תבוסה להסתדרות • בית הדין: השביתה פוליטית, להפסיק אותה

בית הדין לעבודה, שדן בבקשה להוציא צווי מניעה נגד השביתה, קבע כי היא "פוליטית" והורה לסיימה • בהסתדרות הסכימו לקצר, כדי "לא לסנדל מחאות עתידיות", אבל באוצר דרשו פסק דין עקרוני • סמוטריץ חוגג: "נגמרו הימים של הפנקס האדום שמשעבד את העובדים לצרכים פוליטיים"
אריה ריבקינד
כ"ט אב התשפ"ד / 02.09.2024 13:22

כישלון המחאה: בית הדין לעבודה בבת ים הוציא בצהרים (שני) צו מניעה לשביתה במשק עליה הכריז יו”ר ההסתדרות ארנון בר דוד – וקבע: “השביתה פוליטית, היא תסתיים ב-14:30”.

בהחלטת בית הדין נכתב: “ברי שעסקינן בשביתה פוליטית. לא מצאנו בהכרזה על השביתה איזשהו טיעון כלכלי. הטיעונים של ב”כ ההסתדרות בפנינו אודות ההיבט הכלכלי לא שכנעו באשר לא הובהר הקשר בין הרג חטופים בידי בני עוולה לבין היבט כלכלי למשק”.

יו”ר ההסתדרות ארנון בר-דוד המובס הודיע בעקבות ההחלטה: “אנו חיים במדינת חוק ומכבדים את החלטת בית המשפט, אי לכך אני מנחה את כולם לשוב לעבודה בשעה 14:30. חשוב להדגיש כי שביתת ההזדהות הייתה מהלך חשוב ואני עומד מאחוריו”.

שר האוצר סמוטריץ׳ אחרי פסיקת בית הדין: “עובדי ישראל שהתייצבו היום לעבודה בהמוניהם הוכיחו שנגמרו הימים של הפנקס האדום שמשעבד את העובדים לצרכים פוליטיים. לא ניתן לפגוע בכלכלה הישראלית ולשרת בכך את האינטרסים של סינוואר והחמאס!”

עו”ד אילן בומבך, שייצג את ‘פורום הגבורה’ בדיון, אמר  ב’קול ברמה’: “בית הדין קיבל את טענותינו וקבע שמדובר בשביתה פוליטית. יש לזה משמעות חברתית ונזיקית. התעקשנו על פסק דין עקרוני, ולא הסכמות על סוף השביתה”.

קודם לכן ההסתדרות הודיעה, במהלך הדיון בבית הדין לעבודה, כי השביתה במשק תסתיים בשעה 18:00.

תחילה, נציג ההסתדרות הודיע בדיון כי השביתה צפויה להסתיים מחר בשש בבוקר. עם זאת, כדי לרכך את עמדת בית הדין כך שלא יפסוק נגד השביתה, הודיע כי בארגון “מוכנים שהשביתה תסתיים היום ב-18:00”.

בית הדין שלח את הצדדים – הסתדרות והאוצר – להגיע לפשרה בדבר קיצור השביתה עוד לפני השעה 18:00. לפי דיווח של עמית סגל, יו”ר ההסתדרות ארנון בר דוד הציע פשרה של סיום השביתה ב-14:00 בלי פסק דין, אך שר האוצר   בצלאל סמוטריץ סירב והתעקש על פסק דין עקרוני.

בהסתדרות רצו להימנע מכך, כדי שהדבר לא יהווה מכשול עבורם במחאות עתידיות.

הצעת ההסתדרות לסיים השביתה בשעה 18:00 הייתה שינוי כיוון דרמטי, שכן התוכנית המקורית של ההסתדרות היתה למשוך את השביתה, שנכשלה מול התנגדות רשויות מקומיות רבות וגופי ממשלה –   לפחות עד מחר.

עו”ד אילן בומבך, המייצג את ‘פורום הגבורה’ בדיון בבית הדין לעבודה נגד השביתה, אמר:‏ “אני מקבל עוד ועוד הודעות ממטופלים שנפצעו בקרבות בעזה ולא מקבלים היום טיפולים בעקבות השביתה המופקרת של ההסתדרות. לא בפיזיו, לא בריפוי ולא ‏במרפאות כאב ולא במרפאות ‏רגילות. זה לא יואמן”.

מוקדם יותר היום הגישה  פרקליטות המדינה בקשה דחופה לבית הדין לעבודה להוציא צו מניעה לשביתה הפוליטית עליה הכריז אתמול יו”ר ההסתדרות ארנון בר דוד.

בבקשה שהגישה הפרקליטות בשם משרד האוצר נכתב: “לבקשת שר האוצר וראש הממשלה, בית הדין הנכבד מתבקש בזאת להוציא מלפניו סעד ארעי ו/או זמני דחוף שיקבע כי השביתה הפתאומית עליה הכריז יו”ר ההסתדרות, מר ארנון בר-דוד, בנוגע לכלל עובדי המדינה, איננה שביתה למטרות של סכסוך עבודה קיבוצי וככזו היא שביתה פוליטית, ויורה להימנע משביתה זו”.

בבקשת המדינה נכתב עוד: “לעמדת שר האוצר וראש הממשלה” מדובר בשביתה שהיא “פוליטית, כזו שמטרותיה הפוליטיות לא רק שלא הוכחשו, אלא הוצהרו בריש גלי. לפיכך, אין להתירה יהיו מטרותיה נעלות כל שיהיו”.

השביתה נכשלה עוד בטרם החלה שכן רוב הרשויות המקומיות אינן שובתות. הפעילות בנתב”ג התנהלה כמעט כסדרה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות