קצין חינוך ראשי מטיח ביקורת: חטא היוהרה, משבר אמון עמוק בצה”ל

תא"ל אופיר לויוס, קצין חינוך ראשי, מבקר באיגרת ששיגר לחיילים את תרבות הפיקוד בצה"ל על רקע מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר: "בשנים האחרונות התפתחו בצה"ל מספר תופעות הדורשות שינוי תרבותי ומאבק אקטיבי לריפוי"
חרדים 10
י"ז אב התשפ"ד / 21.08.2024 12:00

קצין חינוך ראשי, תא”ל אופיר לויוס, הפיץ הבוקר (רביעי) איגרת בה היכה,  בין השאר, על חטא היוהרה של הפיקוד הבכיר.

לויוס כתב: “בשנים האחרונות התפתחו בצה”ל מספר תופעות הדורשות שינוי תרבותי ומאבק אקטיבי לריפוי”.

הוא פירט: “ריכוזיות יתר, עיסוק בנראות ולא במהות, פחד לפעול ולהביע דעה נועזת, שיח ציני והיעדר עומק אינטלקטואלי והגותי פגעו ופוגעים במנהיגות הצה”לית, במוסד הפיקוד בצה”ל, בחוסן הצה”לי, בגיוון ובמוטיבציה להמשך שירות במערכים השונים. תפיסות ניהול לא מותאמות לצבא לוחם ולדרגים שונים ושיח תועלתני, חומרי וקרייריסטי, העצימו תופעות אלו ופגעו בתפקודים השונים”.

על מתקפת החמאס בשבעה באוקטובר כתב: “ה-7 באוקטובר הוא הכישלון הגדול ביותר שצה”ל חווה מיום הקמתו. אני ורבים כמוני קמים כל בוקר ומביטים בכתם על מראת חיינו, לא ניתן למחות את הכתם הזה עד יומנו האחרון”.

הוא הוסיף: “אנשי הצבא יסתגלו בשנים הקרובות למציאות של חוויה פרדוקסאלית, חווית אי שלמות דיאלקטית. בכל מבט במראה יהיה שם הכתם שלא ניתן למחות אותו. נכון וראוי לסגל שיח משולב ומשלב את הקוטביות שבין הכשלון לניצחון ובין התבוסה לגבורה. הנרטיב במלחמה הזו יתבסס על שילוב ואיזון נכון ומלא ענווה”.

הוא פנה לחיילים: “המלחמה הביאה עימה משבר אמון עמוק. סדקים בין העם לצבאו ובשורות הצבא. עלינו לעמול על חיזוק האמון שצה”ל יכול וחייב לצמוח ולהשתנות וכי מדינת ישראל והחברה הישראלית ישובו ויחדשו את ימיהם. האמון במוסדות ובאישים נפגע, ויתכן שאינו בר שיקום בחלק מהמקרים”.

הוא הדגיש: “עלינו לחזק את האמון, שהאנשים והרעיונות העומדים בבסיס המדינה ראויים למסירות נפשנו והקרבתנו לעד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות