המבצע הרחב במחנות הפליטים בצפון השומרון • פרטים חדשים

⁠איום המטענים במוקד: ניסיון פיגוע המטען בלב תל אביב תרם להחלטה לצאת למבצע בתזמון הזה • אחד הלקחים החשובים של 7 באוקטובר: לא מחכים לפיגוע קטלני עם תוצאות קשות - אלא בוחנים את האירועים בהתאם לכוונות של המחבלים
חרדים 10
כ"ד אב התשפ"ד / 28.08.2024 11:00

כוחות הביטחון החלו הלילה (רביעי) במבצע נרחב לסיכול טרור בג’נין ובטול כרם.

במבצע משתתפים גם מסוקי קרב וכלי טיס בלתי מאויישים על מנת לסייע ולחפות על כוחות הקרקע.

הפלסטינים דיווחו על פעילות של כוחות צה”ל גם במחנה הפליטים אלפארעה שבצפון בקעת הירדן, בטובאס שבצפון הבקעה, בעיירות סילת אלחארת’יה וקבאטיה ליד ג’נין ובעיר שכם.

דורון קדוש, הכתב הצבאי של גלי צה”ל, דיווח על  פרטים חדשים מהמבצע הרחב של צה”ל:

• במערכת הביטחון מודים הבוקר: “המבצעים החטיבתיים הממוקדים – לא הביאו עד כה את התוצאות הרצויות. איומי הטרור ביו״ש רק גברו, והבנו שצריך לעשות משהו שישנה את המציאות. אנחנו לא רוצים שיו״ש תהפוך לזירה שתמנע מאיתנו להילחם בעזה או בלבנון”.

•  ⁠איום המטענים במוקד: זו הסיבה המרכזית ליציאה למבצע. ניסיון פיגוע המטען בלב תל אביב בשבוע שעבר תרם להחלטה לצאת למבצע בתזמון הזה, על אף שמדובר בפעולה שנערכים אליה עוד קודם לכן.

זה מסר חשוב של צה״ל שהוא גם אחד הלקחים החשובים של 7 באוקטובר: לא מחכים לפיגוע קטלני עם תוצאות קשות – אלא בוחנים את האירועים בהתאם לכוונות של המחבלים ולא לתוצאות שלהם. האירוע בתל אביב, מהבחינה הזו, היה זרז משמעותי להחלטה לצאת למבצע.

טולכרם היא המטרידה ביותר מבחינת היקפי המטענים – רק אתמול דיווחו הפלסטינים על 3 מטענים שהתפוצצו כמה מאות מטרים מבת חפר.

• ⁠בהכנות למבצע נלמדו כמה לקחים מהמבצע הרחב האחרון – ‘בית וגן’ בג׳נין ביולי 23׳. מיד עם פתיחת המבצע, היעד הראשון של הכוחות: כיתור מלא של 4 בתי החולים המרכזיים באזור – 2 בג׳נין ו-2 בטולכרם. מתחילת המבצע, כל בתי החולים האלה מכותרים כדי למנוע ממחבלים להימלט אליהם כפי שעשו ב’בית וגן’.

חולים ואמבולנסים מורשים להיכנס לתוך בתי החולים רק לאחר בידוק של כוחותינו.

• ⁠בניגוד לרצועת עזה, בצה״ל לא מתכוונים לפנות באופן יזום אוכלוסיה מהאזורים שבהם מתנהל המבצע. ביו״ש מתנהלים אחרת מול האוכלוסיה האזרחית, לא צפויים להיות כאן כרוזים ולא עלוני פינוי. ועם זאת, אם יהיו תושבים פלסטינים שיהיו מעוניינים להתפנות – יאפשרו להם.

•  ⁠במבצע האוגדתי פועלים כוחות בהיקף של שתי חטיבות: חטיבת מנשה וחטיבת כפיר, כל אחת במרחב אחר.

הרעיון: להרוות את השטח בכוחות עד כמה שאפשר (במגבלות הסד״כ המוכרות אל מול זירות אחרות), כדי למנוע מהמחבלים להימלט ו״לחייב״ אותם להילחם.

• ⁠במקביל למוקדי הלחימה העיקריים במחנות הפליטים בצפון השומרון – יש הגברת פעילות גם ביתר המרחב. הלילה הייתה פעילות גם במ״פ בלאטה ועסכר בשכם; בשעות האחרונות גל מעצרים רחב בכפר עארורה בבנימין – כ-30 מבוקשים נעצרו שם.

לפי הדיווחים הפלסטיניים, לפחות עשרה מחבלים חוסלו, בהם ארבעה בתקיפת כטב”ם במחנה הפליטים פארעה באזור טובאס בצפון השומרון, שלושה בתקיפת כטב”ם על מכונית בכפר סיר דרומית לעיר ג’נין, ושני הרוגים מירי צה”ל בג’נין.

צה”ל והשב”כ פרסמו הבוקר סרטון מתקיפת חיל האוויר ביום שני בנור א-שמס, שבה חוסלו חמישה מחבלים שפעלו ב’חדר מבצעים’. המתחם שימש את המחבלים לניהול פעילות הטרור במרחב ולפגיעה בכוחותינו הפועלים בשטח.

בין המחבלים שחוסלו, גבריל גסאן אסמאעיל גבריל, מחבל אשר היה מעורב בפעילות טרור במרחב טול כרם וקלקיליה. המחבל שוחרר מהכלא במסגרת עסקה בנובמבר 2023.

חוסלו גם המחבלים מהנד קרעאוי ומחמד יוסף, אשר היו מעורבים בפעילות טרור במרחב נור א-שמס.

בנוסף חוסל המחבל עדנאן גאבר, אשר היה מעורב בפעילות טרור ופעל בתחום הכנת מטענים שנועדו לפגוע בכוחותינו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות