חליווה דמע: בשמי ובשם אמ”ן כולו – אני מבקש סליחה

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה שפרש בעקבות מחדל ה-7 באוקטובר: "את אותו יום מר ושחור אני נושא על מצפוני יום-יום ולילה-לילה ואשא עד אחרון ימי. לא עמדנו במשימה, האחריות המלאה לכישלון היא עליי" • קרא להקים ועדת חקירה ממלכתית "כדי לעשות הכול שמה שקרה לנו לא יקרה שוב"
חרדים 10
י"ז אב התשפ"ד / 21.08.2024 20:22

במחנה גלילות נערך הערב (רביעי) טקס הפרישה של ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה – ובמקומו יתחיל לכהן האלוף שלומי בינדר.

במהלך טקס החילופים התבטא ראש אמ”ן הכושל לראשונה מפרוץ המלחמה בקולו. חליוה התפטר לפני 4 חודשים, והיה הבכיר הראשון בצה”ל שהודיע על התפטרותו בעקבות המחדל של ה-7 באוקטובר.

“את 7 באוקטובר, אותו יום מר ושחור, אני נושא על מצפוני יום-יום ולילה-לילה ואשא עד אחרון ימי”, אמר חליווה. “מונחת על כתפיי אחריות להצלחה ואחריות לכישלון”.

הוא הוסיף: “באותה שבת לא עמדנו במשימה החשובה ביותר עליה אנו אמונים – והיא מתן התרעה למלחמה. האחריות העצומה לכישלון אמ”ן מוטלת עלי. לקיחת אחריות מחנכים לבטא במעשים – ולא במילים. החלטתי לפרוש היא הנורמה הרצויה”.

לדבריו, “מאות רבות של שעות היינו נחושים לבצע תחקיר כחלק ממחויבותנו המקצועית, ללמידה, לתיקון ולשיפור. התיקון שביצענו מאפשר לצה”ל להתמודד עם האתגרים העצומים שעוד לפנינו.

“גם בימים אלו השגת מטרות המלחמה עומדות לנגד עינינו ובראשן החזרת החטופים ומיטוט חמאס. גם בשעות אלו אנו ניצבים מול איומים קרובים ורחוקים, ואפשרות התרחבות המערכה עדיין עומדת על הפרק”.

חליוה קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית, ואמר שאגף המודיעין תיחקר את הכשלים שהתרחשו במשמרתו: “בשבועות האחרונים ביצע אגף המודיעין תחקיר עמוק ונוקב של הסיבות שהובילו אותנו ל-7 באוקטובר. נכון יהיה שתוקם גם וועידת חקירה ממלכתית, על מנת שתחקור את מכלול הסיבות והגורמים שהובילו למלחמה, וכדי לעשות הכול שמה שקרה לנו לא יקרה שוב”.

בסיום נאומו הודה למשפחתו ואמר כשהוא נשנק מבכי: “כל מה שעשיתי – עשיתי בשבילכם”.

הוא הזכיר את פקודיו שנפלו ואמר: “בשמי ובשם אגף המודיעין כולו אני רוצה לבקש סליחה. סליחה לא תשיב את האהובים – אבל היא חייבת להיאמר”.

עם סיום נאומו העביר חליוה את דגל אגף המודיעין לידי מחליפו בינדר.

בתחילת דבריו, ראש אמ”ן הנכנס, האלוף שלומי בינדר, פנה למשפחות השכולות והביע צערו נוכח המציאות הכואבת איתה מתמודדות. “האובדן שלכם צרוב בי, בכולנו. אתם מהווים בשבילי תזכורת לאחריות הכבדה המוטלת עליו.

“אני מקבל הערב את הפיקוד על האגף בחרדת קודש”, אמר בינדר. “הכישלון הצורב שהמלחמה החלה בעקבותיו והמחיר הכבד מנשוא ששילמנו, יהיו לעד חקוקים בעצמותיי”.

בינדר סיכם את דבריו כשאמר כי ניתן לשנות את המציאות הקשה ו”לכתוב את הפרק הבא בתולדותינו”. הוא הוסיף: “הדרך לא קלה, אבל המשימה גדולה”.

באשר להתרחבות המלחמה לצפון, הדגיש כי יש להעמיק את המוכנות לקראת חזית נוספת שם, תוך בניית תשתית מודיעינית חזקה.

בינדר נכנס לתפקידו למרות שהוגשה עתירה לבג”ץ נגד המינוי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות