במשטרה ובשב”כ קבעו: פיצוץ המטען בתל אביב – פיגוע טרור

בחקירה נקבע כי הפיצוץ שבו נהרג בן 50 שנשא מטען חבלה - היה פיגוע • בשב"כ בודקים: מאיפה חדר המחבל והאם היה ארגון שהכווין אותו • "סוג של נס שלא התפוצץ בבית הכנסת הקרוב או במרכז המסחרי" • הפצוע בפיגוע: "ראיתי פלאש, ועברתי עם הקורקינט דרך האש של הפיצוץ" • צפו
חיים טוויל
ט"ו אב התשפ"ד / 19.08.2024 11:01

במשטרה ובשב”כ קבעו הבוקר (שני) כי פיצוץ המטען סמוך למשאית ברחוב לח”י בשכונת התקווה בתל אביב אמש – היה ניסיון פיגוע טרור שכשל.

מטורף מה שמחכה לכם בירושלים בבין הזמנים: איך תדעו? תקפצו

בהודעה משותפת לדוברות משטרת ישראל ודוברות השב״כ נאמר: “אמש משעות הערב פועלים שוטרי משטרת מחוז תל אביב, חבלני המשטרה ואנשי הזיהוי הפלילי בשיתוף שירות הביטחון הכללי בזירת האירוע שבו התפוצץ מטען חבלה ברחוב הלח׳י בתל אביב ומבצעים את כל הפעולות והבדיקות הנדרשות בתיאום עם שב״כ.

“כעת אחרי שבוצעו כלל הפעולות ניתן לומר כי מדובר בפיגוע באמצעות פיצוץ מטען חבלה רב עוצמה.

“מייד עם קרות האירוע ביצע ממ״ז תל אביב הערכת מצב מיוחדת בשילוב כלל גורמי החקירה והסיוע בו הנחה על העלאת רמת הכוננות וסריקות נרחבות בכל רחבי גוש דן.

“משטרת ישראל ממשיכה בפעילות מבצעית מוגברת במקומות הומי קהל בשיתוף יחידות מיוחדות ומתנדבי של כיתות הכוננות על מנת לספק לאזרחים ביטחון ותחושת ביטחון”.

על פי הערכות, המחבל שנשא על גבו את התיק עם מטען החבלה, הוא תושב הרשות הפלסטינית שניסה לראשונה מזה 18 שנים לבצע פיגוע באמצעות מטען חבלה בתל אביב.

ככל הנראה ‘תאונת עבודה’ גרמה לפיצוץ מוקדם של המטען.

בשב”כ בודקים מאיפה חדר המחבל.

תנ”צ חיים בובליל, מפקד מרחב איילון במשטרת מחוז תל אביב, אמר מוקדם יותר הבוקר בראיון לרשת ב’, כי החקירה נמצאת בעיצומה יחד עם שירות הביטחון הכללי וכלל כיווניה נבדקים. עם זאת, אמר כי ב-99% ניתן לומר שמדובר בפיצוץ על רקע פעילות חבלנית עוינת: “אנחנו בהערכה מבוססת יותר לכך שמדובר במפגע. הזירה פה מדברת בעד עצמה, זה מטען רב עוצמה שעלול היה לגרום לנזק משמעותי.

“אנחנו בסוג של נס שהוא לא התפוצץ בבית הכנסת הקרוב או במרכז המסחרי. זה עלול היה להסתיים בעשרות הרוגים”.

תנ”צ בובליל נשאל האם הפיצוץ, שלמרבה המזל לא הוביל לאסון, היה מעין “תאונת עבודה” של המפגע ועל כך השיב שהסיבות לתזמון הפיצוץ נבדקות והדגיש: “יתכן שהמפגע תכנן להגיע לבית הכנסת הסמוך או אולי למרכז המסחרי. אין לנו יכולת להבין למה התפוצץ בנקודת הזמן הזו”.

גם דובר משטרת ישראל, נצ”מ אלי לוי שהתראיין לתוכנית ‘קלמן-ליברמן’, אישר כי בסבירות גבוהה מדובר בפיגוע. “קרה פה נס גדול. זה אירוע קשה מאוד שנחקר על ידי המשטרה ושב”כ. דלינו מידע מהזירה, אנחנו לא יודעים מי זה. היה אירוע קשה”.

 

ליאוניד, שנפצע בפיגוע, סיפר בשיחה עם חדשות 12: “ראיתי פלאש, ועברתי עם הקורקינט דרך האש של הפיצוץ. חשבתי שזה בלוני גז, כי גם ראיתי משאית צמודה. היה אש ומיליון חתיכות. נסעתי עוד כמה מטרים והבנתי שיש לי משהו, לא יכולתי לקחת אוויר. חייל אחד שעבר שם עזר לי והזמין אמבולנס”.

אמש פיצוץ עז החריד את שכונת התקווה בתל אביב, ובזירה זוהה אדם כבן 50 שנהרג. באירוע נפגע גבר אחר, בן 33 שעבר במקום עם קורקינט חשמלי, שנפצע באורח בינוני עם חבלות בגפיים ובחזה מרסיסים. הוא פונה  לבית החולים איכילוב.

מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, אמר בזירת האירוע: “האדם שנהרג לא היה אזרח תמים אלא נשא עליו מטען חבלה. אנחנו מנסים לזהות את הגופה. כיוון החקירה של פיגוע רלוונטי מאוד”.

מבדיקה ראשונית אמש עלה כי אדם צעד עם מטען חבלה – וזה התפוצץ כשעבר ליד משאית. בתיעוד ממצלמות אבטחה רואים את האיש נושא את המטען בתיק על גבו, ולאחר מכן מתרחש הפיצוץ. ייתכן שהפיצוץ התרחש בעקבות תקלה במנגנון ההפעלה של המטען.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות