מובל פצוע על אופנוע: החטיפה של אריה זלמנוביץ’ הי”ד בן ה-86 • צפו

חיים טוויל
|
י"ד אב התשפ"ד / 17.08.2024 22:56
תיעוד רגעי חטיפתו של אריה זלמנוביץ׳ הי”ד בן ה-86 לעזה, ב-7 באוקטובר: בסרטון נראה ההמון הצוהל בעזה מנסה להכות אותו כשהוא חבול וחבוש בראשו, בעת שמובל על אופנוע • כ-50 יום אחרי ה-7 באוקטובר נודע שהוא נרצח בשבי חמאס

יותר מ-10 חודשים אחרי אסון 7 באוקטובר: משפחתו של אריה זלמנוביץ’ הי”ד, בן ה-86 מניר עוז שנרצח בשבי חמאס, קיבלה תיעוד מזעזע מרגעי חטיפתו, שבו הוא נראה חבול ומובל על אופנוע.

“הסרטון התגלגל ברשתות הפלסטיניות ומצאו אותו באיחור. קיבלנו אותו בשבוע שעבר”, סיפר בועז זלמנוביץ’, בנו של אריה. “זה היה סוג של טריגר, זה החזיר אותנו אחורה. ראינו תמונות דומות בעבר אבל כשאתה מקבל תזכורת כזאת – זה מחזיר אותך לרגעים שלו שם. הוא חסר אונים ונלקח בכל ההמון הזה.

“רואים אותו בסרטון יושב על אופנוע בין שני חמאסניקים, באזור עירוני, אולי בדרך לחאן יונס שם הוא היה. הוא חבול בראש ואנחנו יודעים שנתנו לו מכה עם איזה מקל כשהוציאו אותו מהממ”ד. הוא יחף ורואים אותו מהגב, אפשר לזהות אותו וגם ראינו תמונות לפני כן, אז ידענו לזהות”.

על ההחלטה לפרסם את הסרטון, אמר הבן: “החלטנו לעשות זאת כדי להזכיר לעצמנו, לעם ובעיקר לממשלה שהאנשים האלה נלקחו חיים ומי שאפשר להחזיר אותו חי – חובה להחזיר אותו חי”.

הוא הדגיש: “אבא שלי נרצח בייסורי גוף ונפש, לא חנקו אותו ולא ירו בו – אבל הוא היה בלי תרופות ובלי אוכל. אני חושב על האנשים ששם כבר 316 ימים, חלקם בגילו וחלקם צעירים.

“ניצלנו את זה שהסרט הגיע לידינו כדי להזכיר שאנשים נלקחו חיים. הם סובלים ומתים וחייבים לחזור חיים”, הוסיף. “אנחנו מקווים שעכשיו עם המשא ומתן השליטים שלנו יהיו פחות ערלי לב ויחזירו את מי שאפשר בחיים. אבא שלי היה חי, הוא נחטף חי”.

 

 

קיבוץ ניר עוז הגיב על הסרטון: “הסרטון מציג את הרגעים הקשים בהם אריה מובל על אופנוע, חבול בראשו, בעוד המון עזתי מכה אותו באכזריות. תיעוד מצמרר שממחיש את הסבל והזוועות, ואת עינויי הגוף והנפש שעברו ועדיין עוברים חטופינו בידי חלאות האדם, כבר מעל עשרה חודשים.

“אריה, דמות אהובה ויקרה בקיבוצנו, לא זכה לשוב הביתה. הוא נרצח במהלך שהותו בשבי כשהוחזק בתנאים מחפירים, ולא קיבל את התרופות והטיפול החיוני להישרדותו. זוהי תזכורת כואבת לכך שהזמן לא פועל לטובת החטופים”.

זלמנוביץ נחטף בשבת ה-7 באוקטובר והמשפחה קיבלה הודעה בחודש מאי כי יש אינדיקציה מוחלטת למותו.

הוא היה ממקימי קיבוץ ניר עוז, אב לשני בנים וסב לחמישה נכדים.

הוא היה חקלאי עם מומחיות בגידול חיטה בתנאי מדבר ואיש בעל ידע נרחב בהיסטוריה ובידיעת הארץ. הוא  נחטף מביתו, שם הסתתר לבד בממ”ד. כשהמחבלים מצאו את זלמן, אלמן אב לשניים וסב לחמישה, הם הכו וחטפו אותו לעזה ללא המשקפיים ומכשיר השמיעה שלו.

חטופות שהיו עימו בשבי ושוחררו סיפרו שסבל מאוד בעת שהותו שם. אף על פי שהיה אדם עצמאי ובריא יחסית לגילו, שנהג ללבוש את בגדי עבודתו בכל בוקר ולצאת על קלנועית לשתות קפה ולבלות עם החקלאים הצעירים, נחלש משמעותית בשבי ללא התרופות שנהג ליטול. לדבריהן, זלמן התקשה לאכול והסתפק בשתיית תה ואכילת שתי עוגיות.

כ-40 יום לאחר חטיפתו חמאס פרסם סרטון של 28 שניות שבו נראה אריה שוכב על מיטה, מחובר למוניטור ומתלונן שאינו חש בטוב, בהמשך נראה  כשהוא לא זז ועטוף בסדין לבן.