידע כי ישנם חטופים במנהרה.

על פי הדוח הפתולוגי, נראה כי החטופים גוננו אחד על השני. במקום נמצאו מחסניות של קלצ’ניקוב ומזרנים שעליהם החטופים ישנו.

לאחר חילוצו של פרחאן קאדי, הנחה הרמטכ”ל הרצי הלוי לתעדף מעצר של מחבלים כדי שניתן יהיה לחקור אותם ולקבל מהם מידע על מקום הימצאותם של חטופים נוספים.

על פי כמויות המים, המזון והתנאים הסניטריים – בקבוקי שתן, שירותים מאולתרים עם דלי באדמה – החטופים שהו במנהרה תקופה ארוכה.

לצה”ל  לא הייתה כוונה לחלץ את החטופים במבצע מיוחד. ביום שישי בצהריים כוחות צה”ל חיפשו פירים ברפיח, ויחד עם דחפור D9 פתחו מבנה וגילו פיר בתוך חדר ילדים. עומקו של הפיר 20 מטרים והוא היה סגור.

במהלך הלילה בין שבת לראשון זיהו את גופות החטופים.

לאחר שהכוחות איתרו את הפיר והחלו לעבוד על חקירתו – חוסלו שני מחבלים שיצאו מתוך התת קרקע במרחב אחר סמוך. כעת פועלים בצה”ל לבדוק, גם באמצעות DNA, האם הם המחבלים שרצחו את ששת החטופים ונמלטו.

המרחק בין מקום מציאת שש הגופות למקום שבו חולץ פרחאן  3 ימים קודם לכן, עומד על 700 מטרים.  המנהרה שבה אותרו החטופים – מנהרת מעבר צרה באורך של כ-120-130 מטר בלבד.  היא הייתה חסומה בדלת הדף מברזל, שאותה המחבלים כנראה סגרו אחריהם לאחר שרצחו את החטופים – והכוחות היו צריכים לעקור מהמקום.

הדובר צה”ל תא”ל דניאל הגרי נכנס ביום שישי למנהרה, יחד עם צוות איתור שבויים ונעדרים (אית”ן), משם נאספו ממצאים לבדיקה.

מהממצאים שאותרו במנהרה – ככל הנראה שני מחבלים רצחו את החטופים. במנהרה אותר ציוד לשהייה ממושכת של שבועות שלמים. אותרו שם כמויות גדולות של מים ואוכל, בקבוקי שתן, שירותים מאולתרים של בור ספיגה באדמה, אוכל יבש ומזרנים, וגם מחסניות של קלאצ’ניקוב.

המנהרה תועדה על ידי הגרי והתיעוד ממנה הוצג למשפחות לבקשתן. התיעוד הוצג בפני חברי הקבינט – ויפורסם הערב בהצהרה של דובר צה”ל.

בצה”ל אומרים הערב: “לא היה לנו מודיעין מדויק שהחטופים נמצאים שם – אחרת היינו מנסים לעשות מבצע חילוץ. לא היה מודיעין עבור מבצע כזה. הכוחות פעלו בשטח באופן מאוד מאוד זהיר. בשלב זה ממשיכים למפות את המרחב התת קרקעי ולחקור אותו, עד שיושמד”.

ב-31 באוגוסט התיר צה”ל לפרסום כי גופות ששת החטופים חולצו ממנהרה תת קרקעית במרחב רפיח.

מלבד כרמל גת הי”ד, שנחטפה בחיים מביתה בקיבוץ בארי, חמשת החטופים האחרים נחטפו בחיים ממסיבת הנובה ברעים. כבר באותו היום פורסם תחקיר ראשוני ולפיו תצפיתנים שעמדו מחוץ למנהרה זיהו את לוחמי צה”ל נעים לכיוונם – וזה מה שגרם למחבלים לרצוח את החטופים ולהימלט מהמקום.

בצה”ל מצאו אינדיקציות בשטח לאחר מציאת גופות החטופים שתצפתני חמאס צפו על לוחמי צה”ל בזמן אמת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות