פשרה בטקסים I פרשן: למה המדינה עורכת טקס ממלכתי בתאריך לועזי?

אריה ריבקינד
|
כ"ה אב התשפ"ד / 29.08.2024 17:26
ההחלטה שתמנע התנגשות בין טקסי הזיכרון: הטקס האלטרנטיבי יתקיים בפארק הירקון ויחל בשעה 19:10 בדקת דומייה • הוא יסתיים לפני תחילת שידור טקס הזיכרון הממלכתי – ויימנע מסך מפוצל • אריאל כהנא: האזכרה צריכה להתקיים יום למחרת שמחת תורה

סוף לפילוג ולשסע? מארגני הטקס האלטרנטיבי לציון יום השנה לאירועי ה-7 באוקטובר, שייערך בפארק הירקון, הודיעו אחר הצהריים (חמישי) כי יערכו את האירוע החל מהשעה 19:00 בערב  – במטרה למנוע התנגשות עם הטקס הממלכתי שמארגנת הממשלה ואמור להתחיל בשעה 21:00.

הטקס האלטרנטיבי  ייפתח בדקת דומייה בשעה שבע ועשרה (7.10) ויסתיים לפני שיחל הטקס הממלכתי.

על פי הודעת המארגנים הוא יכלול רק “נאומים מאחדים” וללא עירוב פוליטיקה.

“שערי פארק הירקון ייפתחו לקהל הרחב בשעה 17:00, הטקס יחל בשעה 19:10 בדקה דומייה ותפילת יזכור”, מסרו המארגנים.

הפרשן עמית סגל כתב: “ברוח הצעת הפשרה, וכיוון שמירי רגב מתכוונת שהטקס הממלכתי המוקלט ישודר בסביבות תשע ואילך, החליטו בהפקת אירוע המשפחות להתחיל את הטקס בשבע ועשר דקות בערב (7.10) בדקה דומיה. חשוב מכך: בכך ביום הכואב הזה לא תהיה התנגשות ולא יהיה מסך מפוצל”.

הוא הוסיף: “יהיה ארוע שהובטח לגביו שיכלול רק נאומים מאחדים, עם קהל ועשרות אלפי ישראלים, מיטב האומנים וללא פוליטיקה בפארק – וגם שידור של הטקס המוקלט אחרי החדשות”.

הפרשן אריאל כהנא מ’ישראל היום’ צייץ: “דבר אחד לא הצלחתי להבין –  כיצד יתכן שמדינת ישראל עורכת טקס ממלכתי על פי התאריך הלועזי? ואנחנו עוד מדברים על ממשלת ימנית-דתית-חרדית.

“בדיוק כמו שהאזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים נעשית יום אחרי החג, כך יום הזיכרון לנרצחים ולנטבחים, לנשרפים, לנשחטים ולנאנסים, לגיבורות ולגיבורים צריך להתקיים בכ״ג בתשרי, יום למחרת שמחת תורה”.

השרה מירי רגב, האחראית על הטקס הממלכתי, מסרה הערב הצהרה לאור השיח הציבורי והביקורת בנוגע לאירוע.

“הטקס הממלכתי יתקיים כמתוכנן ב-7 באוקטובר וישודר בכל ערוצים התקשורת הגדולים בשעה 21:15. זאת על מנת לאפשר לקיים לפני כן טקסים אזרחיים בכל רחבי הארץ לפני שידור הטקס”.

לדבריה, “טקס הזיכרון הממלכתי יתקיים באופקים וייתן ביטוי ל-3 ערכים: זיכרון, גבורה ותקווה. אין בית בישראל שהטקס לא ייגע בו”.