התוכנית של סינוואר: להבריח את עצמו לאיראן – מוקף בחטופים

התוכנית של מנהיג חמאס יחיא סינוואר הייתה להבריח את עצמו ואת שאר מנהיגי חמאס יחד עם החטופים הישראלים דרך ציר פילדלפי לסיני, ומשם לאיראן. מידע זה נחשף במהלך חקירת בכיר חמאס שנלכד, וממסמכים שנתפסו ב-29 באוגוסט, היום בו אותרו גופות שישה חטופים שנרצחו
חרדים 10
ב' אלול התשפ"ד / 05.09.2024 20:41

במסיבת עיתונאים דרמטית שנערכה אמש בירושלים, חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו מידע מסעיר בפני התקשורת הזרה: ארגון הטרור חמאס תכנן להבריח חטופים ישראלים מעזה דרך ציר פילדלפי השנוי במחלוקת.

“אם נעזוב את ציר פילדלפי, יהיה בלתי אפשרי למנוע מחמאס לא רק להבריח נשק, אלא גם להבריח חטופים,” אמר נתניהו במהלך המסיבה שנמשכה כ-15 דקות.

מקורות מודיעיניים חשפו בפני ה”ג’ואיש כרוניקל” כי התוכנית של מנהיג חמאס יחיא סינוואר הייתה להבריח את עצמו ואת שאר מנהיגי חמאס יחד עם החטופים הישראלים דרך ציר פילדלפי לסיני, ומשם לאיראן. מידע זה נחשף במהלך חקירת בכיר חמאס שנלכד, וממסמכים שנתפסו ב-29 באוגוסט, היום בו אותרו גופות שישה חטופים שנרצחו.

נתניהו הדגיש כי ישראל מתנגדת בתוקף לדרישת חמאס לשליטה בציר פילדלפי, וכי זוהי הסיבה העיקרית לכך שלא הושגה עסקה בשמונת החודשים האחרונים, למרות מאמצי התיווך של ארה”ב, מצרים וקטאר.

ציר פילדלפי, שאורכו 14 ק”מ, הוקם עם השלמת נסיגת ישראל מסיני ב-1982. הוא ממוקם בגבול הדרומי של רצועת עזה בין רפיח לסיני. ישראל רואה בשליטה על הציר כחיונית למניעת התחמשות מחודשת של חמאס.

שר הביטחון יואב גלנט הציע נסיגה זמנית מהציר למשך 42 יום כחלק מעסקת חטופים, אך נתניהו דחה זאת בטענה שישראל לא תוכל לחזור לשם בשל לחצים פוליטיים. נתניהו טוען כי הציר הוא “צינור החמצן של חמאס” שאפשר את התחזקותו לאורך השנים.

בישיבת קבינט סוערת שנערכה השבוע, הסכימו רוב חברי הקבינט כי נסיגה מרצועת עזה, כולל מציר פילדלפי, עלולה להביא להחזרת שלטון חמאס. נתניהו אף העביר מסר זה לנשיא ביידן במסמך פנימי מסווג עוד ב-27 במאי.

נתניהו הביע חרטה על מספר החלטות שקיבל בעבר בנוגע לחמאס, כולל שחרורו של סינוואר בעסקת שליט ב-2011, העברת כספים מסעודיה וקטאר לחמאס, וסירובו לאשר חיסול של סינוואר ומוחמד דיף למרות המלצות השב”כ והמוסד.

בינתיים, ממשל ביידן הבהיר כי הוא מתנגד לנוכחות ישראלית ברצועת עזה לאחר המלחמה, בעוד שרים כמו בצלאל סמוטריץ’ ואיתמר בן גביר קוראים להחזרת ההתנחלויות לעזה ולהמשך שליטה ישראלית באזור.

בעוד הדיון על עתיד עזה וציר פילדלפי נמשך בתוך ומחוץ לישראל, גורלם של החטופים הנותרים ממשיך להיות תלוי בחסדי המחבלים המחזיקים בהם, כאשר ישראל עומדת איתנה בסירובה לוותר על שליטתה בציר פילדלפי, גם במחיר של אי-השגת עסקה או אובדן נוסף של חיי חטופים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות