דו”ח קובע: דפוס הטיה נגד ישראל בסיקור ה-BBC על ‘חרבות ברזל’

לפי הדוח החריף, רשת ה-BBC ייחסה לישראל ביצוע 'רצח עם' פי 14 יותר מחמאס - שמזוהה ברשת היוקרתית רק לעתים רחוקות כארגון טרור • עיתונאים שעובדים בערוץ ה-BBC בערבית חגגו מעשי הטרור של חמאס בפלטפורמות אחרות
חרדים 10
ה' אלול התשפ"ד / 08.09.2024 09:18

דוח חדש שבחן את הסיקור התקשורתי של רשת BBC הבריטית במהלך ארבעת החודשים הראשונים של מלחמת חרבות ברזל בין ישראל לחמאס. העלה כי תאגיד השידור הבריטי הפר 1,500 פעמים את תקנות ונהלי העריכה שלו בסיקור – ובשידוריו בפלטפורמות השונות התגלה דפוס של הטיה נגד ישראל.

על פי הנתונים, ישראל הוזכרה בהקשרים של רצח-עם פי 14 יותר מאשר חמאס, ועם הפרות החוק הבין-לאומי פי 6 יותר מחמאס  – וזאת תוך כדי הפרות רבות של עקרונות האובייקטיביות והדיוק. המונח “ארגון טרור” הוצמד לחמאס רק ב-3.2% מהאזכורים.

הדוח, שפורסם אמש על ידי קבוצה של כ-40 עורכי דין ואנשי דאטה, עוקב אחר סיקור ה-BBC בטלוויזיה, ברדיו, באינטרנט, ברשתות החברתיות ובפודקאסטים בארבעת החודשים הראשונים למלחמה.

מחברי הדוח כתבו כי בסיקור הייתה המעטה מהטרור של חמאס, בעוד שישראל הוצגה תדיר בתור אומה מיליטריסטית ותוקפנית.

לפי מחברי הדוח, ערוץ ה-BBC בערבית זוהה כמוטה לגמרי נגד ישראל בדיווחים החדשותיים שלו, והם מפנים אצבע מאשימה לערוץ ה-BBC בשפה הערבית.  לטענתם,  כמה מהעיתונאים שעובדים בו חגגו מעשי הטרור של חמאס בפלטפורמות אחרות או גילו סימפתיה לארגון הטרור.

עורכי הדוח עשו שימוש בבינה מלאכותית כדי לבחון 9 מיליון מילים שנאמרו בהקשר המלחמה. הם איתרו 1,553 הפרות של הנחיות העריכה של הרשת עצמה, שכוללות היעדר משוא פנים, דיוק ערכי בעריכת התוכן ועבודה למען האינטרס הציבורי.

בעקבות ממצאי הדוח, שני ארגונים יהודים בממלכה, כמו גם חברי פרלמנט בריטים, קראו לבדיקה עצמאית באשר לסיקור ה-BBC – שנחשב לאחת מרשתות התקשורתיות בעלות ההשפעה הגדולה ביותר בעולם – את המלחמה.

לדבריהם, “הממצאים מערערים את אמינות ה-BBC ומעוררים חשש לגבי השפעת הסיקור המוטה על דעת הקהל הגלובלית”.

רשת BBC הגיבה לממצאי הדוח  והודיעה כי תבחן אותו בעיון, אך ציינה במקביל כי היא חולקת על הדרך בה בוצע המחקר, שלדבריה התבסס על ניתוח בינה מלאכותית כדי לבדוק היעדר משוא פנים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות