החלטה דרמטית בבריטניה: משעים 30 רישיונות לייצוא נשק לישראל

נתן פרל ואריה ריבקינד
|
כ"ט אב התשפ"ד / 02.09.2024 19:57
הייצוא שהושעה כולל רכיבים למטוסי קרב, מסוקים וכטב”מים • שר החוץ הבריטי: לא מדובר באיסור גורף, אין אמברגו נשק על ישראל • גלנט: “זה בא בזמן שאנחנו נלחמים במלחמה ב-7 חזיתות שונות – מלחמה שנפתחה על ידי ארגון טרור פראי, ללא התגרות”

עם ידידים כאלה מי צריך אויבים? דיוויד לאמי, שר החוץ של בריטניה, אמר במהלך דיון שהתקיים הערב (שני) בפרלמנט הבריטי  כי החליט להשעות 30 מתוך 350 רישיונות לייצוא נשק לישראל.

לדברי לאמי, המהלך נעשה לאחר שייעוץ משפטי עצמאי קבע כי יש “סכנה ברורה” שבחלק מהייצוא הבריטי לישראל ייעשה שימוש ב”הפרות חמורות של החוק הבינלאומי בעזה”.

הייצוא שהושעה כולל רכיבים למטוסי קרב, מסוקים וכטב”מים.

השר הוסיף כי הרישיונות נבחנו וכי הוחלט להשעות את הרישיונות, למרות שלא נקבע באופן מפורש אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי ואם נעשה שימוש ברכיבים שיוצאו אליה בהפרות כאלה. הוא הבהיר כי לא מדובר באיסור גורף וכי אין אמברגו נשק על ישראל.

לדבריו, אין השוואה בין חמאס לישראל, ובריטניה תמשיך לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה, בהתאם לחוק הבין-לאומי.

גורם רשמי בכיר בישראל אמר ל’אקונומיסט’: “ישראל לא קונה אמל”ח בבריטניה, והרכישות הקשורות בביטחון הן מרכיבים קטנים שניתן להשיג בנקל במקום אחר. להשעיית רשיונות הייצוא לא תהיה כל השפעה על הצבא הישראלי, אך זה אירוע סימלי מזיק בעל השלכות”.

שר החוץ ישראל כ”ץ אמר בתגובה: “ישראל מאוכזבת משורת ההחלטות האחרונות שקיבלה ממשלת בריטניה ובהן ההחלטה האחרונה בנושא ייצוא ביטחוני לישראל, החלטתה לסגת מבקשתה להגיש עמדת ידיד ל-ICC, ועמדתה בנוגע לאונר”א, כמו גם מההתנהלות והאמירות הבריטיות האחרונות במועצת הביטחון של האו”ם.

“ישראל היא מדינת חוק הפועלת על פי החוק הבינ”ל ובעלת מערכת משפט עצמאית ומוערכת – אנחנו מצפים ממדינות ידידותיות דוגמת בריטניה להכיר בכך בכל ימות השנה, ובמיוחד ימים ספורים אחרי ההוצאה להורג של 6 חטופים ישראלים על ידי מחבלי החמאס והמו”מ האינטנסיבי לשחרור החטופים ולהפסקת אש, ועל רקע האיומים האחרונים של המשטר האיראני לתקוף את מדינת ישראל”.

כץ הוסיף: “צעד מהסוג שנקטה בו בריטניה כעת משדר מסר בעייתי מאוד לארגון הטרור חמאס ולשולחיו באיראן. אנחנו מקווים שהידידות העמוקה בין בריטניה לישראל שהשתמרה לאורך כל השנים מאז היווסדה של מדינת ישראל תימשך גם בעתיד”.

שר הביטחון יואב גלנט אמר: “מאוכזב מאוד לשמוע על הסנקציות שהטילה ממשלת בריטניה על רישיונות יצוא למערכת הביטחון של ישראל. זה בא בזמן שאנחנו נלחמים במלחמה ב-7 חזיתות שונות – מלחמה שנפתחה על ידי ארגון טרור פראי, ללא התגרות. בתקופה שבה אנו אבלים על 6 בני ערובה שהוצאו להורג בדם קר על ידי חמאס בתוך מנהרות בעזה. בזמן שאנחנו נלחמים להביא 101 בני ערובה הביתה”.