כך התכונן חמאס ל’מלחמת המנהרות’: מדריך ומכתב לדף

'הניו יורק טיימס' חושף מסמכים שנתפסו בעזה, הכוללים 'מדריך למחבל' עם הוראות מדויקות ללחימה מתחת לקרקע • מפקדי חמאס נדרשו להסוות כניסות, בעוד הלוחמים הונחו לנוע עם נשק על אוטומט ולירות מהכתף • במכתב מסינוואר לדף אושרה הקצאה של 225 אלף דולר לדלתות משוריינות
חרדים 10
כ"ט אב התשפ"ד / 02.09.2024 19:12

ב’ניו יורק טיימס’ נחשפו הערב (שני) מסמכים פנימיים של חמאס, שאותרו ברצועת עזה, המציגים את ההכנות של ארגון הטרור לקראת מלחמה נגד צה”ל בשטח רצועת עזה, תוך שימוש במערך המנהרות התת-קרקעיות.

המסמכים חושפים כיצד ארגון הטרור שכלל את המנהרות ושיטות הלוחמה בהן, לקראת קרבות מול כוחות צה”ל במעמקי המנהרות. בין היתר, אותרה חוברת הדרכה שמנחה את המחבלים כיצד לנוע במנהרות באמצעות ציוד לראיית לילה והנחת יד על כתפי הלוחם שמלפנים.

בנוסף, מופיע מסמך שבו אישר יחיא סינוואר הקצאת כספים לשדרוג המנהרות החשובות, כולל התקנת דלתות משוריינות – במטרה להקשות על צה”ל לפרוץ פנימה.

הדיווח ביומון האמריקני היוקרתי מבוסס על סדרת מסמכים שנתפסו על ידי כוחות צה”ל במהלך התמרון הקרקעי ברצועה, כולל מסמכים מהדרגים הבכירים בחמאס – וראיונות עם מומחים וגופי ביטחון ומודיעין.

חוברת ההדרכה ללוחמה במנהרות נמצאה בחודש נובמבר בשכונת זיתון בעזה. מכתב של סינוואר שנועד למוחמד דף, נתפס בדרום העיר באותו החודש.

לפי הדיווח, חוברת ההדרכה החמאסית למלחמה במנהרות נכתבה ב-2019 ומלמדת על מאמץ מתמשך של חמאס, הרבה לפני מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, להקים מערך צבאי תת-קרקעי שיאפשר ללוחמיו להתמודד עם התקפות ממושכות ולהאט את התקדמות צה”ל במקרה של פלישה לעזה.

החוברת מתארת בפירוט כיצד לנהל לחימה מתחת לפני הקרקע, ולנווט בחשכה. במסמך צוין כי הנשק של המחבלים במנהרות צריך להיות על מצב אוטומטי ויש לירות איתו מהכתף: “ירי כזה יעיל משום שהמנהרה צרה, כך שהיריות מכוונות לאזורים הקטלניים בחלק העליון של גוף האדם”.

המדריך כולל גם הנחיות כיצד להסוות את הכניסות למנהרות, כיצד להשתמש במצפנים או GPS, וכיצד לנוע בחושך עם משקפיים לראיית לילה באינפרא-אדום.

הדיווח מסתמך גם על מכתב מסינוואר לדף, שבו הוא מאשר הקצאת כספים לבנייה ושדרוג של המנהרות.

לפי העיתון, שנה לפני מתקפת הטרור, אישר סינוואר השקעה של 225 אלף דולר בהתקנת דלתות משוריינות, חסינות לפיצוצים, כדי להגן על המנהרות מפני הפצצות מהאוויר ותקיפות מהקרקע.

הדלתות לא היו בשימוש על ידי חמאס במהלך מבצע ‘צוק איתן’ בשנת 2014 ונחשבות לרעיון חדש יחסית של ארגון הטרור.

מסמך הקצאת התקציב מציין, כי מפקדים בחמאס בחנו את המנהרות וסימנו מקומות קריטיים שיש לבצר. צה”ל מעריך שבניית מנהרה בסיסית באורך קרוב לקילומטר עולה לחמאס כ-300 אלף דולר, והמסמכים מסינוואר מראים היכן צפה הארגון שיתפתחו הקרבות הקשים ביותר.

היומון האמריקני גם חושף שהמסמכים מעידים על הכנות חמאס בתחום תשתיות החשמל והתקשורת הדרושות להפעלת המנהרות.

בעיתון מציינים, כי חמאס השתמש בלוחות סולריים שהותקנו על גגות בתים פרטיים כדי לספק חשמל למנהרות שמתחתיהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות