שלושת החטופים שגופותיהם חולצו בדצמבר – נהרגו מהפצצת צה”ל

חרדים 10
|
ז' אלול התשפ"ד / 09.09.2024 22:30
החטופים הוחזקו במנהרה לצד בכיר חמאס שחוסל – ונהרגו מהפגזת צה”ל • גופותיהם חולצו כבר בדצמבר • סיבת מותם ידועה כבר חודשים רבים – אך הרמטכ”ל ובכירים נוספים החליטו שלא לפרסם זאת לציבור

שלושת החטופים שנהרגו בשבי חמאס בעזה וגופותיהם חולצו בחודש בדצמבר –  רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו הי”ד – נהרגו מהפצצת צה”ל ברצועה. כך דווח הערב (שני) בחדשות 12.

ההפצצה התרחשה מאחר שבצבא לא ידעו שהם שהו במחיצת בכיר החמאס שחוסל – מפקד החטיבה הצפונית של עזה אחמד גנדור. בצה”ל מכירים את הפרטים כבר מחודש פברואר, אך בחרו שלא לפרסם אותם.

באמצע חודש דצמבר צה”ל הודיע על חילוץ גופותיהם של שלושת החטופים. שלושתם נחטפו בחיים: בייזר ושרמן הי”ד היו חיילים וטולדנו הי”ד נחטף ממסיבת הנובה.

גופותיהם נמצאו במנהרה ברצועת עזה והם הובאו לקבורה בישראל.

לאחר מציאת גופותיהם צה”ל פתח בתחקיר.

כבר בחודש ינואר עדכנו את משפחותיהם בממצאים הפתולוגים כי החיילים שהו במנהרה שבה חוסל מפקד החטיבה הצפונית. בצה”ל טענו אז שלא ניתן לקבוע את סיבת המוות: האם נחנקו או הורעלו ושלא ניתן לאשש או לשלול את המידע.

משפחותיהם דרשו עוד בינואר תשובות ובחודש מאי הגיעו תוצאות של בדיקות נוספות ומהן עלתה תשובה ברורה – שלושת החטופים נהרגו מתקיפת צה”ל, אך הוחלט שלא לפרסם זאת.

בחודש שעבר הגיעו נציגי צה”ל למשפחותיהם של שלושת החטופים והציגו בפניהם את הממצאים הללו.

עם זאת, בצה”ל ידעו את המידע הזה כבר לפני חודשים רבים – והחליטו לעכב ולא לפרסם זאת. בכירים בצבא, ביניהם גם הרמטכ”ל הרצי הלוי, החליטו שלא לפרסם זאת לציבור.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “הטענות על גניזת התחקיר על ידי הרמטכ”ל אינן נכונות. צה”ל ישלים את תחקיר נסיבות מותם של החטופים סמל רון שרמן ז”ל, רב”ט ניק בייזר ואליה טולדנו ז”ל בימים הקרובים והוא יוצג למשפחות. צה”ל משתתף בצער המשפחות השכולות וימשיך ללוותן”.