במסגרת התכנית הלאומית שמובילה שרת התחבורה, מירי רגב, להסטת הובלת המטענים מהכבישים למסילות – וכחלק מתכנית רחבה של משרד התחבורה ורכבת ישראל לשיפור מערך הובלת המטענים בישראל, חנכו רכבת ישראל וחברת HCT, את מסוף המטענים החדש בנמל הדרום באשדוד.
הנמל יאפשר לשפר ולהגדיל היקף שינוע המטענים ברכבת, ויסייע בפתיחת צוואר הבקבוק הלוגיסטי הנוצר כתוצאה מהובלה באמצעות משאיות.
המיזם כולל עבודות נרחבות ליצירת חיבור של נמל הדרום לרשת הרכבות הארצית, על מנת לאפשר שינוע סחורות ברכבת הישר מהנמל.
המסילה החדשה, שאורכה 2.2 קילומטרים מתחת לפני השטח, כוללת גם שני חדרי סלולר לטובת מערכת הקשר הרכבתית GSM-R, מעבר הולכי רגל ואופניים מעל תוואי המסילה, ופיתוח נופי סביב המסילה והתשתיות השונות.
במהלך החודש הקרוב, תפעיל רכבת ישראל שלוחה רכבתית חדשה נוספת למפעל ‘חיפה נגב טכנולוגיות’ שנמצא במישור רותם בדרום הארץ, ובתחילת שנת 2025 תחל בהפעלת שתי שלוחות רכבתיות חדשות נוספות: נמל המפרץ ונמל מספנות ישראל במפרץ חיפה.
מסילת הברזל החדשה אל נמל הדרום והמסוף החדש הינם חלק מתכנית אסטרטגית רחבה של משרד התחבורה ורכבת ישראל לחיבור של נמלי ים, מפעלי תעשייה ומחצבות לרשת המסילות הארצית, שתוביל לשדרוג מערך הובלת המטענים באמצעות רכבות בישראל.
לשדרוג זה יתרונות לאומיים רבים: הורדת הגודש בכבישים ושיפור הבטיחות של כלל משתמשי הדרך, תרומה לאיכות הסביבה באמצעות הורדת מספר רב של משאיות מזהמות מהכבישים, וכן הורדת מחירים לצרכן, שכן שינוע סחורות באמצעות רכבות הוא יעיל ומשתלם הרבה יותר. רכבת מטען אחת מחליפה כ-60 משאיות כבדות.
שרת התחבורה מירי רגב: “הובלה באמצעות תחבורה מסילתית, תסייע הן להובלת מספר עצום של נוסעים במהירות ובנוחות, והן להובלת יעילה, בטוחה וכלכלית של מטענים מכל הסוגים, כחלופה מועדפת למשאיות. לפיכך הוריתי לקדם את פיתוח רשת מסילות המטען, הכוללת הקמת מסופים מתקדמים ברחבי הארץ, שיובילו להפחתה משמעותית של הגודש בכבישים וזיהום האוויר”.
מנכ”ל משרד התחבורה משה בן זקן: “משרד התחבורה מקדם במרץ את תוכניות הפיתוח של רכבת ישראל, בהיקף של 55 מיליארד שקלים. מרכיב חשוב בתוכנית הוא הרחבת רשת הובלת המטענים ברכבת, ולשם כך אנו מקדמים את חיבורם הישיר של נמלי הים לרשת המסילות, ואת הקמתם של מסופי מטען בנקודות אסטרטגיות ברחבי הארץ. לרשת המסופים יצטרף בקרוב מסוף האגרגטים קדמה, הצפוי לתרום להאצת ולהוזלת שינוע האגרגטים לענפי הבנייה והתשתיות והפחתת עומסי התנועה”.
שיקו זנה, מנכ”ל רכבת ישראל: “אנחנו בעיצומה של מהפכת תובלה שתשלב את נמלי הים עם רשת המסילות המתרחבת. בתחילת השנה הבאה צפויים להיפתח שני נמלי ים חדשים, אשר יחוברו גם הם לרשת המסילות. בכך נרשת את כל נמלי הים התיכון שישולבו ברשת המסילות המתרחבת, לצד המשך פיתוח והקמה של מסופי מטענים חדשים ושלוחות פרטיות.
“כל זאת למען עתיד תחבורתי וכלכלי טוב יותר, שיחזק את החוסן הלאומי והכלכלי, ויאפשר הורדת אלפי משאיות מהכבישים, הפחתת הגודש בכבישים, ושיפור בטיחות הנסיעה של כל משתמשי הדרך.”