פוטין הפיץ קונספירציה אנטישמית – ולעג על הצחוק של קמלה האריס

פוטין לעג על קמלה האריס והודיע כי יתמוך בה במירוץ לנשיאות • אולם, החלק המטריד ביותר בנאומו של פוטין היה התייחסותו להנהגת אוקראינה ולנשיא וולודימיר זלנסקי, תוך שהוא מפיץ קונספירציה אנטישמית
חרדים 10
ב' אלול התשפ"ד / 05.09.2024 17:12

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עורר סערה דיפלומטית חדשה ביום חמישי, כאשר ניצל הופעה פומבית בעיר וולדיווסטוק שבמזרח הרחוק הרוסי כדי ללעוג למועמדים לנשיאות ארצות הברית ולהשמיע אמירות בעלות גוון אנטישמי כלפי הנהגת אוקראינה.

במהלך האירוע, פוטין נשאל על העדפותיו במירוץ לנשיאות ארצות הברית. בתגובה, השיב הנשיא הרוסי בנימה סרקסטית בולטת: “הפייבוריט שלנו היה מר ביידן. הורידו אותו מהמירוץ והוא קרא לתומכים שלו לתמוך בקמלה האריס. זה מה שגם אנחנו נעשה. נתמוך בה”. הוא הוסיף בלעג כי “יש לה צחוק מדבק”, הערה שגרמה לקהל באולם לפרוץ בצחוק.

למרות הלעג הגלוי, פוטין הוסיף בנימה רצינית יותר כי “מי שיהיה נשיא ארצות הברית זו הבחירה של העם האמריקני ואנחנו נכבד אותה”. עם זאת, הנשיא הרוסי לא חסך את ביקורתו גם מהמועמד הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. פוטין ציין כי טראמפ “הטיל על רוסיה כל כך הרבה סנקציות והגבלות, יותר מכל נשיא אחר שהיה לפניו”, והביע תקווה שהאריס לא תנקוט בגישה דומה.

הדברים נאמרו על רקע הטלת סנקציות חדשות מצד ארצות הברית על כלי תקשורת רוסיים, ובהם סוכנות הידיעות “ריא נובוסטי” ורשת RT, כמו גם על העורכת הראשית שלה, מרגריטה סימוניאן, הנחשבת לאשת התעמולה המרכזית של הקרמלין.

אולם, החלק המטריד ביותר בנאומו של פוטין היה התייחסותו להנהגת אוקראינה ולנשיא וולודימיר זלנסקי. הנשיא הרוסי אמר: “לפעמים אני חושב שמי שמנהיג את אוקראינה הוא חוצן”. אמירה זו מהדהדת תיאוריית קונספירציה אנטישמית הרווחת ברשתות החברתיות דוברות הרוסית, הטוענת כי יהודים אינם בני אדם אלא חוצנים שהגיעו לכדור הארץ במטרה להשתלט על העולם.

זו אינה הפעם הראשונה שפוטין משתמש ברטוריקה בעייתית כלפי זלנסקי. בעבר, במהלך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הוא כבר התייחס ליהדותו של הנשיא האוקראיני, וקבע כי זלנסקי הוא “בושה לעם היהודי”.

מומחים מעריכים כי הופעתו של פוטין בוולדיווסטוק נועדה לחזק את תדמיתו בקרב הציבור הרוסי ולהסיט את תשומת הלב מהבעיות הפנימיות ברוסיה. עם זאת, היא גם מדגישה את המתיחות המתמשכת ביחסים בין רוסיה למערב, ואת האתגרים העומדים בפני הקהילה הבינלאומית בהתמודדות עם הרטוריקה המתלהמת של מוסקבה.

בעוד שהקרמלין עשוי לטעון כי דבריו של פוטין נאמרו בהומור, ההשלכות של אמירות אלו על היחסים הדיפלומטיים ועל השיח הציבורי עלולות להיות משמעותיות ומרחיקות לכת. נותר לראות כיצד יגיבו ארצות הברית ומדינות אחרות לדברים אלו, ואם הם יובילו להחרפה נוספת במתיחות הבינלאומית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות