האם זו הסיבה שהחסידיות ערקו מ’בני יוסף’ לממ”ח? • תחקיר ‘הארץ’

התנאי שהוצב בפני מנהלי מוסדות חסידיים היה קשוח: רוצים להישאר ברשת 'בני יוסף' ולקבל תקצוב? תתמכו במועמדי ש"ס ברשויות המקומיות • התוצאה: בכירים בחסידויות הבינו שהגיע הזמן להשתחרר מהלפיתה של ש"ס - ועברו לממ"ח • בש"ס מכחישים - ועושים כל מאמץ לסכל העריקה
חרדים 10
כ"ו אב התשפ"ד / 30.08.2024 16:51

בחודשים האחרונים עוברים מוסדות חינוך של חצרות חסידיות, שהשתייכו לרשת ‘בני יוסף’ של ש”ס, לרשת החינוך הממלכתי־חרדי – ממ”ח.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת,  הסיבה למהלך, המעורר זעם והתנגדות חריפה מצד ראשי דגל התורה וש”ס, אינה בגלל הכרה בחשיבות לימודי הליבה דווקא, אלא משבר כלכלי וניהולי חריף ברשתות החינוך של ש”ס ויהדות התורה.

אלא שבתחקיר שפרסם אהרן רבינוביץ ב’הארץ’, הוצגו עדויות שמגלות עוד סיבה אחת, אחרת לחלוטין – ומטרידה.

מנהלי מוסדות חסידיים שהשתייכו ל’בני יוסף’, מעידים כי לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, הם נדרשו להורות להורי התלמידים ולאנשי החסידות להצביע למועמדי ש”ס – כתנאי להשארת מוסדותיהם ברשת.

על פי הקלטות שהגיעו לידי ‘הארץ’, ימים אחדים לפני הבחירות קיבלו מנהלי המוסדות שיחות ממפקחים ב’בני יוסף’. אלה הודיעו להם כי “הוחלט להעיף אותם”, וזאת על רקע סירוב האדמו”רים וראשי החסידויות לתמוך במועמדי ש”ס לרשויות המקומיות.

מדובר בערים שבהן הריצה ש”ס מועמדים מטעמה, דוגמת ביתר עילית, אלעד, טבריה, בני ברק ועוד.

רבינוביץ מסביר, כי משמעות ההחלטה לסלק מוסד מסוים מרשת ‘בני יוסף’ היא קיצוץ ניכר ביותר בתקציב המוסד הזה, משום שהרשת של ש”ס ממומנת במלואה מתקציב מהמדינה, ואילו מוסדות בזרם הפטור והמוכש”ר (-מוכר שאינו רשמי) מקבלים רק כמחצית הסכום ואף פחות מכך.

לדברי כמה מנהלים ומקורות ששוחחו עם ‘הארץ’, את ההחלטה להוציא את המוסדות מהרשת, קיבלו יו”ר ש”ס אריה דרעי והשר במשרד החינוך חיים
ביטון. “כמה שבועות לפני הבחירות מישהו מתוך ש”ס אמר לי שאריה דרעי דפק על השולחן, ואמר שהוא רוצה להעיף את המוסדות”, אומר אחד המנהלים. “לדבריו, דרעי אמר: ‘הם לא מצביעים לנו ואני רק נותן להם שירותים'”.

מנהל אחר העיד בשיחה עם ‘הארץ’ כי הדברים נאמרו לו במפורש לפני הבחירות, כאשר שוחח עם בכיר בש”ס שהיה קשור לניהול מערכת הבחירות האחרונה. “הוא אמר שהם הולכים להוציא את כל בתי הספר של החסידים מהרשת כי הם לא תומכים במועמדים של ש”ס. שהם לא יעשו את זה בפעם אחת כי זה לא חוקי, אלא הם יטשטשו את זה ושאין לנו סיכוי, כי לא תמכנו במועמד שלהם. הוא אמר: ‘נמאס לנו מהאשכנזים הבוגדים'”.

לדברי המנהל, הבכיר בש”ס הוסיף: “אתם אוכלים אצלנו, ואיפה שאוכלים צריך לדעת גם לשלם”.

לפי הדיווח ב’הארץ’, מורת הרוח של דרעי ושל ש”ס מחוסר התמיכה של מנהלי המוסדות במועמדי המפלגה, אף שהם מתוקצבים מידי רשת החינוך, לא הוסתרה.

כך למשל בכינוס בחירות בביתר עילית, שבה הריצה ש”ס מועמד מול ראש העיר המכהן, קבל דרעי במרומז על העניין. “רוב החינוך החסידי בביתר מתקיים בכבוד גדול בזכות רשת תנועת ש”ס. אתם יודעים למה? הם כולם נמצאים ברשת החינוך. אם מכמתים את זה, מדובר בסכומי עתק של עשרות מיליונים כל שנה”, אמר.

לא היה צריך יותר כדי שיבינו מנהלי המוסדות מה מצופה מהם.

לדברי מנהל חסידי בעיר אחרת שבה הריצה ש”ס מועמד מטעמה, הנציג המקומי של ש”ס התקשר אליו וניסה לשכנע אותו להעביר את תמיכת החסידות למועמד מטעם המפלגה. “כשהוא הבין שאין על מה לדבר, הוא אמר לי ‘שתדע שאתה הולך לקבל שיחה מ’בני יוסף’. האיום בדרך אליך'”, מספר המנהל.

“הם התקשרו לכל המנהלים בצורה מסודרת”, מוסיף מנהל חסידי אחר. “מבחינתנו מדובר בהפסדים של מיליונים”.

