סקר: שני שליש מ’חילונים לחלוטין’ חשים ריחוק גדול יותר מחרדים

יוני גרין
|
ט"ו אב התשפ"ד / 19.08.2024 02:11
סקר החילונים הגדול של של המכון למדיניות העם היהוד:  המלחמה חיזקה את תחושת הזהות היהודית בקרב חלק מהישראלים החילונים • לכשמונה מכל עשרה חילונים חשוב שילדיהם יהיו יהודים • 65% מקרב ה”חילונים קצת מסורתיים”, חושבים שחשוב לחנך את הילדים לגור בישראל

סקר חדש של המכון למדיניות העם היהודי שפורסם היום (ראשון) חושף שינויים בחברה החילונית בעקבות המלחמה.

מטורף מה שמחכה לכם בירושלים בבין הזמנים: איך תדעו? תקפצו

מדד המכון למדיניות העם היהודי לחברה הישראלית בחודש אוגוסט, התמקד בעמדות ושינוי עמדות של יהודים חילונים, המהווים 45% מהאוכלוסייה היהודית בישראל, כלפי יהדותם וכלפי המדינה, וביחסים בין המגזרים השונים.

המדד חושף פער גדל והולך בין ישראלים חילונים לקהילה החרדית ולערביי ישראל.

לפי הסקר, כמעט מחצית מכל הישראלים החילונים, ושני שלישים מאלה המזהים עצמם כחילונים לחלוטין, מדווחים על תחושת ריחוק גדולה יותר מישראלים חרדים בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר והשלכותיהם.

הממצאים מלמדים שאירועי השנה האחרונה, במיוחד המלחמה בעזה, חיזקו את ‘הערך היהודי’ שחילונים בישראל מקנים למשימות וסמלים לאומיים, והחלישו במידת מה את הקשר שלהם לקבוצות דתיות, בעיקר לחרדים.

יחד עם זאת, הסקר מצביע על המשכיות בחשיבות שמייחסים החילונים לזהות היהודית של ילדיהם.

לכשמונה מכל עשרה חילונים חשוב שילדיהם יהיו יהודים, נתון דומה לממצאים משנת 2018. זוהי עדות לחוסן הזהות היהודית בקרב הציבור החילוני, גם בתקופות של אתגרים לאומיים.

כאשר התבקשו לדרג את תחושת היהדות שלהם בסולם מ-1 עד 10, התשובה הממוצעת הייתה 8.5, המשקפת קשר עמוק ועמיד למורשתם.

בנוסף, חלה עלייה בשיעור החילונים הסבורים שכדי להיות “יהודי טוב” צריך לשרת בצה”ל. בעוד שבשנת 2018 – 69% מהחילונים החזיקו בדעה זו, ב-2024 עלה השיעור ל-73%. עלייה זו משקפת את החיזוק בקשר בין הזהות היהודית לבין המחויבות הלאומית בעקבות המלחמה.

מגמה דומה נצפתה גם בהקשר של חינוך הילדים לגור בישראל. 65% מקרב ה”חילונים קצת מסורתיים”, חושבים שכדי להיות יהודי טוב חשוב לחנך את הילדים לגור בישראל, עלייה מ-57% שחשבו כך ב- 2018.

41% מאלו שמגדירים עצמם כחילוניים לחלוטין חושבים גם הם שיש לחנך את ילדיהם לגור בישראל. נתון המדגיש את התחזקות הקשר בין הזהות היהודית לבין החיים בישראל בעיני הציבור החילוני.

הסקר מגלה גם מגמה חיובית ביחס ליהדות התפוצות: 21% מ”החילונים קצת מסורתיים” מדווחים כי אירועי השנה האחרונה קרבו אותם ליהודי התפוצות.

פרופ׳ ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי: “הממצאים מצביעים על מגמה מורכבת בקרב הציבור החילוני בישראל. בעת מלחמה, שהוא זמן מטלטל ומעורר, אנשים מחדדים את תפיסותיהם: רבים מהחילונים מוצאים פשר ומשמעות למתרחש ולקורבן הנדרש מהם מתוך זהותם היהודית, שהתחזקה, ומהקשר שלהם למדינת ישראל.

“עם זאת, זמן מלחמה גם מחדד את הקושי מול מי שאיננו נתפס כשותף מלא במאורעות המלחמה – החרדים. זוהי תקופה של אתגרים והזדמנויות לחיזוק הלכידות החברתית בישראל. האתגר העומד בפנינו הוא לשמר את תחושת הזהות המתחזקת, תוך גישור על הפערים שנוצרו עם קבוצות אחרות בחברה.”