מפגיני שמאל הבעירו מדורות באיילון, שוטרת איבדה הכרה

חיים טוויל
|
כ"ט אב התשפ"ד / 01.09.2024 23:46
למרות ההתגייסות של כל כלי התקשורת להביא מאות אלפים להפגנת ענק בקפלן: רק 80 אלף הפגינו בתל אביב, בירושלים ובמוקדים נוספים בקריאה לעסקה עם חמאס • חלק מהמוחים התעמתו עם השוטרים על נתיבי איילון – שנחסמו לתנועה • השוטרים השתמשו ברימוני הלם • צפו

אחרי ההבטחה “להרעיד” את המדינה: למרות מאמצים רבים להביא מאות אלפים להפגנת ענק בקפלן בתל אביב, על פי ההערכת המשטרה הגיעו הערב (ראשון) כ-80,000 מפגינים בלבד, הרבה פחות מהציפיות שנבנו. גורמים במחאה הפריחו מספרים: “300,000 איש השתתפו בהפגנה”.

התחבורה באלעד מתחדשת: יותר קווים, יותר נסיעות • כל הפרטים

לאחר ההפגנה פלשו מפגינים אל  נתיבי איילון וחסמו את הנתיבים. המפגינים התיישבו על הכביש, הדליקו מדורות, ולא שעו לקריאות המשטרה להתפנות מהמקום. בני גנץ הצטרף למפגינים מפירי הסדר.   חברת הכנסת נעמה לזימי, שהשתתפה גם היא בהפרת החוק נפגעה, ככל הנראה מרימון הלם של המשטרה.

המשטרה עצרה 29 חשודים שהפרו את הסדר, תקפו שוטרים והתפרעו בברוטליות וונדילזם בנתיבי איילון ומתחם ההפגנה בצומת עזריאלי. לקראת השעה 1:00 אחר חצות כלל צירי התנועה פונו ממפגינים והכבישים נפתח לתנועת כלי רכב.

במהלך הפרת הסדר שוטרת נפצעה ואיבדה את ההכרה. היא פונתה לבית החולים.

במשטרה זעמו על התנהלות המפגינים: “למרות האישור שניתן ומתחם מוסדר שנקבע לטובת המחאה, מפגינים ירדו לכביש איילון באופן בלתי חוקי, תוך ישיבה על הכביש וחסימת התנועה, תוך עימותים מיותרים עם השוטרים. המשטרה נאלצה להכריז על הפגנה בלתי חוקית וביצעה שימוש באמצעי הפרות סדר לפיזור פורעי החוק. במקביל, מפירי סדר החלו לפרוץ את מעגלי האבטחה של המשטרה, תוך דחיפת הגדרות ופגיעה בשוטרים”.

לקראת חצות הודיעה המשטרה כי היא “ממשיכה במאמצי הפינוי ופיזור המפגינים מנתיבי איילון, תוך שימוש באמצעי לפיזור הפגנות. בשלב זה המפגינים מתנגדים לפינוי באופן אקטיבי ומפעילים כח כלפי השוטרים”.

בירושלים התעמתו המפגינים שהתיישבו וחסמו את הכניסה לעיר סמוך לגשר המיתרים וריססו כתובת גרפיטי על רכב משטרתי.

השוטרים פינו את המפגינים תוך שימוש בכוח. חמישה מפגינים נעצרו בגין הפרות סדר ואלימות.

במהלך הפגנה שהתקיימה הערב בצומת כרכור, המשטרה עצרה לחקירה חמישה מפרי סדר במקום, אחד מהם חשוד בכך שקפץ לכאורה על רכב נוסע שהגיע למקום וגרם לו לנזק, תוך שהוא חובט ברכב.

צילום: Itai Ron/Flash90

נהג הרכב עוכב אף הוא לחקירה ועוד שלושה חשודים שסירבו להישמע להנחיות השוטרים במקום והתעמתו עם השוטרים.

מפרי הסדר הובאו לחקירה בתחנת זכרון יעקב, בסיומה יוחלט על המשך הליך מעצרם.

לצד ההפגנה שלא ענתה על הציפיות, גם נשק השביתה התברר כאקדח בלי כדורים: יו”ר ההסתדרות ארנון בר דוד הכריז על שביתה כללית במשק שתחל מחר כדי ללחוץ את נתניהו להיכנע לחמאס, אך רשויות רבות בכל רחבי הארץ, משרדי ממשלה, ארגונים ומוסדות רבים הודיעו כי יפרו אותה.

ככל הנראה היא תורגש בגוש דן בלבד.

‘מטה משפחות חטופים’ הודיע כי בבוקר, “החל מהשעה 07:00 ולאורך כל שעות היום, יתקיימו מחאות במוקדים רבים ברחבי הארץ. בשעות הבוקר תצא הודעה מפורטת על פעולות נוספות שיתקיימו בהמשך היום”.