כפול: שני רכבי תופת התפוצצו בצומת הגוש וביישוב כרמי צור

חיים טוויל
|
כ"ז אב התשפ"ד / 31.08.2024 19:58
בתחנת הדלק ב’צומת הגוש’ התפוצצה מכונית תופת • לאחר הפיצוץ, המחבל יצא מהרכב, ניסה לתקוף את הכוחות – וחוסל • זמן קצר אחר כך פרץ מחבל עם מכונית תופת את המחסום בכניסה ליישוב כרמי צור: סייר ביטחון חתר למגע, התנגש ברכב של המחבל – שהתפוצץ כשהמחבל בפנים

פיגוע כפול בגוש עציון: מכונית תופת התפוצצה בליל שבת בתחנת דלק ליד צומת גוש עציון. דקות לאחר מכן חדר מחבל ליישוב הסמוך כרמי צור –  וחוסל.

לפי החשד, שני המחבלים נסעו יחד בשני רכבים ממולכדים בציר 60, כדי לבצע פיגוע תופת משולב – אחד פנה לתחנת הדלק בצומת הגוש, בעוד השני נסע ליישוב כרמי צור.

בתחנת הדלק הבחין המחבל שרכבו מתחיל לבעור ויצא ממנו בניסיון לתקוף את העובדים והכוחות שהוזעקו לזירה.

בתיעוד מהזירה הוא נראה עומד מחוץ לרכב הבוער ומנסה לקפוץ על חיילים שהפנו לעברו רובים שלופים. בפיגוע נפצעו שניים באורח בינוני וקל מירי לא-מכוון של כוחותינו.

הם פונו על ידי כוות ההצלה לבית החולים שערי צדק בירושלים.

דקות לאחר פיצוץ המכונית הופעלה התרעה על חשש לחדירת מחבלים בכרמי צור. מהתחקיר עולה, כי  המחבל פרץ את המחסום בכניסה ליישוב וניסה לדרוס את המאבטח המוצב בכניסה.

סייר ביטחון ביישוב חתר למגע, התנגש במכונית של המחבל עם רכבו – ופתח גם באש. רכב המחבל התפוצץ כשהוא בפנים. המטען ברכב הופעל, ככל הנראה, בגלל ההתנגשות או הירי.

הסייר נפצע באורח קל ופונה לבית החולים הדסה עין כרם.

מח”ט עציון אל”מ גל ריץ’ שהוזעק לזירה נפצע גם הוא באורח קל מאוד בידו, והמשיך לטפל באירוע.

יותר משבע שעות לאחר תחילת האירוע הודיע פיקוד העורף כי הסתיים אירוע החדירה ביישוב כרמי צור, לאחר שהוסר חשש כי חדרו מחבלים נוספים. “ניתן לצאת מהבתים ולנוע באזור ללא הגבלה”.

החובשים והפרמדיקים של מד”א שטיפלו בשני האירועים סיפרו: “קיבלנו דיווח על רכב שהתפוצץ בתחנת הדלק בצומת גוש עציון. הגענו מהר מאוד למקום וראינו את הרכב עולה באש. כעבור מספר דקות איתרנו במקום שני גברים שנפצעו מירי, אחד מהם צעיר כבן 24 שסבל מפצע ירי בפלג גופו התחתון, הוא היה בהכרה מלאה ותיקשר איתנו, הענקנו לו טיפול רפואי ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו בינוני ויציב. גבר נוסף כבן 34 התהלך במקום כשהוא פצוע מירי ביד ובכתף, הענקנו לו טיפול רפואי ופינינו גם אותו לבית החולים כשמצבו קל.

“כעבור מספר דקות קיבלנו דיווח על רכב שפרץ ליישוב סמוך בגוש עציון. כשהגענו לשם ראינו רכב שהתפוצץ כשהמחבל בתוכו. בסמוך ראינו גבר כבן 28 בהכרה מלאה, שרכב המחבל התנגש ברכבו והוא נחבל בחזה. לאחר טיפול מהיר בשטח פינינו אותו לבית החולים כשמצבו קל”.

צילום: דוברות כב”ה מחוז יו”ש

לוחמי אש מתחנה אזורית יהודה פעלו הלילה בשתי זירות פיגוע בגוש עציון.

רשף ליחי בן לולו, סגן מפקד המשמרת, מספר על הזירה הראשונה: “מעט אחרי השעה 23:21 שמענו פיצוץ חזק, והרגשנו את עוצמת ההדף בתחנה. הגענו תוך דקה לזירת האירוע, זאת בעקבות הסמיכות לתחנת הכיבוי – והתחלנו בפעולות לכיבוי הרכב ולסריקה אחר נפגעים.

“כיבוי הרכב הבוער נעשה במקביל לפעולות של כוחות הביטחון לנטרול המחבלים, זאת עקב החשש כי ברכב ישנה עוד תחמושת שתסכן את כוחות הביטחון ולכן לוחמי האש המשיכו בפעולות הכיבוי.”

רב רשף קובי ארז, מפקד המשמרת, מספר על הזירה השניה בכרמי צור: “תוך כדי כיבוי רכב התופת, התקבל דיווח נוסף על שריפת רכב נוספת ביישוב כרמי צור במתווה אירוע חבלני.

“צוותים נוספים מהתחנה הוזנקו למקום. עם ההגעה דיווחו כי ישנם שני רכבים העולים באש, האחד רכב של המחבלים שניסה לחדור ליישוב, ואילו הרכב השני של סייר היישוב שמנע את הכניסה והוא מלא בתחמושת. לוחמי האש פעלו לכיבוי שני הרכבים ולזיכוי הזירה מנפגעים”.

סגן טפסר תמיר ארז, מפקד תחנה אזורית יהודה: “במהלך חודשי המלחמה, ואף קודם לכן טיפלנו באירועי פח”ע במרחב התחנה. אירועים כמו שחווינו אמש הם עליית מדרגה, ומחזירים אותנו לסבבי הסלמה שהיו בשנים עברו.

“לוחמי האש דרוכים ומוכנים לתת מענה מהיר ומציל חיים לכל אירוע שלהם ידרשו, זאת בשילוב כוחות עם צה”ל, משטרת ישראל וכלל הגופים החבירים.”

ראש מועצת גוש עציון ירון רוזנטל בכניסה לכרמי צור: “בליל שבת היו לנו שני פיגועים קשים מאוד, אני לא זוכר מכוניות תופת ברחבי גוש עציון.

“אני מודה ללוחמים, לחברי כיתות הכוננות ולתושבים, שחלקם גם נפצעו כשהגנו בגופם על תושבינו והישובים שלנו. היה לנו פה נס גדול ואנחנו דורשים מהצבא לבחון את הפיגוע הזה לא לפי התוצאות בשטח, אלא לפי מה שיכול היה לקרות, זה יכול היה להיות פיגוע עם הרבה מאוד הרוגים.

“אנחנו דורשים מכל כוחות הביטחון לצאת להתקפה כנגד האויב הערבי באזור. כמו בהתקפה נגד האויב בעזה, כמו ההתקפה שעושים בצפון השומרון, צריך להתקיף את בחמאס ואת האויב הערבי באזור חברון.

“התשובה האמיתית היא להמשיך להיאחז באדמה הטובה הזאת”.