הטבות מס לעוסק פטור: איך למקסם את החיסכון שלך

לעוסק פטור אמנם לא מעט חובות, אבל אחד היתרונות הבולטים שלו - לצד הפטור ממע"מ - הוא הטבות מס • יש לא מעט סוגים של הטבות מס ונקודות זיכוי: אנחנו נפרט את המרכזיים
תוכן שיווקי
י"ב אב התשפ"ד / 16.08.2024 13:28

מס היא לא מילה גסה. במיוחד כשמצרפים אותה למילה הטבות. לעוסק פטור אמנם לא מעט חובות, אבל אחד היתרונות הבולטים שלו – לצד הפטור ממע”מ – הוא הטבות מס.

ככל שהוא ימקסם את ההטבות שלו, כך הוא יוכל לחסוך ולצמצם את חבות המס שלו ואף להנות מהחזרים מדי שנה.

אז נתחיל משאלה פשוטה – מה המשמעות של הטבות מס?

הטבות מס הן בעצם נקודות זיכוי, שיכולות להביא לצמצום החוב של העסק שלכם למס הכנסה, ובמקרים מסוימים אך להחזרים – במקרים בהם שילמתם יותר משהייתם אמורים, ומס הכנסה בעצם מחזיר לכם כסף.

יש לא מעט סוגים של הטבות מס ונקודות זיכוי, ניתן לקרוא עליהן בהרחבה באתר רשות המסים, ואנחנו נפרט את המרכזיים כאן.

הוצאות מוכרות

הוצאה מוכרת, כשמה כן היא, הוצאה המוכרת על ידי מס הכנסה כהוצאה שמטרתה לקדם את הכנסות העסק, וניתן להצהיר עליה בסוף השנה באמצעות הדוח השנתי. באמצעות דוח רווח והפסד ניתן לראות את סך הרווחים מול ההוצאות המוכרות, ולפי זה לדעת כמה מס (אם בכלל) על העסק לשלם.

הטיפ הראשון בעניין ההוצאות הוא לשמור כל קבל או חשבונית על הוצאות שקשורות לעסק, גם אם אתם לא בטוחים. יש סוגים רבים של הוצאות מוכרות – החל מהוצאות שיווק ופרסום, ציוד, תוכנות, ייעוץ מקצועי ועד חשבונות חשמל, הפרשות לפנסיה, קופות גמל וקרן השתלמות (עליה גם נרחיב בהמשך). ישנן הוצאות שניתן להצהיר על 100% מהשווי שלהן, ואחרות שניתן להצהיר רק על אחוז מוגדר מהסכום שלהן – כמו חשבונות חשמל, מים וארנונה למיניהן.

הסכום המצטבר יופיע בבוא העת בדוח השנתי שצריך להגיש בסוף השנה, ויעניק תמונה רחבה וברורה של ההוצאות וההכנסות של העסק. כמובן, באופן הגיוני, ככל שתדווחו על יותר הוצאות מוכרות, המס על רווחי העסק יהיה נמוך יותר.

נקודות זיכוי

נקודת זיכוי היא סכום המקוזז ממס ההכנסה החל על ההכנסות שלכם. שוויה השנתי של נקודת זיכוי אחת הוא 2904 ש”ח, ושוויה החודשי הוא 242 ש”ח נכון לשנת 2024. הסכומים הללו מתעדכנים אחת לתקופה. במקרה של עוסק פטור, נקודות הזיכוי הן על הכנסה מיגיעה אישית. כמובן, ישנן גם נקודות זיכוי החלות על כולם ללא קשר להכנסה מיגיעה אישית, הנה רק כמה לדוגמה:

• תושב ישראל (2.25) שווי ההטבה: 6,534 ₪ לשנה ו-544.5 ₪ לחודש

• נשים (חצי נקודה) שווי ההטבה: 1,452 ₪ לשנה ו-121 ₪ לחודש.

• כל מי שמפרנס את בני/בנות זוגם/ן (נקודה)  שווי ההטבה: 2,904 ₪ לשנה ו-242 ₪ לחודש

• בגין תשלום מזונות לבן זוג לשעבר (נקודה) שווי ההטבה: 2,904 ₪ לשנה ו-242 ₪ לחודש

• בגין תואר ראשון (נקודה אחת לשנה למשך 3 שנים לאחר סיום הלימודים) שווי נקודת הזיכוי הוא 2,904 ₪ לשנה

את כל ההטבות הללו ניתן לממש באמצעות הגשת דו”ח שנתי למס הכנסה, ניתן לקרוא עליהן ועל נקודות זיכוי נוספות באתר רשות המסים.

הפקדה לקרן השתלמות

קרן השתלמות נחשבת עד היום לאחת מהטבות המס הטובות ביותר שיש למדינה להציע לעצמאים, ולא רק, היתרון עבור עצמאיים הוא  שיש להם את הזכות לפתוח קרן השתלמות כבר מהיום הראשון כעצמאיים, בעוד שכירים תלויים בטוב ליבם של המעסיקים שלהם על מנת ליהנות מהטבה זו.

למה זה ממש מומלץ? כי קרן השתלמות נחשבת לאחד החסכונות האמינים והמניבים, ואם לא תגעו בה במשך 6 שנים, תהנו מפטור מס מלא הן על ההפקדות והן על הרווחים שצברתם – מדובר באפיק היחידי כיום הפטור ממס על הרווחים.

כדי להנות מההטבה, על פי החוק יש להפקיד עד 7% מהרווחים של העסק. עבור רווח שנתי שעולה על 264,000 ש”ח, שיעור ההפקדה יהיה 7% מהסכום הנ”ל (מקסימום 18,480 ש”ח להפקדה שנתית).

איך עושים את זה? הצעד הראשון הוא פשוט לפתוח ולהפקיד! גם אם מדובר בסכום קטן, כדי לאפשר לזמן הקרן (6 שנים עד למשיכה ללא מיסים) להתחיל לרוץ.  בהמשך תוכלו להחליט איזה סכום מתאים לכם להפקיד בכל חודש ולתת לחיסכון לעשות את שלו.

לסיכום, אמנם יש לא מעט חובות במדינה, ועצמאיים מרגישים לא פעם שהם משלמים אפילו יותר מכל אחד אחר, חשוב לזכור שאם תתנהלו נכון, תיהנו מלא מעט הטבות, ותגלו שהצלחתם לא רק לחסוך, אלא גם להרוויח!

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות