האלוף מנתח: כך ישראל יכלה לסיים המלחמה לאחר חודש

אלוף במיל' יפתח רון טל על המלחמה, השליטה בציר פילדלפי, ועסקת החטופים • "הצבא היה בהלם כזה גדול ב-7 באוקטובר. לא הייתה תוכנית לכיבוש עזה. התוכנית בוצעה די בחופזה, ובוצעו טעויות כתוצאה מהטראומה" • "אני חושש שעסקה חלקית גוזרת גזר דין מוות על רוב החטופים"
חרדים 10
י"ט אב התשפ"ד / 23.08.2024 12:04

האלוף במיל’ יפתח רון טל, שצפוי להיכנס לתפקיד יו”ר מנהלת ‘תקומה’, מתח היום (שישי), ברדיו 103FM, ביקורת על אופן ניהול המלחמה ברצועת עזה – והביע את דעתו על עסקת החטופים.

“אני חושש מאוד שעסקה חלקית גוזרת גזר דין מוות על רוב החטופים שיישארו בידי החמאס”, אמר. “אם תהיה עסקה חלקית, חמאס יקבל את מה שהוא מעוניין בו, וישמור את שאר החטופים והוא לא יחזיר לנו אף אחד מהם.

“גם אני מרגיש שכל אחד שאנחנו יכולים להביא הביתה, אנחנו צריכים להביא אותו, אבל אנחנו גוזרים גזר דין מוות על חלק עיקרי מהחטופים שעדיין בחיים. אני מעדיף להמשיך וללחוץ, להמשיך ולחתור לעסקה שתביא לנו את כל החטופים הביתה”.

ומה באשר לצפון?

בעיניו הסכם בעזה ישמר את הבעיה האסטרטגית שלנו מצפון: “עסקה כזו שלפחות האמריקנים מגיעים אליה כדי לא להגיע למלחמה כוללת, מפסיקה גם את המערכה בצפון. אם אנחנו נפסיק אותה כאשר החיזבאללה יישמר לו מרבית הכוח שלו, לא יהיה שינוי של המציאות הביטחונית”.

הוא הזהיר כי נישאר במציאות בעייתית מול חיזבאללה: “עסקה כזו מאוד בעייתית מבחינת הקיום של מדינת ישראל. המאמץ העיקרי הוא כבר מזמן לא בעזה, החמאס מוכרע בעזה צבאית. יש לנו בעיה קיומית שהולכת ומתחזקת בצפון. זאת השכונה שאנחנו חיים בה, אם לא נהיה חזקים, לא נהיה בה. נישאר במציאות בעייתית מאוד. אנחנו צריכים למצוא דרך להביא להכרעה בצפון, אחרת נמצא את עצמנו בסיטואציה מסוכנת הרבה יותר”.

הוא הביע את דעתו גם על אסטרטגיית המלחמה הישראלית: “השאלה למה לא נכנסו לרפיח (בתחילת המלחמה) היא סופר חשובה. לדעתי טעות נוראית ואסטרטגית של מי שתכנן את המתקפה לרצועת עזה”.

לדבריו, “הכניסה לעזה מצפון לדרום בשיטה של קיפול הביאה לקרב ההגנה הכי נוח לחמאס. הוא הולך אחורה, ואנחנו הולכים קדימה, כשהפתח נשאר פתוח. אפשר להגיד עד לרגע זה כי עוד לא הגענו לכל המנהרות באוטוסטרדה המטורפת הזאת בין מצרים לרפיח. הם בנו לנו מנהרות עוד כשהיינו שם. תארו לכם מה קרה בעשרים השנה שלא היינו שם”.

הוא הוסיף: “הצבא היה בהלם כזה גדול ב-7 באוקטובר. תוכנית לכיבוש עזה לא הייתה. היו תוכניות להשתלט כך או אחרת, אבל לא לכיבוש בעזה. התוכנית בוצעה די בחופזה, והטעויות שבוצעו בה כתוצאה מהטראומה של 7 באוקטובר. אם היינו נכנסים לרפיח ביום הראשון או בשבוע הראשון, המלחמה הייתה מסתיימת לאחר חודש”.

לדבריו, “רפיח הוא צינור החמצן של חמאס”, ולכן ההחמצה של כניסה מיידית לרפיח הייתה טעות משמעותית, שהשפיעה על מהלך המלחמה.

רון-טל עתיד להיכנס בתחילת החודש הבא לתפקיד חשוב ומאתגר ביותר: יו”ר מנהלת תקומה לטיפול במפוני עוטף עזה ולשיקומם. בינתיים הוא מזהיר כי יציאת צה”ל מציר הגבול עם מצרים עשויה להיות הרסנית לאזור גם בעתיד: “בצפון סיני מחכה ציוד בהיקפים מטורפים לרגע שיהיה אפשר להכניס אותו דרך אותן מנהרות לעזה. למצרים יש אינטרס, לא רק אינטרס של סיוע לחמאס – זה אינטרס כלכלי שמגיע עד לקהיר”.

לדידו, מה שבנה את הכוח הצבאי של החמאס הוא המנהרות המחברות בין רפיח המצרית לרפיח העזתית, שם הוברחו להערכתו יותר מ-95% מאמצעי הלחימה של ארגון הטרור.

“כל הכלים שנורו עלינו בשנים האחרונות, הגיעו במנהרות האלה. אם לא נסגור אותן הרמטית, זה יקרה לנו שוב. מה שעומד בין כך שהחמאס לא יוכל יתקיים צבאית צבאית יותר, לבין זה שהוא כן יתקיים בעתיד הקרוב, זו החלטה אסטרטגית – לנעול את רפיח שלא יעבור שם זבוב”.

הוא הוסיף: “אומרים דבר שבעיניי חמור פי כמה – בהנחה שאנחנו נעזוב את פילדלפי, אם תזוהה תנועה שהולכת מתוך מצרים לפילדלפי נחזור ונתקוף. נראה לכם? זאת הקונספציה שהביאה אותנו ל-7 באוקטובר. הקיר הטכנולוגי הכי מתקדם בעולם, הכי קטלני בעולם, הוא הקיר שדרכו חדרו מחבלי הנוח’בה על קביים, ברגל, על טרקטורים לתוך מדינת ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות