סמוטריץ על בג”ץ: התנהלות כוחנית ומפלגת, דוחים ביהירות כל פשרה

אריה ריבקינד
|
כ"ב אב התשפ"ד / 26.08.2024 20:21
שר האוצר מתח ביקורת על החלטת מ”מ נשיא בית המשפט העליון לדחות את הצעת הפשרה של שר המשפטים יריב לוין: “התנהלות שופטי בג”ץ מוכיחה את הצורך בתיקונים במערכת המשפט”

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ מתח היום (שני) ביקורת על החלטת מ”מ נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן לדחות את הצעת הפשרה ששיגר שר המשפטים יריב לוין.

סמוטריץ’ אמר: “ההתנהלות הכוחנית והמפלגת של שופטי בג”ץ שדוחים ביהירות כל הצעה לפשרה ומתעלמים מאובדן האמון של רוב העם במערכת המשפט רק מוכיחה את הצורך בתיקונים במערכת המשפט”.

הוא הוסיף: “גם הניתוק שמערכת המשפט מפגינה לאורך המלחמה בכל הנוגע לצרכי הביטחון ולמאמצי המלחמה – ברדיפת הלוחמים, בדאגה למחבלי חמאס הכלואים, ועוד. אנחנו מחויבים לתיקון הזה למען עתידנו ועתיד ילדינו”.

מוקדם יותר הודיע השר לוין לבג”ץ כי עדיין לא הושגו הסכמות בינו לבין פוגלמן על זהות הנשיא הבא – ולכן הוא אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים.

עם זאת, במכתבו לבג”ץ השר לוין  הציג הצעת פשרה. בתגובה, השופט פוגלמן הודיע כי הוא דוחה את הצעת הפשרה.

על פי הפשרה שהציע לוין, עם תום כהונתו של השופט יוסף אלרון שימונה לשנה, יכהן בתפקיד שופט מכהן של בית המשפט העליון, שיוצע על ידי נציגי הרשות השופטת בוועדה עד לפרישתו.

שני המינויים ייעשו באותה ישיבה של הוועדה לבחירת שופטים.

עוד הציע לוין במסגרת הפשרה כי ימונו שלושה שופטים לבית המשפט העליון:

הראשון: ימונה על פי הצעת רוב נציגי מערכת המשפט בוועדה, שיציעו שני מועמדים. המועמד שייבחר יהיה זה שיועדף על ידי רוב מקרב נבחרי הציבור בוועדה.

השני: ימונה על פי הצעת רוב נבחרי הציבור בוועדה, שיציעו שני מועמדים. המועמד שייבחר יהיה זה שיועדף על ידי רוב מערכת המשפט בוועדה.

השלישי: ימונה בהסכמה בין כלל חברי הוועדה מקרב השופטים המחוזיים המכהנים.