צה”ל חושף: תיעוד חדש ממבצע חילוץ גופות החטופים בחאן יונס

חיים טוויל
|
ט"ז אב התשפ"ד / 20.08.2024 17:10
מבצע חילוץ החטופים: הלוחמים זיהו את השומרים שחוסלו, פשטו על 4 מנהרות – ובאחת מהן, בעומק 10 מטרים, התגלתה דופן חשודה שהובילה למתחם שבו הוחבאו הגופות • כוחות יהל”ם והשב”כ חקרו את התוואי ונטרלו חסימות, דלתות הדף, ואיתרו אמל”ח ואמצעי שהייה של המחבלים

צה”ל חשף הערב (שלישי) סרטונים חדשים ממבצע חילוץ גופותיהם של שישה חטופים הי”ד בחאן יונס, שבוצע על ידי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים ובהם כוחות גדוד 75 ויחידת יהל”ם יחד עם שב”כ.

אזהרה חריגה: אלה הדברים שאסור לכם להתקרב איתם לכל החופים

במבצע חולצו מעזה גופותיהם של אלכס דנציג, יורם מצגר, אברהם מונדר, חיים פרי, יגב בוכשטב ונדב פופלוול הי”ד.

המבצע לחילוץ גופות ששת החטופים שהתרחש בלילה בין שני לשלישי יצא לפועל בעקבות מידע מודיעיני חלקי שהגיע לצה”ל, במהלכו פעלו הכוחות בארבע מנהרות – כאשר באחת מהן אותרו הגופות אחרי שעות של פעילות.

זה קרה כאשר אתמול בשעות הערב, זיהו הלוחמים גופות של מחבלי חמאס ועליהם רובי קלצ’ניקוב, כשהם נמצאים סמוך לפירי המנהרות. לוחמי יהל”ם, שצברו ניסיון בחילוץ גופות, העריכו שהמחבלים הוצבו במקום כדי לשמור על גופות החטופים והביאו למקום כוחות נוספים.

לוחמי יהל”ם וכוחות השב”כ נכנסו  למנהרה בעומק של כ-10 מטרים, סרקו אחר מלכודים גם באמצעות עזרים טכנולוגיים ולאחר מכן עברו כמה הסתעפויות. הם חקרו את תוואי המנהרה ונטרלו את החסימות, את דלתות ההדף, ואיתרו אמצעי לחימה, מטענים ואמצעי שהייה ששימשו את המחבלים.

בשלב זה הם איתרו דופן שנראתה רופפת, פתחו אותה – וגילו תוואי נסתר שהוביל למתחם שבו הוחבאו גופות החטופים, שכדי לזהותן לא היה צורך בזיהוי במכון הפתולוגי באבו כביר.

מדובר באותה שיטה של הסתרה מאחורי דופן, כפי שקרה במבצע הקודם שבו חולצו גופות חטופים מח’אן יונס. בצה”ל מניחים כי מדובר בשיטת פעולה להסתרת גופות חטופים שמטרתה להקשות על צה”ל לאתר אותן.

החילוץ הושלם אמש לאחר לחימה ממושכת שהחלה בצוהרי יום שישי, כאשר כוחות מאוגדה 98 יצאו להתקפה חטיבתית סמוך לשכונה הקטארית. הכוחות לחמו בשטח בנוי ובבניינים רבי-קומות, וביצעו פעולות פשיטה וסריקה, שהובילו לחיסול מחבלים והשמדת תשתיות טרור –  והשיגו שליטה מבצעית שאפשרה להגיע לתתי-הקרקע.

אז, החלו לוחמי גדוד 75 לפעול בתוך תתי-הקרקע, כאשר במקביל, כוחות יהל”ם ושירות הביטחון הכללי דאגו לאבטח את השכונה ולבודד אותה.

תוך פחות מ-24 שעות הלוחמים כבר היו בתוך המנהרה, אחרי שבאותו הבוקר נהרג סגן שחר בן נון הי”ד עקב הפצצה של חיל האוויר בח’אן יונס.

מפקד גדוד 75 סגן-אלוף רון ללוחמיו לאחר חילוץ גופות החטופים: “תוך 24 שעות חילצנו את גופותיהם של נדב פופלוול ז”ל, יגב בוכשטב ז”ל, אברהם מונדר ז”ל, חיים פרי ז”ל ואלכס דנצוויג ז”ל. עשיתם עבודה ואתם ממשיכים לעשות עבודה בלתי רגילה. אני רוצה שעד אחרון הלוחמים, כולם ידעו שאני גאה בכם. המשיכו לפעול בנחישות, המשיכו לפעול במקצועיות”.

סרן זיו, מפקד פלוגה בסיירת צנחנים, סיפר על המבצע: “אנחנו נלחמים פה כבר כמה ימים. ביצענו התקפה לילית מפתיעה, לחימה ברבי הקומות, שעבדו בצורה מוצלחת ביותר. אנחנו עוסקים במאמצים להחזרת החטופים והנעדרים. נעשה כל מה שאפשר כדי להחזירם”.

לפי הדיווח בחדשות 12, בשל ניסיונות חמאס להסתיר את הגופות, ישנה חשיבות רבה לפעולות ההפתעה של צה”ל, שלא מאפשרות לארגון הטרור הרצחני להתכונן אליהן או לבצע פעולות שיגרמו ללוחמים לרדוף אחריו. ביום אחד הכוחות מבצעים פעולות באזור הגדר – ולפתע משנים את המשימה בהפתעה ויוצאים להתקפה מתוך מרחב אחר.

בכאן חדשות דווח, כי צה”ל תקף בעבר מהאוויר את האזור שבו היתה המנהרה. אולם גם כעת, לאחר חילוץ הגופות, טרם ניתן לקבוע בודאות ממה נהרגו החטופים בשבי.

לפי צה”ל מהמנהרה חולצו יותר מששת הגופות של החטופים הישראלים, ולפי הערכות אלה גופות מחבלים. כך גם בכל הפתחים היו גופות של מחבלים חמושים.

בצה”ל העבירו את הגופות הללו לבדיקה.

בצה”ל מעריכים כי ישנם עוד חטופים באזור. לכן, צה”ל עדיין פועל במקום ולא מיצה את המשימות שלו במרחב, בתקווה שיגיע להישגים נוספים בימים הקרובים – בין אם חילוץ חטופים או פגיעה בבכירי חמאס שמסתתרים במנהרות. זאת, במקביל לפגיעה בגדודי חמאס של חטיבת ח’אן יונס.

מבצע החילוץ בוצע בפיקוד אוגדה 98 על-ידי לוחמי חטיבת הצנחנים, יחידת יהל”ם וגדוד 75, לצד לוחמי השב”כ והוא התאפשר הודות למודיעין מדוייק של שב”כ, ושל יחידות המודיעין ומפקדת החטופים באגף המודיעין.