“האתרוג הגדול מכולם” • הפרשן יוסי יהושוע: למה הרמטכ”ל לא מתפטר?

הפרשן הצבאי יוסי יהושוע מתח ביקורת על התנהלות הרמטכ"ל: "מבחינת הרמטכ"ל עסקים כרגיל, במקום לפנות את כיסאו, הוא מתבצר בלשכתו" • "הוא מצוי בתחושה כמעט משיחית, שלפיה הוא זה שמציל את המולדת"
חרדים 10
א' אלול התשפ"ד / 04.09.2024 11:11

הפרשן הצבאי יוסי יהושוע הסביר הבוקר (רביעי) מדוע הרמטכ”ל הרצי הלוי טרם התפטר מתפקידו, למרות חלקו במחדל טבח השבעה באוקטובר.

“אבל הלוי לא מתפטר, למה? מהסיבה הטובה ביותר בעולם: כי הוא יכול”, כתב יהושוע בציוץ שפרסם ברשת X. “הרמטכ”ל קשור בברית הגנה הרמטית – כמו גם שערורייתית – עם שר הביטחון, יואב גלנט, שהיה פעם מגדולי המבקרים של הצבא, אחרי שעזב אותו כשנפסל ברגע האחרון לתפקיד הרמטכ”ל”.

בטור שפרסם בידיעות אחרונות ואתר ynet, תחת הכותרת “האתרוג הגדול מכולם” –  כתב יהושוע: “האתרוג הגדול מכולם הוא הרמטכ”ל, רב-אלוף הרצי הלוי, האיש שיחד עם ראש השב”כ אחראי לכישלון הביטחוני הגדול ביותר מאז הקמת המדינה, שהתוצאה שלו הייתה טבח ביהודים שלא היה כמוהו מאז השואה. האחריות שלהם אינה נגזרת רק מהכישלון הקונספטואלי המחפיר בחודשים שקדמו לפלישת חמאס, אלא גם מניהול האירועים בלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר.

“כבר עתה ברור שקבלת החלטות אחרת הייתה יכולה לצמצם דרמטית את ממדי הקטל, ההרס והנזקים האדירים שנגרמו בשבת השחורה”.

יהושע הוסיף: “הלוי לקח אחריות והוא גם צפוי להתפטר בבוא העת. אולי זה באמת יקרה בחודשים הקרובים, בכפוף להסכם הפסקת אש אם יושג, אבל בינתיים הסכם כזה מופיע רק בתדרוכים האופטימיים של הבית הלבן. בפועל, הלוי אינו נוהג כמו ראש אגף המודיעין היוצא; מפקד אוגדת עזה שהוחלף השבוע; קצין המודיעין של אוגדת עזה שכבר הודיע על כוונתו לעזוב; וגם מפקד 8200 שצפוי לעשות זאת בקרוב.

“מבחינת הרמטכ”ל עסקים כרגיל: במקום לפנות את כיסאו, להתנצל עמוקות ולערוך חשבון נפש מקיף, הוא מתבצר בלשכתו, לא מציג תחקירים בשקיפות ובעיקר מוסיף לבצע מינויים, כאילו שיש לו לגיטימציה לעצב את פני הצבא שנים קדימה”.

הפרשן הוסיף ומתח ביקורת: “לו הייתם ניגשים לקצינים בכירים בצבא בשבועות הראשונים שאחרי המחדל ואומרים שהלוי הוא זה שיעסוק במינויים של כל כך הרבה אלופים, עוד לפני שובם של התושבים והתושבות המפונים לבתיהם, הם היו שולחים אתכם בדחיפות לפגוש קב”ן. אבל הלוי מתכוון לעשות זאת.

“למה? מהסיבה הטובה ביותר בעולם: כי הוא יכול. הרמטכ”ל קשור בברית הגנה הרמטית – כמו גם שערורייתית – עם שר הביטחון, יואב גלנט, שהיה פעם מגדולי המבקרים של הצבא, אחרי שעזב אותו כשנפסל ברגע האחרון לתפקיד הרמטכ”ל”.

הפרשן מספר, כי “גורם ששוחח עם הלוי אמר שהוא מצוי בתחושה כמעט משיחית, שלפיה הוא זה שמציל את המולדת. אם כך, לא פלא שהוא לא מודע לנזק שנגרם כבר חודשים ארוכים מתוקף העובדה שהוא מסרב לעשות את המעשה הנכון – מקצועית ומוסרית – ולהתפטר על מנת שהצבא יוכל להשתקם. למען האמת, חשוב לומר שכמו אח”מים רבים הוא מוקף בחסידים וגם בקצינים שאין להם את האומץ לדבר על כך עד שהוא יעזוב. או אז נגלה יער שלם של פטריות אחרי הגשם.

“בינתיים הלוי מתמרן מצוין בסדק שנפער בין נתניהו לגלנט ומנצל היטב את האחריות שלהם למצב ואת חולשותיהם הפוליטיות. גם אם תעירו אותו באמצע הלילה הוא יידע למי בדיוק צריך לפנות לטובת התדרוך הנכון והדיווח הנוח.

“זה צריך להיפסק. יש לקרוא בהקדם למנכ”ל משרד הביטחון, אלוף (במיל’) איל זמיר לקחת את הפיקוד על צה”ל. גלנט היה צריך לעשות זאת מזמן, וההגנה שהוא מעניק כעת להלוי, תפגוש אותו בהמשך, כי תחת הרמטכ”ל הזה הצבא לא רק שלא ישתקם – הוא פשוט יתפורר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות