החזן המיתולוגי של בית כנסת הגדול בירושלים: נפתלי הרשטיק ע”ה

החזן, מלחין ומנצח נפתלי הרץ הרשטיק ע"ה, נפטר בגיל 77 • כבר בילדותו הופיע כילד פלא בארץ ובעולם • כיהן בתפקיד חזן בבתי כנסת רבים - והיה החזן הראשי של בית הכנסת הגדול בירושלים • שימש כמנהל האמנותי של מכון תל אביב לחזנות
יוסף גרינבוים
כ"ט אב התשפ"ד / 01.09.2024 23:17

ברוך דיין האמת: הערב (ראשון) נפטר, בגיל 77,  החזן, מלחין והמנצח נפתלי הרץ הרשטיק ז”ל, שיכהן כמנהל האמנותי של מכון תל אביב לחזנות ובעבר היה החזן הראשי של בית הכנסת הגדול בירושלים.

בנו, החזן נתנאל הרשטיק, פרסם הודעה בה נכתב: “ברוך דיין האמת. בצער רב וביגון קודר אנו מודיעים על פטירתו של בעלי, אבינו סבינו אחינו, החזן נפתלי הרשטיק”.

המנוח ז”ל, תושב שכונת רחביה בירושלים, נולד בשנת תש”ז בשלגוטריאן שבהונגריה, ובגיל חמש עלה עם משפחתו לישראל.

היה בן למשפחת חזנים שהצמיחה בין השאר את אחיו חיים אליעזר הרשטיק ונתן, ואת בניו ואחייניו שרגא, נתנאל וישראל (שרוליק) הרשטיק.

אביו, משה מנחם הרשטיק ז”ל, שימש כחזן בבית הכנסת הגדול בהרצליה ובבית הכנסת הגדול בתל אביב.

הוא  היה בעל השכלה תורנית, מוזיקלית וכללית. למד בישיבת היישוב החדש בתל אביב, בישיבת תפארת נתניה, בכפר חסידים, באוניברסיטת חיפה ובקולג’ המלכותי למוזיקה בלונדון.

למד חזנות אצל אביו ואצל החזנים האגדיים משה קוסביצקי, לייב גלנץ ושלמה רביץ.

מילדות הוכר כילד פלא, ומגיל שש הופיע בקונצרטים רבים.

מגיל 13 החל לשמש בחזנות במקומות רבים ברחבי העולם, ובגיל 16 כבר הוכר כחזן ידוע. בנוסף שימש כמנצח על מקהלת אביו.

מגיל 21 החל להופיע בבתי האופרה ולשיר אריות אופראיות בשפות שונות כגון: איטלקית, צרפתית, ספרדית ועוד.

היה החזן הראשי בבית הכנסת הגדול של עכו – עוד בתקופת לימודיו בישיבת כפר חסידים, בבית הכנסת המרכזי הר הכרמל בחיפה, בבית הכנסת של רובע פינצ’לי בלונדון, בבית הכנסת בהיכל שלמה, ובבית הכנסת הגדול בירושלים, בו כיהן כחזן ראשי מיום הקמתו ב-1982 ועד עד פרישתו בשנת 2008.

עמד בראש ‘מכון תל אביב לחזנות’ –  מכון להכשרת חזנים, אשר תלמידיו מכהנים בקהילות נכבדות בארץ ובתפוצות.

הופיע בקונצרטים רבים במקומות נחשבים ברחבי העולם, כגון בית האופרה של סידני, ובמקומות רבים נוספים.

עבד עם מקהלת רינת והוציא אתה שלושה אלבומים – “מסורת קניגסברג”, “מסורת דנציג” ו”הימים הנוראים”.

במשך תקופת כהונתו בבית הכנסת הגדול בירושלים הלחין ועיבד עשרות מנגינות ורצ’יטטיבים לתפילות שנערכו שם, בשיתוף פעולה עם ריימונד גולדשטיין,  למקהלת בית הכנסת בניצוחו של אלי יפה, והתווה סגנון תפילה ייחודי המשלב את החזנות המסורתית על כל גווניה עם כיווני מוזיקה עדכניים, תוך הקפדה על פרשנות מדויקת ונאמנות למילה הכתובה ולנוסח התפילה. עד היום מקהלת בית הכנסת משתמשת במרבית ההלחנות והעיבודים של הרשטיק וגולדשטיין.

תחום מוזיקלי נוסף של הרשטיק הוא הניצוח: אחד ההישגים שלו הוא מקהלת המכון בהדרכתו ובניצוחו. המקהלה התפרסמה בזכות הצליל המיוחד שהוא מפיק ממנה והפרשנות המוזיקלית הניתנת למגוון היצירות הרחב המבוצע על ידה. איכות המקהלה על שלל סולניה הפך אותה למבוקשת והיא יוצאת תכופות לקונצרטים ברחבי תבל.

הוא נישא לאלקה לבית קליין והותיר אחריו שני בנים ושלוש בנות.

שרגא הרשטיק, בנו הבכור, מלמד במכון תל אביב לחזנות בניהול אביו, ובנו הצעיר, המתגורר בניו-ג’רזי, הוא החזן נתנאל הרשטיק, חזן בית הכנסת של המפטון בלונג איילנד.

(על פי ויקיפדיה)
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות