מפקד מחוז ת”א: “המחבל הבחין בבית הכנסת והפעיל את המטען”

חיים טוויל
|
ט"ו אב התשפ"ד / 19.08.2024 19:16
מפקד מחוז תל אביב בהצהרה מיוחדת על פיצוץ המטען: “למחבל לא היה עבר פלילי או פח”עי, הוא לא היה במאגרים שלנו” • “מעריך שהמחבל הבחין בבית הכנסת, במקום לדרוך – פוצץ את המטען” • “אם המחבל היה נכנס לבית כנסת, זו הייתה יכולה להיות טרגדיה אמיתית ואירוע מטורף”

מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב פרץ עמר, מסר היום (שני) הצהרה לתקשורת, במהלכה חשף את פרטי פיגוע מטען הנפץ אמש ברחוב הלח”י בדרום תל אביב, והכריז כי על המשטרה לשנות את דפוסי הפעולה שלה נוכח הפיצוץ. “האירוע האחרון של מטען חבלה בתל אביב היה לפני 18 שנה”, אמר ניצב עמר.

מפקד המחוז אמר: “אתמול היה אירוע מאוד חריג וקיצוני, אירוע של פיצוץ מטען שבהתחלה לא היה ממש ברור מה טבעו. מיד כשהניידות הגיעו לזירה, התברר שמטען התפוצץ עם מחבל. בשלבים הראשונים הבנו שמדובר באירוע שונה מאירועים פליליים גם מהאיסוף וגם מהממצאים. לא שללנו פלילי כי היה קשה לזהות את המחבל שהתפוצץ. אגב, לא נשאר ממנו דבר. הגענו דרך מעבדות לזהות של האיש, שהגיע מהשטחים.

“זה היה פיגוע בהיקף של מטען גדול ומשמעותי, שאם לא היה מתפוצץ בחוץ היה גורם לנזק. אם המחבל היה נכנס לבית כנסת, זו הייתה יכולה להיות טרגדיה אמיתית ואירוע מטורף. נכון לעכשיו יש תגבור בעיר כדי לתת ביטחון אישי לתושבים, ואין התרעה על פיגוע נוסף.

“הגענו לזהות האיש, שמגיע מיו”ש. אנחנו מבינים שלמחבל לא היה עבר פלילי או פח”עי, הוא לא היה במאגרים שלנו ואין לו עבר ביטחוני. מדובר בבן עוולה שתכנן להרוג אנשים רבים בתוך מדינת ישראל, בתל אביב. המטען כנראה יוצר בשטחים ואינו תקני.

“ההערכה היא שהמחבל היה אמור להגיע למקום מסוים, וכנראה זיהה את בית הכנסת. הוא החליט לעצור לרגע לדרוך את המטען, אבל כנראה לחץ על משהו אחר בטעות ופוצץ אותו.

“אף אחד לא התקשר למערכת ואמר שהוא לוקח אחריות. המדינה שלנו יחד עם יהודה ושומרון היא לא כל כך גדולה. אין לנו הערכה אם הוא בא אתמול ביום של הפיגוע או שהוא שהה פה כמה ימים, אבל נדע בשעות הקרובות. בסוף נדע את האירוע לפרטי פרטים, כרגע אנחנו בשלב החקירה. יש פה מערכים שלמים שעובדים על זה, כולל השב”כ והימ”ר וכפי שאני מכיר את הגופים האלה תוך יום-יומיים תהיה תמונה מלאה לחלוטין ואחריה נוכל לבוא בחשבון עם מי שצריך”.

ניצב עמר קרא לציבור לגלות ערנות: “כל אדם שנראה מוזר – להודיע למשטרה. כל אדם שלובש בקיץ החם הזה יותר מחולצה קצרה, זה סימן שהוא מסתיר משהו. אדם שנושא על גבו תיק כבד, לא מתנהג באופן טבעי, מסתכל סביבו בחשדנות – זה סימן מחשיד. אין לי ספק שיהיו דיווחי שווא, אבל עדיף לי לרוץ לשווא מאשר להגיע לאירוע שהציבור לא דיווח עליו. בסוף הסיפור הוא באמת מזל גדול, נס גדול”

מפקד המחוז הדגיש, כי “אין התרעה לביצוע פיגוע באופן מיידי בעיר, אנחנו מציפים את המקום בשוטרים”.

קצין בכיר במשטרת מחוז ת”א אמר לחדשות 12: “אומנם אין לנו התרעות ספציפיות אבל יש התרעות כלליות, לכן הצפנו את ת”א בשוטרים גלויים וסמויים. בנוסף לכך, תיגברנו את המחוז בשוטרים על כלי רכב דו-גלגליים שיכולים להגיע במהירות ממקום למקום.

“בפיגוע של אתמול לא הייתה התרעה סצפיפית, ולכן אנחנו מגדילים את הכוחות שלנו וקוראים לציבור – אם אתם נתקלים באדם חשוד ישר תחייגו 100. כל מה שכרגע מעניין אותנו זה לסגור מעגל כמה שיותר מהר, רוצים לדעת אם המחבל בא לבדו עם המטען מאזור שכם עד לת”א או שהייתה לו בתוך הארץ חוליית סייענים שסיפקה לו את המטען.

“אנחנו גם רוצים לדעת מי הביא אותו עד לנקודה הזאת, כרגע אנחנו לא יודעים לומר בוודאות מה היה היעד שלו. גם זה אלמנט חשוב מאוד שיסייע לנו בהתקדמות בחקירה”.

מוקדם יותר היום הזרוע הצבאית של חמאס והג’יהאד האיסלאמי קיבלו אחריות על הפיגוע שכשל ברחוב לח”י. לפי הערכות המחבל מתגורר באזור שכם. את מטען החבלה הוא נשא על גבו בתוך תיק. בגוש דן הכריזו על העלאת רמת הכוננות. לדברי כוחות משטרה ושב”כ שהגיעו לזירה, מדובר ב”מטען חבלה רב עוצמה”.

ממצאי חקירה ראשונית מעלים כי המטען שקל פחות מעשרה קילוגרמים. החשש המרכזי במערכת הביטחון הוא שמפגעים נוספים יקבלו השראה לבצע פיגועים בשטח ישראל.