בכיר באמ”ן לשעבר: “נתניהו מזמן היה צריך לפטר את גלנט והלוי”

חרדים 10
|
י"ד אב התשפ"ד / 18.08.2024 14:08
אל”מ (מיל’) רונן כהן אמר על התחקיר בחדשות 12 שחשף את מחדלי 8200: “הייתי בחטיבת המחקר מספיק שנים, ליוויתי את הדרג המדיני והמטכ”לי, אני יודע איך דברים מתנהלים. זה כשל תרבותי עמוק” • “הכשל נובע מכך שהיה מודיעין, אבל לא היה דיון של כולם ביחד”

אל”מ (מיל’) רונן כהן, סגן ראש חטיבת המחקר באמ”ן לשעבר, התייחס הבוקר (ראשון), בראיון לרדיו 103FM לתחקיר שפורסם על המחדל ב-8200 בלילה שלפני הטבח – וטען כי ראש הממשלה היה צריך לפטר את שר הביטחון והרמטכ”ל.

“מבחינת הצופים והמאזינים, זה חשף את הלילה הזה מבחינת האנשים שהיו מעורבים בהתייעצויות, של ראש חטיבת המרכז ומפקד 8200, לא שמענו עד היום את מעורבותם”, אמר כהן.

“הוא חושף את קצה הקרחון, את התרבות של 8200, קצת מהשינויים התרבותיים שחלו שם, נושא ההתרעה זז קצת הצידה בלשון המעטה. אין ספק שזו יחידת האיסוף הגדולה, החזקה והמתוקצבת ביותר במדינה, ואין ספק שההתרעה זו גולת הכותרת שלה. עדיין הלכו לכל מיני מונחים טכנולוגיים חדשניים, זה כל המערכת עצמה, הצבא כולו, לפעמים קשה להאמין”.

הוא הוסיף: “יש פה אירוע מאוד כבד. לצערנו הרב במיוחד עם המראות הקשים של הטרגדיה, חומר לא היה חסר. זה לא שאנחנו באירוע שיש לך פרט מידע דליל ואתה מנסה להצליב אותו. היה חומר רב שהופק ונשלח. הכשל התרבותי והמקצועי נובע מכך שהיה מודיעין, אבל לא היה דיון של כולם יחד. הייתי בחטיבת המחקר מספיק שנים, ליוויתי את הדרג המדיני והמטכ”לי, אני יודע איך דברים מתנהלים. זה כשל תרבותי עמוק”.

על שרשרת הפיקוד, אמר כהן: “כל עוד הרמטכ”ל ממשיך בתפקידו ולא רואה לנכון לשים את המפתחות וללכת, מה הציפייה מהפקודים שלו? צריך להבין שהתרבות פשטה בכל הצבא. אם חיילים מתנהלים בסוג מאוד עלוב ולא ברור של כוננות עם שחר, חיילים ללא נשקים, המוצבים נראים כך ואין כוננות בהדממה, וזה בכל הצבא, זה כבר אומר דרשני לגבי כולם. אמ”ן והדמויות שידברו עליהן חיות בסביבה בה כולן כאלה”.

לדבריו, “ראש הממשלה מזמן היה צריך לפטר את שר הביטחון והרמטכ”ל – וזה לא קורה. כל עוד זה לא קורה, לא רואה את שר הביטחון מפטר ביוזמתו את הרמטכ”ל.

“מן הראוי שראש אמ”ן לא יהיה תפקיד ראשון, זה לא עוד אלוף”, הדגיש סגן ראש חטיבת המחקר באמ”ן לשעבר. “זה תפקיד שהכותרת שלו היא המעריך הלאומי. אני לא חושב שיש כלים לקצין בכיר בצבא, ודאי אחד שצמח במערך הלוחם וגם אחרים, לזכות בכותרת המעריך הלאומי. צריכים אנשים שיש להם ראייה הרבה יותר רחבה. לא יכול להיות שקצין במדים יהיה המעריך הלאומי”.

התחקיר על 8200

תחקיר מקיף שערך כתב חדשות 12 עמרי מניב מעלה תמונה קשה של החמצה גדולה שהובילה לאסון הגדול בתולדות המדינה.

ב’חדשות סוף השבוע’ פורסם כי כמה שעות לאחר שהסימים הסלולארים נדלקו במפתיע ברחבי עזה עם עוד רמזים נוספים המתריעים על מתקפה גדולה,  התחיל קצין המודיעין א’ להעיר את המערכת, ואת שיחת הטלפון הראשונה הוא מקיים עם עוזרו של ראש אמ”ן אהרון חליוה.

זה לא גורם לחליוה לקטוע את חופשתו באילת באותו סוף שבוע. הטלפון השני הוא למפקדו, אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן, שבעקבות השיחה יוצא מביתו שבצפון, מגיע לפיקוד ומעדכן את הרמטכ”ל הרצי הלוי.

גם פניות למפקד יחידה 8200 יוסי שריאל, האיש שמחזיק בידיו את תמונת המודיעין של מדינת ישראל, לא הזיזו דבר. שריאל בודק ומגלה שהמערכת לא פועלת כבר כמה שעות. א’ ממשיך להתעקש – תקפיץ את מי שצריך מהבית, אני חייב להבין מה קורה. שריאל משיב לו: “ייקח כמה שעות, אבל בסוף נצליח להביא”.

גם חיילים ב-8200 זיהו אירועים חריגים ברצועה, אבל הם לא מתקשרים לאיש, אלא שולחים במהלך הלילה שישה מיילים שונים ליוזר לא רלוונטי. גם זה לא משנה את הערכת המצב. בכלל, לאורך הלילה כולו אין אפילו הערכת מצב אחת, לא ב-8200 ולא באמ”ן.

בחמש לפנות בוקר מתקיימת שיחה עם ראש חטיבת המחקר באמ”ן, עמית סער שדוחה את הפאניקה: “זה לא מלמד על התרעה”.

עוד נחשף בתחקיר כי תכנית ‘חומת יריחו’, תוכנית חמאס לכבוש יישובים ישראליים ובסיסים צה”ליים, שנכתבה באוקטובר 2021, לא הובאה לרמטכ”ל הלוי וסגנו אמיר ברעם, וכך גם ראש אגף המבצעים עודד בסיוק וראש חטיבת המבצעים שלומי בינדר. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לא הכירו גם הם את התכנית, וכך גם יו”ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין.

ראש חטיבת המחקר באמ”ן עמית סער וראש חטיבת ההפעלה ג’ טוענים בתוקף שמעולם לא שמעו על התוכנית.

גם בכירי חיל האוויר, ובראשם מפקד הזרוע תומר בר, לא קיבלו את תוכנית ‘חומת יריחו’. תא”ל (מיל’) ירון רוזן, ראש להק השתתפות ומסוקים בחיל האוויר אמר “אנחנו מגיעים ל-7 באוקטובר כשאין באמת תוכנית מבצעית שנותנת מענה לתוכנית מבצעית של הצד השני. זה המקום שבו מתחיל הכישלון”.

עוד נחשף בתחקיר, כי כשיוסי שריאל החל לפקד על 8200 לפני שלוש שנים, נתלו בבסיסי היחידה שלטים חדשים עם מטרות היחידה שהשתנו. המונחים “התרעה” ו”מודיעין” נעלמו לגמרי לטובת עליונות הפעולה בממד הסייבר.

בחזון היחידה, גם מופיע חיזוק החוסן החברתי של מדינת ישראל. את תפקידי הליבה מחליפה רשימת ערכים שיצר שריאל, כמו “טוהר הנשק בעידן הדיגיטלי”, “איך כן?”, ו”האמונה באדם והזכות השווה להיות שונה”.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה על התחקיר: “צה”ל מתחקר את אירועי 7 באוקטובר ומה שקדם להם במסגרת התחקיר המבצעי. כשיסוכם, הוא יוצג לציבור בשקיפות ותוך שמירה על ביטחון כוחותינו וביטחון מידע”.