מיליונים לפח: בצה”ל שוקלים להשבית את מערכת ‘טל שמיים’

במשרד הביטחון ובצה"ל שוקלים את ביטול פרויקט ההגנה האווירית, שעלה מיליונים רבי,ם וסגירת היחידה הייעודית שהוקמה להפעלתו • הסיבות: פגיעותו, עלותו ומשך הזמן הארוך והבלתי סביר שנדרש לתיקונו • דובר צה"ל: "ההחלטה תתקבל בהתאם להשתנות וללמידה מלקחי המלחמה"
חרדים 10
כ"ד אב התשפ"ד / 28.08.2024 12:46

לאחר שחיזבאללה פגע בבלון ‘טל שמיים’ בצפון הארץ: משרד הביטחון וצה”ל שוקלים לבטל את הפרויקט, לא לתקן את המערכת ולסגור את היחידה הייעודית שהוקמה לטובת הפעלתו.

לפי דיווח היום (רביעי) ב’ישראל היום’, החלטה בנושא תתקבל ככל הנראה בימים הקרובים.

מערכת ‘טל שמיים’ היתה מושבתת במשך זמן רב לפני המלחמה, לאחר שנפגעה כתוצאה ממזג אוויר סוער, ובמאי האחרון נפגעה שוב כתוצאה מכטב”ם ששיגר חיזבאללה.

המערכת, הכוללת את הפלטפורמה האווירית שפותחה על ידי חברת TCOM האמריקנית ואת מערכת המכ”ם המתקדמת שפותחה בחברת ‘אלתא’ של התעשייה האווירית, היתה אמורה לספק לישראל יכולת משלימה למערך הגילוי ולמערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

אלא שלפי הדיווח, כעת נידון במשרד הביטחון ובצה”ל ביטול הפרויקט שעלה מיליונים רבים למערכת הביטחון, בגלל פגיעותו, עלותו ומשך הזמן הארוך והבלתי סביר לתיקונו.

הפרויקט הושק במארס 2022, אז הודיעו צה”ל ומשרד הביטחון באופן רשמי על פתיחת יחידת ‘טל שמיים’, מינוי מפקד והצבת אנשי קבע וחיילים ביחידה.

לפי הודעת הצבא אז,  הבלון “ישייט בגובה רב” ויאפשר יכולות גילוי מכ”ם וגילוי לטווחים גדולים, “מכיוונים שונים וכנגד איומים מתקדמים”.

אלא שכאמור, במאי 2023 נחשף, כי כמה חודשים קודם לכן ניזוקה המערכת כתוצאה ממזג אוויר סוער ויצאה מכלל שימוש.

תהליך התיקון של המערכת נמשך כמעט כשנתיים, ובינואר האחרון הועלה הבלון לאוויר כדי לסייע במאמצי הגילוי, אך עדיין לא הוגדר כמבצעי.

ב־24 בפברואר השנה ביקר שר הביטחון יואב גלנט בבסיס ‘טל שמיים’ של חיל האוויר בצפון הארץ, ונמסר כי הוא “צפה ביכולות הבקרה האווירית לגילוי האיומים השונים”.

אלא שכשלושה חודשים לאחר מכן, ב־16 במאי, הצליח חיזבאללה לפגוע במערכת בעת שהבלון היה על הקרקע, באמצעות כטב”ם ששיגר מלבנון.

דובר צה”ל ומשרד הביטחון מסרו בתגובה: “עתיד הפרויקט נבחן בימים אלה על ידי צה”ל ומשרד הביטחון, וההחלטה תתקבל בהתאם להשתנות וללמידה מלקחי המלחמה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות