המזרחן הבכיר נגד ראש אמ”ן החדש: “הוא חלק מחונטה צבאית”

המזרחן יוני בן מנחם מבקר את דובר צה"ל על טענתו שסינוואר לא אחראי למסמך שנחשף ב'בילד' הגרמני: "דובר צה"ל איבד את אמינותו" • תוקף בחריפות את ראש אמ"ן החדש: "ממנים ראש אמ"ן שלא יודע את השפה הערבית ויש עליו עננה כבדה על המחדל שלו בשבעה באוקטובר"
חרדים 10
ו' אלול התשפ"ד / 09.09.2024 11:22

יוני בן מנחם, מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדיניות, שוחח היום (שני) עם טל מאיר ב’ישראל הבוקר’ בערוץ 14 – ומתח ביקורת חריפה על התנהלות צה”ל סביב המסמך שפורסם ב’בילד’ הגרמני, אשר חושף את האסטרטגיה של חמאס, ולא הגיע לידי הדרג המדיני.

“אני לא רוצה להגיד שצה”ל שיקר, אבל למען השקיפות, תפרסמו את המסמך בערבית ואנחנו נראה את הטקסט ונחליט מה קורה”, אמר.

בן מנחם דורש, לפני הכל, מדובר צה”ל לפרסם את המסמך שנחשף בשפה הערבית, על מנת שהוא ובעלי תפקידים מקבילים לו יוכלו לנתח אותו: “אנחנו אנשים שמכירים את זה ויש לנו ידע לא פחות מאמ”ן, בטח בהכרת החברה הפלשתינית, הרבה יותר מהקצינים הזוטרים באמ”ן שבחיים שלהם לא דיברו עם ערבים ואולי רובם לא יודעים גם את השפה הערבית”.

בן מנחם מפריך את טענת דובר צה”ל כי המסמך נכתב על ידי ‘דרג ביניים’ וזאת בניסיון להקטין את ממדי המחדל: “תשמעי, אני חוקר את חמאס מיום הקמתו וגם סיקרתי אותו מיום הקמתו ועד היום. אין דבר כזה בזרוע הצבאית של חמאס ‘דרג ביניים’. לא יכול להיות שמסמך שנמצא במנהרה שבה היה סינוואר לא נכתב על ידי סינוואר”.

הוא מוסיף כי מעצם טענת דובר צה”ל שהמסמך לא נכתב על ידי סינוואר, הוא מסיר ממנו אחריות ועל הדרך עוקץ גם את אמ”ן: “צה”ל עומד מאחורי הדברים שלו, הוא בטח מסתמך על הערכות של האמ”ן ותכף נגיד איזו מילה על האמ”ן.

“דובר צה”ל איבד את אמינותו”, אומר בן מנחם.

לצד זאת, מבקר בחריפות את ראש אמ”ן, את הרמטכ”ל ואת שר הביטחון שבחסותם קודמו ארבעה קצינים שהיה להם חלק במחדל השבעה באוקטובר: “ממנים ראש אמ”ן שלא יודע את השפה הערבית ויש עליו עננה כבדה על המחדל שלו בשבעה באוקטובר, ואתמול פורסם שארבעה קצינים בכירים באמ”ן קודמו, בלי שהם בכלל עשו תחקיר על הכישלון שלהם בשבעה באוקטובר. אנחנו ממשיכים בקונספציה”,

הוא תקף את ראש אמ”ן החדש, שלומי בינדר – באופן ישיר: “הוא חלק מחונטה צבאית”.

בן מנחם סיפר: “ב-20 השנים הראשונות אחרי מלחמת יום הכיפורים, אמ”ן התנהג בצורה מופלאה, ובמיוחד יחידה 8200 שאני משתייך אליה”.

לצד זאת הוא תוקף את מפקד 8200 הנוכחי, האלוף יוסי סריליאו, “שהוא אחד האחראים הגדולים ביותר למחדל, אפילו לא מוכן לזוז מהכיסא שלו”.

על חמאס אמר, כי כרגע לא נראה שהוא מאבד מכוחו ברצועת עזה: “יש סרטון שרץ אתמול על אחד שמתח ביקורת על חמאס, וחמושי חמאס היכו אותו עד שהוא התמוטט בבית חולים. הפיצו את הסרטון הזה למען יראו וייראו, וחמאס עדיין מחזיק בכוח צבאי גדול, של אלפי מחבלים חמושים. יש עדיין מאות קילומטרים של מנהרות שצה”ל לא חשף”.

לדבריו, כל עוד ישראל לא תלחץ צבאית על החמאס הם ימשיכו לשלוט ברצועה: “והנקודה הכי חשובה היא שהם שולטים בחלוקת הסיוע ההומניטרי. אמנם שמענו לפני כמה ימים שראש הממשלה הנחה את צה”ל לקחת את הנושא הזה לידיו, ואני רואה שהצבא מתנגד ושום דבר לא קורה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות