בקבינט תקפו את גלנט, לשכת נתניהו תדרכה: “איבד את השפיות”

אריה ריבקינד
|
כ"ט אב התשפ"ד / 01.09.2024 22:01
גלנט טען שהקבינט צריך לחזור בו מההחלטה על פילדלפי – והותקף: “איך אפשר להתנהל אם כל אחד יצייץ בטוויטר את דעותיו מהקבינט?” • סמוטריץ’: “אם ניכנע – הפסדנו את המלחמה” • לוין: “אסור ליצור מציאות של משוואה של ׳נרצחים תמורת ויתורים׳” • נתניהו הגיב: “ביטול החלטת הקבינט – פרס לטרור”

בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו זעמו היום (ראשון) על הדרישה של שר הביטחון יואב גלנט להפוך את החלטת הקבינט על הישארות כוחות צה”ל ציר פילדלפי.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, לשכת נתניהו תדרכה לאורך היום נגד שר הביטחון: “איבד את השפיות”.

מוקדם יותר תקפו שרים בישיבת הקבינט את ההצעה של גלנט להביא את ההחלטה על ציר פילדלפי לדיון מחדש, זאת לאחר הקבינט-המדיני ביטחוני אישר בליל שישי כי צה”ל יישאר בציר פילדלפי, במסגרת המתווה לשחרור חטופים.

שר המשפטים יריב לוין אמר: “ראיתי את הדברים ששר הביטחון צייץ בטוויטר. כאזרח, לא הבנתי. גם אם קיבלנו בחמישי החלטה שגויה לשיטתך, אסור ליצור מציאות של ‘נרצחים תמורת ויתורים'”.

הוא הוסיף: “מה זה יעשה למשא ומתן? לא צריך הרבה דמיון. איך אפשר להתנהל אם כל אחד יצייץ בטוויטר את דעותיו מהקבינט? כשהוא מקבל החלטה מגלים לכידות ומתייצבים מאחוריה. ברור לכולנו שרצח החטופים מחייב תגובה חדה וברורה – בלי פשרות”.

השר ישראל כ”ץ: “צריך לגבות מהחמאס מחיר כבד במקום ויתורים. צריך לפעול אקטיבית כפי שעשינו בתימן ובביירות”.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הצטרף: “חמאס רוצה שניכנע. אי אפשר לקחת מדינה שלמה כבת ערובה. אם ניכנע לדרישות חמאס כפי שרוצה גלנט – הפסדנו את המלחמה. חייבים שהם ישלמו מחיר. לקחת שטח מהרצועה על כל חטוף שנרצח”.

השר אלי כהן הוסיף: “אם אנחנו נתקפל, המשוואה היא שרוצחים חטופים ואנחנו מוותרים”.

השר בן גביר: “עד היום טענתם שלא להעביר את חוק עונש מוות למחבלים כי ירצחו חטופים. עכשיו מוכח שהם רוצחים חטופים בלי קשר למה שאנחנו עושים. זו ההזדמנות להרתיע אותם – שחמאס ישלם מחיר ויבין שאנחנו לא ממצמצים”.

גלנט השיב  בדיון: “ההחלטה שהתקבלה בקבינט הייתה בנוהל כאילו יש זמן – אך אם אנחנו רוצים חטופים חיים אין זמן. אם נמשיך ככה לא נשיג את מטרות המלחמה שהצבנו לעצמנו – ההחלטה בקבינט היא אילוץ מיותר ששמנו לעצמנו והיא משנית לעסקת החטופים”.

לדבריו, “ההחלטה שהתקבלה בחמישי הייתה בנוהל ‘יש זמן’, אבל אם אנחנו רוצים חטופים חיים – אין להם זמן”.

גלנט תקף את השרים: “אל תלמדו אותי על וויתורים. סיכנו חיילים עשרות שנים בשביל אדם אחד, איך אפשר כרגע להתייחס לחייהם של 30? זה ליקוי מאורות מוסרי. גדלנו והתחנכנו על זה שלא משאירים פצועים בשטח ובהחלטות שמקבלים צריך לראות מה הערכים שמנחים אותנו. ביום חמישי קיבלנו החלטה שנישאר בפילדלפי גם במחיר של הישארות חטופים שם”.

הוא הוסיף: “אני שומע את התדרוכים שאתם מוצאים מכאן על הכניעה שלי. אני זה שדחף לתמרון ואמר שרק לחץ צבאי יהיה אפקטיבי, אבל בתוך הגוש שאתה רוצה לפוצץ יש דבר שצריך להוציא בעדינות – וזה החטופים. בבואנו לקבל החלטות צריך לראות מה הערכים שמנחים אותנו. אני מוכן לראות את הכרטיס עבודה של כל אחד כאן בשולחן כשזה מגיע ללחימה בטרור”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לדברי שר הביטחון: “אני רוצה לשחרר את כל חטופינו לא פחות ממך. נלחמתי על שחרור חטופים לא פחות ממך ואף נפצעתי באחת מהפעולות האלה. אני מאמין שהדרך שאני מוביל של עמידה האיתנה ותקיפה היא הדרך הנכונה.

“משהחלטנו בקבינט האחרון החלטה סופר צודקת, עכשיו נבוא ונבטל? אחרי הרצח הנורא של חטופינו? לבטל החלטה אסטרטגית של הקבינט בעקבות רצח בדם קר של שישה חטופים היא טעות חמורה. צעד כזה יהיה פרס לטרור ויעביר מסר מסוכן לחמאס שרצח חטופינו משתלם. זה יוביל לדרישות לעוד ועוד ויתורים שיסכנו את ביטחון ישראל.

“נידרש לצאת מהפרימטר, לבצע נסיגה מוחלטת מהרצועה, להחזיר את שלטון החמאס שם, לאפשר הברחה של חטופים לסיני ומשם לאיראן, ולסכן את האינטרסים הביטחוניים שלנו. לכן אני מתנגד לכך בכל תוקף.

“אמרתי כן לאמריקנים ב-27 במאי וב-16 באוגוסט. יש גמישויות במשא ומתן, אבל לא על דבר עקרוני כמו ציר פילדלפי שהוא צינור החמצן של החמאס. אחרי שארה״ב הסכימה, למה אתה מתנגד?”