מצעדים ומחבלים ששוחררו: הכפר שמייצא פיגועי מטענים

חיים טוויל
|
כ"ב אב התשפ"ד / 26.08.2024 19:25
הכפר תוקוע, הכפר הקטן בגוש עציון, שהפך למעוז טרור של ממש ועומד מאחורי הפיגועים האחרונים • ברקע הזינוק המדאיג בפעולות הטרור, בולט שחרורם של ארבעה מחבלים מהכפר ב’עסקת חטופים’, ואתרוגו של בכיר פת”ח שקרא בנאום הסתה לביצוע פיגועים בישראל, אך לא נעצר עד היום

הפיגוע שהתרחש אמש (ראשון), בו פוצצו מחבלים מטען חבלה לעבר אוטובוס נוסעים בסמוך לישוב מעלה עמוס, הציף את השימוש ההולך וגובר של ארגוני הטרור ביו”ש במטעני חבלה בכבישים אזרחיים – וגם הפנה זרקור אל  סיפורו של כפר קטן בגוש עציון, שהפך למעוז טרור של ממש.

הכפר תוקוע ממוקם סמוך לישוב תקוע היהודי.

לפני כחמישה חודשים בלבד הוציא הכפר פיגוע דומה, כמעט באותו מיקום, כשגם אז פוצצו מחבלים מטען חבלה על אוטובוס נוסעים. בשני הפיגועים נגרם נזק לאוטובוס, אך בנס לא היו נפגעים.

לפיגועי המטענים קדם טרור אבנים ובקבוקי תבערה מסיבי, שלדברי תושבים האזור הפך לשגרה. בתחילת המלחמה, בעקבות פעילות נחושה של כוחות ההגמ”ר באזור, צומצמו דרמטית פיגועי האבנים שיצאו מהכפר, אך כעבור מספר חודשים, בעקבות צמצום פעילות הכוחות – שבו הפיגועים לכביש.

להסלמה המחודשת תרם, בין השאר, שחרורם של ארבעה מחבלים תושבי הכפר, שנעצרו בגין פעולות טרור שביצעו, ביניהם פיגועי אבנים ובקבוקי תבערה, אך שוחררו ב’עסקת החטופים’ בתחילת המלחמה.

לפני כשנה וחצי התקיים בכפר אירוע זיכרון המוני למחבל מהכפר שחוסל, בהשתתפות עשרות חמושים מהזרוע הצבאית של הפת”ח, בו נשא מוחמד מסרי – מזכיר הפת”ח בנפת בית לחם ומקורבו של אבו מאזן, נאום הסתה חריף, כשהוא מוקף בחמושים, במהלכו קרא לביצוע פיגועים בלב ישראל.

“בין שני הכרחים, הכרח הלחימה והכרח הניצחון בהבטחת אללה ובין הקושי שבפרידה מאהובים, עולים השמימה שהידים”, ספד בכיר הפת”ח למחבל בן הכפר שחוסל. “האחרון שבהם הוא שהידנו הגיבור, מוצטפא עאמר, שמצטרף לשיירה של האצילים והנכבדים ביותר. איברהים אל נאבלוסי, ג’מיל אל-עמורי, ח’ירי עלקם (מבצע הטבח בנווה יעקב), עודאי תמימי (רוצח נועה לזר הי”ד) ומוחמד זביידי (מפקד גדוד ג’נין).

“מגדוד ג’נין ועד שכם, השהידים של אל אקצא (פת”ח), אלקאסם (חמאס), פלוגות ירושלים (הג’יהאד האסלאמי) וגדודי השהיד אבו עלי מצטפא (החז”ע). השמות הם רבים. אך המטרה היא אחת: דרכם של המורדים היתה שידעו כי אין דרך אל המולדת אלא באמצעות הקרבה ומסירות נפש. מה שהפוליטיקה מפלגת, יאחד הרובה הזה. מה שהפוליטיקה מפלגת ומה שרוצה הכובש, יאחד דם השהידים”, הצהיר.

צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

ב’מטה נלחמים על החיים’,  שמוביל את המחאות ביו”ש כנגד הטרור אמרו בתגובה: “הטרור ביו”ש הולך ומרים את ראשו מיום ליום ועוד ועוד קווים אדומים נחצים. לצערנו, מערכת הביטחון עד כה לא השכילה להבין שאנחנו במלחמה לכל דבר ועניין, שאותה צריך לנהל בדיוק כמו שנלחמים באויב בעזה.

“העובדה הבלתי נתפסת שמחבלים שמסיתים לטרור ולפגיעה ביהודים מקבלים אתרוג בשל היותם משוייכים לרשות הפלסטינית, מעודדת טרור ומסכנת את חיי היהודים ביהודה ושומרון. מערכת הביטחון חייבת לשנות סוויץ’ בהקדם ולהילחם בטרור ביו”ש בדיוק כמו בעזה. בכל כפר שבו יש מטעני תופת, צה”ל צריך להודיע על פינוי הכפר ולחימה מבית לבית עד למיגור תשתיות הטרור באופן מלא, ולא לבכר את רווחת אוכלוסיית האויב על פני חיי היהודים”.