הקבינט קבע: צה”ל יישארו בציר פילדלפי, גלנט התנגד, בן גביר נמנע

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט לאשר את הישארות כוחות צה"ל בציר פילדלפי • משפחות חטופים מפורום תקווה: "מחזקים את ראש הממשלה. ציר פילדלפי הוא קריטי ביותר להשבת הביטחון וליצירת לחץ להשבת החטופים כולם"
אריה ריבקינד
כ"ו אב התשפ"ד / 30.08.2024 10:08

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הלילה (שישי) לאשר את הישארות כוחות צה”ל בציר פילדלפי, זאת במסגרת עסקה אפשרית לשחרור חטופים.

שמונה מחברי הקבינט תמכו בהחלטה, בעוד ששר הביטחון יואב גלנט התנגד. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנע מלהצביע.

שרים שנכחו בדיון ציינו כי ההחלטה עשויה להוביל לקידום עסקה לשחרור חטופים, משום שחמאס יצטרך להתפשר בעניין הציר, כפי שהתפשר בנושא סיום המלחמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בדיון לאירועי ה-7 באוקטובר, וטען כי האסון התרחש בין היתר משום שישראל לא שלטה בציר פילדלפי, מה שאיפשר הזרמת אמצעי לחימה לחמאס ברצועת עזה.

נתניהו הבהיר כי מציאות כזו לא תחזור על עצמה, וכי הפעם ישראל נחושה לשמור על שליטתה בגבול.

בנוסף, צוין בדיון כי על פי בדיקה ראשונית של גורמי המקצוע, רוב החטופים החללים נרצחו במהלך חצי השנה הראשונה לאחר ה-7 באוקטובר, ולא בתקופה האחרונה.

בצוות המשא ומתן יש מי שסבורים שההתעקשות על המשך הנוכחות בגבול מצרים עלולה למנוע עסקה מול חמאס.

החלטת הקבינט התקבלה לאחר שבישראל כבר העבירו לארצות הברית מפות ששורטטו בידי בצה”ל, במסגרת ההצעה שעברה לחמאס דרך המתווכות. זו הפעם הראשונה בה מתקבלת החלטה מדינית רשמית בנוגע למתווה העסקה לשחרור חטופים.

גורם בסביבת בן גביר מסביר כי ההימנעות בהצבעה נבעה מהסיבה שבהצעה שעלתה להצבעה דובר על דילול כוחות הדרגתי בציר פילדלפי במסגרת עסקה, כך שבשלבי העסקה, ככל ותצא לפועל – תצומצם כמות הכוחות בציר פילדלפי. “בן גביר תומך בהישארות מלאה של הכוחות בציר פילדלפי – ובכל רחבי הרצועה”.

משפחות חטופים מטעם פורום תקווה מסרו: “אנו מחזקים את ראש הממשלה והקבינט המדיני בטחוני על ההחלטה בנוגע לציר פילדלפי, להשאיר את כוחות צה”ל במקום בכל מקרה. אנו סבורים כי אחיזה של צה”ל בציר פילדלפי היא יצירת מנוף לחץ משמעותי ביותר על החמאס שיכול לעזור להשבת כל החטופים הביתה.

“עסקה שהייתה מוותרת על נכסים אסטרטגים כמו ציר פילדלפי – משמעותה ויתור על רוב החטופים שלא יצאו בפעימה הראשונה. ארגון הטרור הרצחני שחטף את ילדנו לא יכול לקבל מתנות ולהתחזק בלי שישראל גובה ממנו מחירים. ציר פילדלפי הוא קריטי ביותר להשבת הביטחון וליצירת לחץ להשבת החטופים כולם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות