פחות מחודשיים אחרי המינוי: פרויקטור הצפון צפוי לסיים?

אלוף במיל' צ'ייני מרום צפוי לפרוש - בצל משבר אמון עם בכירים במשרד ראש הממשלה • "זו הייתה טעות. אולי בצוללות הוא מבין, אבל הוא לא מקשיב. חושב שיודע הכול" • מנכ"ל משרד ראש הממשלה נזף בו על תוכנית עבודה שהציג: "על דעת מי כתבת שלא כל האוכלוסיה תחזור?"
חרדים 10
ז' אלול התשפ"ד / 10.09.2024 17:09

הפארסה של תפקיד הפרויקטור לשיקום הצפון: ראש מנהלת שיקום הצפון, אלוף מיל’  אליעזר (צ’ייני) מרום, שמינויו אושר לפני פחות מחודשיים, צפוי לסיים בקרוב את תפקידו – כשברקע זעם כלפיו במשרד ראש הממשלה.

לפי דיווח של יאיר קראוס באתר ynet, במשרד ראש הממשלה החלו כבר בחיפוש מחליף לתפקיד, האחראי על תכלול ויישום החלטות הממשלה לשיקום וחיזוק הצפון בטווח המיידי ועד הטווח הארוך.

לפי הדיווח, אחד השמות שעלו כמועמדים להחליפו הוא עודד רביבי, שכיהן עד לאחרונה כראש מועצת אפרת.

הרקע להדחה המסתמנת של צ’ייני הוא משבר אמון בינו לבין בכירי משרד ראש הממשלה – וביקורת על כך שמאז שנבחר לא הצליח לקדם בתפקידו דבר, ועדיין עסוק בלמידת אתגרי הצפון ו”בהמתנה לטבלאות האקסלים שנדרשו ברשויות המקומיות המפונות להציג בפניו”.

אתמול, בפגישה שקיים עם מנכ”לי משרדי הממשלה, הציג בפניהם צ’ייני מצגת עם עקרונות פעילות המנהלת שהוא מקים ועורר נגדו זעם וביקורת על ניסוח העקרונות שהציג.

לפי דיווח של מיכאל שמש ב’כאן חדשות’, במסמך הפנימי שהציג נכתב, בין היתר, כי “לא כל המפונים יחזרו לבתיהם” ו”תמיד יהיו לא מרוצים”. עוד נכתב במסמך העקרונות שגיבש הפרויקטור: “לא ממציאים את הגלגל לצורך הטיפול במפונים”.

מנכ”ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, נזף בפרויקטור על מסמך העבודה שהציג למנכ”לים.

יוסי שלי אמר לצ’ייני: “לא כל דבר צריך להעלות על הכתב. על דעת מי כתבת שלא כל האוכלוסיה תחזור? זה לא מקובל עליי, זאת לא תוכנית עבודה”.

מרום: “זאת הערכה”.

המשנה למנכ”ל משרד הביטחון: “איך אתה יודע שלא כולם יחזרו, עשית סקר? איך הגעת לזה?”

מנכ”לים נוספים הצטרפו לביקורת על העקרונות שהציג הפרויקטור בישיבה.

במשרד ראש הממשלה זעמו על המבוכה שגרם, כיוון שהוא נחשב לשליחו של ראש הממשלה לטיפול בצפון.

גורם במשרד ראש הממשלה אמר:  “לא ייתכן שיוציא כזו מצגת מבלי להראות אותה לאף אחד ומבלי להתייעץ”. לדבריו, בכירי המשרד כעסו: “גם אם זה מה שהוא חושב, לא כותבים את זה ככה. כך לא פועל מנהיג”.

לדברי גורם במשרד ראש הממשלה הבחירה בצ’ייני, בעל עבר צבאי מרשים, לא הייתה מותאמת ליכולות הנדרשות מאדם שנועד לתכלל החלטות ממשלה בין-משרדיות משמעותיות ומורכבות כל כך.

“זו הייתה טעות”, אומרים במשרד ראש הממשלה. “הוא פשוט לא מוכן להקשיב. חושב שיודע הכול. אולי בצוללות הוא מבין, אבל למה הוא לא מקשיב”.

אם צ’ייני אכן יפרוש או יודח, תימשך בכך הפארסה סביב תפקיד הפרויקטור לצפון: בחודש יולי אישרה הממשלה את מינויו של מרום לתפקיד ראש מנהלת הצפון, למרות התנגדותה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה.

היועמ”שית טענה כי ישנם קשיים משפטיים במינוי, וכי נדרש להביא אותו שוב לוועדת המינויים. השרים מצדם תקפו את עמדתה והחליטו לאשר את המינוי.

בחודשים שקדמו למינוי צ’ייני ניהלו משרדי הממשלה מאבק פוליטי על שאלת זהות המשרד הממשלתי שיוביל את התוכנית הלאומית לשיקום וחיזוק הצפון ביום שאחרי המלחמה.

במשרד הפנים רצו להוביל את היגוי ההחלטה הממשלתית העתידית, שנתניהו הכריז כי יושקעו בה 3.5 מיליארד שקלים. גם במשרד הנגב והגליל רצו ואף במשרד ההתיישבות, ובסוף החליט נתניהו כי משרדו הוא זה שיתכלל את עבודת המשרדים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות