ההתחמקות מהחיסול ויציאתו מהמנהרות: המבצע לאיתור סינוואר

המכ"ם המתקדם שישראל מפעילה, והיחידה המיוחדת שהוקמה בשב"כ בסיוע סוכנויות המודיעין של ארה"ב • ב'ניו יורק טיימס' פרסמו סקירה על המאמצים ללכוד את מנהיג חמאס ברצועת עזה, והרגע בו צה"ל הגיע למנהרה בה שהה • ובאיזו שעה סינוואר צורך את התקשורת הישראלית?
חרדים 10
כ"א אב התשפ"ד / 25.08.2024 13:10

כוחות קומנדו של צה”ל פשטו בחודש ינואר על מנהרות בדרום רצועת עזה, על מנת ללכוד את מנהיג חמאס יחיא סינוואר – אך הוא נמלט לפני המבצע ומאז נעלמו עקבותיו. כך דווח היום (ראשון) ב’ניו יורק טיימס’.

אזהרה חריגה: אלה הדברים שאסור לכם להתקרב איתם לכל החופים

בעיתון סקרו את המאמצים של ישראל לצוד את סינוואר, וטוענים: “יכולתו לחמוק מתפיסה או מוות מנעה מישראל הצלחה צבאית במלחמה”. בארה”ב מעריכים כי תפיסתו או חיסולו עשויים לאפשר לנתניהו להסכים לסיים את  המלחמה עם תמונת ניצחון ברורה מבחינתו.

לפי הדיווח, ב-31 בינואר בישראל ובארצות הברית חשבו כי השיגו פריצת דרך במרדף אחר מנהיג חמאס: כוחות קומנדו ישראלים פשטו על מערך מנהרות בח’אן יונס – על בסיס מידע מודיעיני לפיו מנהיג חמאס הסתתר במקום.

לפי גורמים משתי המדינות, סינוואר  הסתתר מאז שנמלט מהעיר עזה בימים הראשונים של המלחמה, במנהרות מתחת לח’אן יונס, אך עזב את הבונקר בו שהה טרם הפשיטה – ומאז עקבותיו נעלמו.

על פי העיתון, יחידה מיוחדת הוקמה בתוך מטה השב”כ, וסוכנויות-ביון אמריקניות הופקדו על יירוט תשדורותיו של סינוואר.

בעיתון דווח על הסרטון שפרסם צה”ל בחודש פברואר, ולפיו באותה התקופה סינוואר השתמש בטלפונים לוויניים, מה שהקשה על איתור מיקומו – למרות שגורמי המודיעין בישראל וארה”ב הצליחו ליירט חלק מתכני השיחות.

כזכור,  במהלך פשיטה על מנהרה בעיר עזה אותר צילום שבו נראים סינוואר ובני משפחתו נמלטים מהמקום. הערכת המודיעין הישראלי היא כי סינוואר החזיק עימו את בני משפחתו במהלך ששת החודשים הראשונים של המלחמה, לכל הפחות.

במהלך התקופה המודיעין גילה גם כי סינוואר צורך את התקשורת הישראלית, בעיקר סביב השעה 20:00 בערב, זמן המהדורות המרכזיות בערוצי הטלוויזיה.

לפי הדיווח, המודיעין האמריקני והישראלי פרסו מכ”ם חודר קרקע מיוחד בניסיון למפות מנהרות בכדי להבין בצורה טובה יותר את רשת המנהרות וכך גם לנסות ולאתר את סינוואר ומפקדי חמאס אחרים.

גורמים רשמיים בארצות הברית ובישראל אמרו, כי מנהיג חמאס הפסיק להשתמש באמצעי תקשורת אלקטרוניים, ועד כה הצליח לחמוק מאיכון מודיעיני משוכלל. ההנחה היא כי סינוואר שומר על קשר עם הארגון, באמצעות רשת של שליחים.

עוד דווח  כי בישראל מעריכים שמנהיג חמאס יוצא מדי פעם מהמסתור במנהרות, אך בשל העובדה שרשת המנהרות כה גדולה, מחבלי חמאס יודעים היכן ממוקמים כוחות צה”ל, דבר שמאפשר להם להסביר לסינוואר היכן הוא יכול לצאת “לנשום אוויר צח” בבטחה, מבלי שיצליחו לאתר אותו.

לפי הדיווח, סינוואר היה בעיקר בחאן יונס לאורך חודשי המלחמה, אך עבר גם לרפיח באמצעות מנהרה.

לפי הדיווח, באחת הפעמים סינוואר נאלץ להימלט בחופזה  ימים ספורים לפני הגעת הכוחות והשאיר מאחור סכומי כסף גדולים שנאמדים בשני מיליון דולר.

מיכה קובי, בכיר בשב”כ שחקר בעבר את יחיא סינוואר, בעת שזה היה כלוא בישראל, סיפר בראיון ברדיו ‘גלי ישראל’: “אני משער שיש חטופים בחיים, הוא מחזיק בהן כמגן אנושי. לא אפרט אבל יכלו לירות בו, אנחנו לא נירה בו כי הוא יפעיל פצצה איתה הוא מסתובב. אני יכול לומר שבצה”ל היה קרובים אליו מאוד ולא ירו כדי לא לסכן חטופים. הוא לא שווה את זה, הוא צריך לסיים עם כדור בראש”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות