החטוף שהוחזק עם פרחאן ונרצח לידו: אריה זלמנוביץ’

חיים טוויל
|
כ"ה אב התשפ"ד / 29.08.2024 12:14
אריה זלמנוביץ’ הי”ד בן ה-86 נחטף מביתו בניר עוז ונרצח בשבי חמאס • פרחאן אלקאדי שהה עמו באותו חדר מסתור • אחרי ששוחרר לביתו, צה”ל חיבר בינו לבין בנו של זלמנוביץ – וסיפר לו איך אביו נרצח • פרחאן: “נרצח כשהיינו יחד בדירה במשך חודשיים, ואחרי הרצח העבירו אותי למנהרה”

אריה זלמנוביץ’ הי”ד, בן ה-86  מקיבוץ ניר עוז, הוא החטוף עליו העיד פרחאן אלקאדי, שחולץ לפני יומיים ממנהרה בדרום רצועת עזה –  כי היה עד למותו בשבי.

פרחאן וזלמנוביץ׳ הי”ד היו בדירה יחד. זמן קצר אחרי שזלמנוביץ׳ נרצח בשבי – העבירו את פרחאן למנהרה.

לפי דיווח בחדשות 12, צה”ל חיבר בין פרחאן למשפחתו של זלמנוביץ’ הי”ד. באותה שיחה הוא סיפר לבנו שהוחזק עם אביו ביחד באותה דירת מסתור בידי המחבלים במשך תקופה – עד שנרצח. באותה שיחה הוא גם גילה כי הועבר אל מתחת לקרקע זמן קצר אחרי הרצח.

על פי עדותו של פרחאן, הוא היה עם זלמנוביץ בבית חולים בדרום הרצועה בשבועות הראשונים שאחרי החטיפה, שם שמע מזלנוביץ על בניו, על הקיבוץ  וכמה הוא דואג לבני המשפחה. לטענתו, אחרי כ-5 שבועות זלמנוביץ נפטר.

בעז, בנו של אריה זלמנוביץ, סיפר בריאיון ל’כאן חדשות’: “אבא היה בבית החולים בדרום הרצועה עם פרחאן לאורך כל זמן השבי, כ-40 יום. נוצר ביניהם קשר מיוחד, גם פרחאן היה פצוע אבל טיפל באבא ותמך בו. אבא היה מבוגר וחולה, לא קיבל תרופות וטיפול ראוי – ונרצח בדרך הזו בייסורי גוף ונפש, לא תמיד יורים בהם. אבא אמר לפרחאן שהוא אוהב אותנו ודואג לחברי הקיבוץ, הוא ידע מה קרה להם”.

עדותו של פרחאן כי שהה לצד שבוי נוסף נחשפה בריאיון של ראש עיריית רהט לשעבר, עטא אבו מדיעם, ב’כאן חדשות’, בו סיפר כי פרחאן חשף בפניו סיפור על “חבר יהודי לשבי שאחרי חודשיים, בחודש דצמבר 2023, נפטר לידו – וזה שבר את ליבו”.

כ-40 יום לאחר חטיפתו חמאס פרסם סרטון של 28 שניות שבו נראה אריה שוכב על מיטה, מחובר למוניטור ומתלונן שאינו חש בטוב, בהמשך נראה כשהוא לא זז ועטוף בסדין לבן.

לפני כשבוע וחצי החודש נחשף סרטון בו נראה זלמנוביץ’ בעת חטיפתו לעזה מביתו בקיבוץ ניר עוז.

בסרטון הוא נראה חבול ומובל על אופנוע כשלפניו ומאחוריו יושבים החוטפים, ומסביבו עשרות עזתים צוהלים שמנסים להתקרב לאופנוע ולהכות אותו. זלמנוביץ’ הי”ד נראה חבוש בראשו עם סימנים שדימם על בגדיו, כשלפניו מובל טרקטור חקלאי שנושא לוחית זיהוי ישראלית צהובה.

משפחתו נחשפה לסרטון ואישרה לפרסמו.

“הסרטון התגלגל ברשתות הפלסטיניות ומצאו אותו באיחור. קיבלנו אותו בשבוע שעבר”, סיפר בועז זלמנוביץ’, בנו של אריה. “זה היה סוג של טריגר, זה החזיר אותנו אחורה. ראינו תמונות דומות בעבר אבל כשאתה מקבל תזכורת כזאת – זה מחזיר אותך לרגעים שלו שם. הוא חסר אונים ונלקח בכל ההמון הזה.

“רואים אותו בסרטון יושב על אופנוע בין שני חמאסניקים, באזור עירוני, אולי בדרך לחאן יונס שם הוא היה. הוא חבול בראש ואנחנו יודעים שנתנו לו מכה עם איזה מקל כשהוציאו אותו מהממ”ד. הוא יחף ורואים אותו מהגב, אפשר לזהות אותו וגם ראינו תמונות לפני כן, אז ידענו לזהות”.

זלמנוביץ נחטף בשבת ה-7 באוקטובר והמשפחה קיבלה הודעה בחודש מאי כי יש אינדיקציה מוחלטת למותו.

הוא היה ממקימי קיבוץ ניר עוז, אב לשני בנים וסב לחמישה נכדים.

הוא היה חקלאי עם מומחיות בגידול חיטה בתנאי מדבר ואיש בעל ידע נרחב בהיסטוריה ובידיעת הארץ. הוא נחטף מביתו, שם הסתתר לבד בממ”ד. כשהמחבלים מצאו את זלמן, אלמן אב לשניים וסב לחמישה, הם הכו וחטפו אותו לעזה ללא המשקפיים ומכשיר השמיעה שלו.

חטופות שהיו עימו בשבי ושוחררו סיפרו שסבל מאוד בעת שהותו שם. אף על פי שהיה אדם עצמאי ובריא יחסית לגילו, שנהג ללבוש את בגדי עבודתו בכל בוקר ולצאת על קלנועית לשתות קפה ולבלות עם החקלאים הצעירים, נחלש משמעותית בשבי ללא התרופות שנהג ליטול. לדבריהן, הוא התקשה לאכול והסתפק בשתיית תה ואכילת שתי עוגיות.