‘הארץ’ מדווח כי הגיעה לידיו הקלטת שיחה שבה מפקח מטעם ‘בני יוסף’ מעדכן את אחד המנהלים על ההחלטה. כשהמנהל מעמת אותו עם העובדה שהתזמון חשוד – ימים אחדים לפני הבחירות – המפקח אינו מכחיש את הדברים ונשמע מתנצל: “מה אני יכול לעשות? זה לא נעים לי, אבל מה אני אעשה”.

בכיר באחת החסידויות, המעורה בפרטים, אמר ל’הארץ’ כי ההתניה שש”ס יוצרת בין קבלת תקציבים מרשת החינוך לתמיכה פוליטית – אינה דבר חדש. “לפני עשור הם פתחו את השערים ורדפו אחרי המוסדות החסידיים וביקשו שנצטרף”, הוא אומר. “הם רצו להיות גדולים וחזקים מול משרד החינוך ולזכות ביותר תקציבים. כשהגיעו הבחירות המקומיות ב-2018 הם כבר התנו את הכניסה לרשת, שפירושה קבלת תקציבים גבוהים יותר, בתמיכה במועמדים שלהם”.

הבכיר מציין חסידות אחת לפחות שהוציאה לפועל דיל כזה, כלומר תמכה במועמד ש”ס וזכתה להיכנס לרשת. לדבריו, במערכת הבחירות שהיתה השנה העלו בש”ס הילוך ואיימו על מנהלי מוסדות השייכים לרשת כי אם לא ידאגו לתמיכת הקהילות במועמדים שלהם, המוסדות בראשותם יוצאו מהרשת.

באופן רשמי, אומר הבכיר, הסבירו מנהלי ‘בני יוסף’ את ההחלטה בקשיי תקציב של מטה הרשת, אך בשיחות סגורות, לדבריו, הסיבה האמיתית הונחה על השולחן.

“בחינוך העצמאי אף פעם לא שמענו שיש חוסר תקציבי בניהול המטה”, הוא אומר, ומוסיף וטוען כי בכירים במחוז החרדי במשרד החינוך מודעים לאיומים האלה.

במערכת הבחירות האחרונה הבינו בכירים בכמה חסידויות כי הגיע הזמן לשנות את מאזן האימה ולהשתחרר מהלפיתה של ש”ס. “הבנו שב’בני יוסף’ אנחנו בעצם כפופים להוראות ולאיומים”, מסביר הבכיר, “כתוצאה מכך, כל הקודקודים אצלנו התאפסו”.

משמעות ה’איפוס’ הזה היא החלטה היסטורית של חסידויות בולטות – צאנז, בעלזא, קרלין ובאיאן – להעביר כמה ממוסדות החינוך שלהן לחינוך הממלכתי־חרדי (ממ”ח) ולפעול כפוף למדינה, ישירות ובלא מתווכים.

מבחינה חברתית וציבורית מדובר ברעידת אדמה של ממש, מכיוון שהמעבר לממ”ח מנפץ את הטאבו על לימודי ליבה ועל לימודים כפוף למדינה.

הבכיר מצהיר: “לאורך כל הדרך, ב’בני יוסף’ התייחסו אלינו בזלזול. מנהלים מספרים שכל מי שהתלונן על משהו, למשל היעלמויות של תקציב שנועד לציוד ודברים כאלה, שמע מהם שאם לא מוצא חן בעיניו, הוא מוזמן לעבור לממ”ח. הם רק לא חלמו שצעד כזה יכול באמת לקרות”.

מקורות שעמם שוחח ‘הארץ’ סיפרו, כי לאחר החלטת המוסדות החסידיים לעבור לממ”ח, בש”ס נזעקו לסכל את המהלך, בעיקר באמצעות דרישה מראשי ערים חרדיות  שלא לחתום על המסמכים הנדרשים לצורך ביצוע ההעברה.

‘הארץ’ מצטט גורם בכיר: “מאחורי הקלעים יש גם עכשיו הרבה מאוד פעילות בניסיון לתקוע מקלות בגלגלים, כי במשרד החינוך העניין כבר נעול, אז ש”ס מנסים ללחוץ גם על הרבנים והאדמו”רים שיחזרו בהם מהאישור שנתנו למעבר. במשך שנים אמרו לנו ברשת ‘אם לא טוב לכם תלכו’. עכשיו אנחנו הולכים – והם מנסים להשאיר אותנו בכוח, עם איומים והפחדות”.

תגובות I “אין כל שחר לטענות”

רשת מוסדות החינוך בני יוסף מסרה בתגובה ל’הארץ’: “אין כל שחר לטענות. רשת החינוך פועלת אך ורק מתוך שיקולים מקצועיים ופדגוגיים. אין לנו כל מושג לגבי ה’עדויות’ שעליהן אתם מסתמכים, מה מקורן, ועל מה הם מתבססות. העובדות בשטח מזימות ומפריכות לחלוטין את ה’עדויות’. לא רק שלא הוצאנו מוסדות, אלא אף אנחנו מצרפים מוסדות חדשים. בקיצור להד”ם”.

מטעם יו”ר ש”ס אריה דרעי נמסר ל’הארץ’: “מדובר בטענות מופרכות וחסרות שחר. לרב דרעי אין כל מעורבות בנושאים המקצועיים של רשת החינוך, והניסיון לייחס לו איומים כאלה ואחרים על רקע פוליטי הוא פסול ושקרי”.

מלשכתו של חיים ביטון נמסר: “מדובר באמירות חסרות שחר. השר אינו מתעסק ולא דיבר עם אף אדם בנושא זה”.

ממשרד החינוך נמסר: “למשרד החינוך לא הגיעו פניות בנושאים שנשאלו. ככל ויוגשו תלונות קונקרטיות למשרד הן ייבדקו בהתאם ועל פי כל דין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות