לפיד העיד: ‘נתניהו קיבל התרעה’ • הליכוד חבט: ‘יאיר שוב משקר’

אריה ריבקינד
|
כ"ה אב התשפ"ד / 29.08.2024 12:44
לפיד האשים כי נתניהו ידע על ההתחממות הביטחונית: “יום לפני המלחמה נפגשתי עם ראש השב”כ רונן בר, ושמעתי ממנו אזהרות חסרות תקדים” • הליכוד: לפיד הוא האחרון שיכול להטיף מוסר בענייני ביטחון אחרי שדאג להכניס את הפועלים הערבים מעזה ונתן גז בחינם לנסראללה

ראש האופוזיציה ח”כ יאיר לפיד טען הבוקר (חמישי), בעדותו  ב’וועדת החקירה האזרחית’, כי קיבל  אזהרה חמורה מהמזכיר הצבאי של נתניהו דאז האלוף אבי גיל – חודש וחצי לפני האסון.

“לא נכון שהמערכת המדינית לא קיבלה התראה לאסון ה-7.10. במשך חודשים ראש הממשלה ושרי הקבינט קיבלו סדרה של התראות חמורות וחסרות תקדים, ולא עשו דבר”, טען לפיד.

הוא הוסיף: “היו לא מעט קולות במערכת הישראלית שאמרו הם כן יכולים, הם רוצים, והם מזהים את ההזדמנות שהם חיכו לה הרבה מאוד זמן. אני הייתי אחד הקולות האלה”.

לפיד המשיך: “אני רוצה להפריך פה את האמירה שחוזרת שוב ושוב מצד הממשלה הנוכחית כאילו הדרג המדיני לא עודכן לגבי העובדה שחמאס אינו מורתע כמו בעבר. הוא כן עודכן. אני עודכנתי. ואת החומר המודיעיני שאני ראיתי ראו גם ראש הממשלה ושרי הקבינט. אני אמרתי את זה בזמן אמתי, ולא הייתי היחיד”.

בהמשך שיתף לפיד בפגישה שהוא קיים יממה לפני השבעה באוקטובר עם ראש השב”כ. “יום לפני המלחמה נפגשתי עם ראש השב”כ רונן בר, ושמעתי ממנו אזהרות חסרות תקדים על ההשלכות הביטחוניות בעקבות הקרע בעם. שאלתי אותו אם האזהרות הובאו בפני ראש הממשלה והקבינט, והוא השיב שכן.

“ב-21 לאוגוסט 2023 הייתי בעדכון בטחוני אצל ראש הממשלה”, סיפר לפיד. “המזכיר הצבאי דאז, האלוף אבי גיל, ניהל את העדכון. הוא דיווח לי על התחממות בכל הגזרות הבטחוניות – האיראנים, חיזבאללה בלבנון, וארגוני הטרור בעזה וביהודה ושומרון”.

הוא הוסיף: “האלוף גיל דיווח שכל אלה מזהים בצד הישראלי חולשה, קרע פנימי, מתחים ואובדן כשירות בצבא לצד משבר מתהווה מול האמריקאים. אני חשבתי שמדובר במידע יוצא דופן בחריפותו ובנחרצותו.

“ראש הממשלה, אני חושב מהתרשמות אישית שלי, נראה לי משועמם ואדיש, ולא העיר על זה דבר”.

למרות שצה”ל הכחיש שהועברו כוחות מהעוטף ליו”ש –  לפיד האשים: “הזיזו כוחות ליו”ש, הייתה הדממה של הדרום בחג כאילו חמאס לא יודע שיש לישראל חג”.

יצוין, כי לא ברור מדוע צה”ל לא העלה כוננות ותגבר כוחות, נוכח כל ההתרעות.

מהליכוד נמסר בתגובה ללפיד: “יאיר לפיד שוב משקר. ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שום התרעה למלחמה בעזה – לא חודש לפני ואפילו לא שעה לפני ה-7 באוקטובר. ההפך הוא הנכון והפרוטוקולים מוכיחים זאת. לפיד שהכניס את הפועלים מעזה ונתן גז בחינם לנסראללה, תוך הבטחה שהדבר ימנע מלחמה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר בענייני ביטחון”.