נתניהו בהודעה חריגה: ‘יש מדליפים סדרתיים שפוגעים בסיכוי לעסקה’

אריה ריבקינד
|
י"ד אב התשפ"ד / 18.08.2024 20:28
בלשכת ראש הממשלה התייחסו להדלפות כי ישראל מוכנה לסגת מציר פילדלפי במסגרת העסקה עם חמאס: “נתניהו עומד על כך שישראל תישאר בציר פילדלפי כדי למנוע התחמשות מחודשת של ארגוני הטרור”

לשכת ראש הממשלה פרסמה הערב (ראשון) הודעה חריגה נגד מי שהיא מגדירה “מדליפים סדרתיים” הפוגעים בגיבוש עסקת חטופים.

“ישנם מדליפים סדרתיים הפוגעים ביכולת לקדם עסקה. הם טענו במשך חודשים שהחמאס לעולם לא יסכים לוותר על סיום המלחמה כתנאי לעסקה, והציעו להיכנע לדרישת החמאס”, נאמר בהודעה.

“הם טעו אז – והם טועים גם היום. ראש הממשלה עמד בתוקף על דרישת יסוד זו, שחיונית להשגת יעדי המלחמה – והחמאס שינה את עמדתו.

“גם היום ראש הממשלה עומד על כך שנישאר בציר פילדלפי כדי למנוע התחמשות מחודשת של גורמי הטרור. ראש הממשלה ימשיך לפועל לקדם עסקה שתמקסם את מספר החטופים החיים ושתאפשר את השגת כל יעדי המלחמה”, נמסר מטעם הלשכה.

הודעת נתניהו התייחסה לדברי גורמים בצוות המשא ומתן, לפיהם המנדט שקיבל הצוות שאמור לצאת בהמשך השבוע לקהיר, כדי לדון בעיקר בנושא ציר פילדלפי – הוא “מצומצם”, וצריך להרחיב אותו בהמשך.

לדברי הגורמים, בלי הרחבת המנדט – לא ניתן להגיע להסכמות.

למשלחת שתצא לקהיר הצפוי להצטרף גם ראש אגף אסטרטגיה בצה”ל, האלוף אליעזר טולדנו.

לפי דיווח בחדשות 13,  חברי צוות המשא ומתן שחזרו מדוחא קיימו היום דיון דרמטי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלכו הציגו לו את תמונת המצב העדכנית – והפצירו בו להיכנע לדרישות החמאס, כדי לאפשר התקדמות במגעים.

נתניהו מצדו הבהיר בדיון כי רק הוא יקבל את ההחלטה הסופית – ובכך חשף את המתח הרב השורר בינו לבין גורמי המקצוע ואנשי הצבא, הדורשים כניעה של ישראל לתנאי החמאס.

“אתה צריך להתגמש עוד בנקודות המחלוקת כדי להתקדם לעבר עסקה”, הפצירו חברי צוות המו”מ בראש הממשלה.

בהמשך התריעו: “לא נוכל להגיד עוד הרבה זמן שאנחנו מנהלים משא ומתן אם לא תהיה התקדמות דרמטית. אם יהיה פיצוץ במגעים – לא בטוח מתי נוכל לחזור לשיחות”.

“זו החלטה מדינית ולא ביטחונית, ואני אחליט בעניין הזה”, השיב נתניהו במהלך הדיון.

בשלב זה, נותרו כמה פערים שמקשים על ההתקדמות לעסקה וידרשו את הכרעתו של ראש הממשלה, ובראשם סוגית נוכחות כוחות צה”ל בציר פילדלפי וגם הבידוק שישראל רוצה לבצע בפלסטינים עזתים במעבר נצרים.