הרב סורוצקין על בג”ץ: חכמי חלם יותר חכמים מהם, הם בדיחה

ראש רשת הישיבות והכוללים 'עטרת שלמה', בנאום סוער בישיבה בראשל"צ: "יושבים 15 חכמים ודנים איך מגייסים את הישיבה-בוחרים... רציתי לקנות להם גולות, שישחקו. הרי זה ליצנות אחת גדולה" • עולם התורה: "המלחמה והניצחון תלויים רק ביושבי בית המדרש. נכון שחייבים השתדלות, אבל עלינו ורק עלינו עומד העולם כולו" • על הקיצוץ בתקציבים: "זה לא הטריד אף אחד ואני רוצה לומר - זה לא יטריד אף אחד לעולם ועד" • צפו
יוסף גרינבוים
י"א אב התשפ"ד / 15.08.2024 01:14

הגאון רבי שלום בער סורוצקין, ראש רשת הישיבות והכוללים ‘עטרת שלמה’, בהם לומדים אלפי בחורים ואברכים, נשא אמש, מוצאי תשעה באב,  שיחה סוערת בפני תלמידי הישיבה בראשון לציון, במעמד ‘סיום מסכת בבא מציעא’  – והתייחס לגזירת הגיוס, הקיצוצים בתקציבים ושופטי בג”ץ.

במהלך נאומו אמר, בין היתר: “שופטי בית המשפט העליון חושבים שהם ידונו איך לגייס אותנו… אף אחד בבית המדרש לא מעניין אותו מה הם אומרים, הם דנים בדברים בטלים, צריך לקנות להם גולות, שישחקו. יש להם שכל כמו לרכב וסוסים, חכמי חלם היו יותר חכמים מהם”.

על הקיצוצים בתקציבים אמר: “זה לא הטריד אף אחד ואני רוצה לומר – זה לא יטריד אף אחד לעולם ועד”.

הנה דבריו המלאים של ראש הישיבה:

“כעת, שיש את הרדיפה נגד עולם התורה, הרדיפה נגד התלמידים חכמים, אני רוצה לומר ברור שיש לנו אחריות, ברור שעלינו עומד העולם, ‘וכי ידיו של משה עושות מלחמה’, אנחנו יודעים שהכל מתחיל ונגמר ‘בזמן שישראל מסתכלים כלפי מעלה אז הם נוצחים’. המלחמה והניצחון תלויים רק ביושבי בית המדרש. אין לאף אחד אחר חלק בניצחון.

נכון שחייבים השתדלות, אבל המהות של הניצחון תלוי ביושבי בית המדרש. כן, עלינו ורק עלינו עומד העולם כולו, העולם נברא בשביל התורה שנקראת ראשית ובשביל ישראל שנקראו ראשית.

אבל אני רוצה להוסיף נקודה: מה ההבדל בינינו לביניהם. כל אחד צריך לחוש את זה ולהרגיש את השמינית שבשמינית של הגאווה של התלמיד-חכם, מה תפקידנו בעולם. קודם הבחור החשוב יצחק, שעשה סיום, אמר: ‘אנו משכימים לדברי תורה והם משכימים לדברים בטלים’.

למי מדובר? אנחנו חושבים שמה שמדובר על דברים בטלים מדובר על אדם שמתעסק בשום דבר, באיזה ילדים קטנים שמתעסקים במשהו? לא, מדובר על הגבוהים שבגבוהים שבהם, ועל זה אנחנו אומרים, על ה’חכמה בגויים תאמין’, אלו שיושבים כביכול למעלה-למעלה אצלם, אלו שיושבים באותו מקום של שנאה לדת, הבית משפט הגבוה לצדק – ‘מקום המשפט שם הרשע’, עליהם כתוב ‘אנו משכימים לדברי תורה והם משכימים לדברים בטלים’. כל מה שהם עושים זה דברים בטלים פשוטו כמשמעו.

ומי צריך ראיה גדולה מזה, הם הרי קוראים לזה שהם מתעסקים עם מה שנקרא ‘חוק הגיוס’, הם יושבים ודנים איך הם יעשו את זה, לא מספיק להם הששה חכמים, העשרה חכמים, הם יושבים ודנים במשך שנים על גבי שנים איך הם יגיעו לרמת המשכל הגבוהה.

הם חכמים? חכמי חלם היו יותר חכמים מהם. הם יושבים שם 15 חכמים ודנים איך מגייסים את הישיבה-בוחרים, איך לוקחים באמת את החכמים האמיתיים ומנתקים אותם ממקור חיים, הם ישבו ודנו שם שעות על גבי שעות, שבועות על גבי שבועות. הרי זו הבדיחה הכי גדולה, הם ישבו ודנו ודיברו, מישהו מאתנו בכלל התעניין במה שהם דיברו? את מישהו מאיתנו זה בכלל עניין מה שהם דיברו?

אמרתי: רחמנות, רציתי לבקש גמ”ח, לקנות להם גולות, שישחקו באיזה לגו, הרי זה ליצנות אחת גדולה. תיקחו ילד בן 3 שלמד קצת תורה, תקחו בחור הכי צעיר שלמד תורה, נגע בהוויות אביי ורבא, יודע שהחכמה שלו פי כמה וכמה, יושבים שם אנשים שהחליטו לעשות איזה הצגה, איזה תאטרון, כי יותר מזה לא היה שום דבר. הם לא שינו ולא ישנו לעולם ועד, לא מעניין אותנו מה הם אומרים והם לא יזיזו שום דבר ולא ישנו שום דבר.

זה הפשט אנו משכימים לדברי תורה והם – אלו שחושבים שהם חכמים כביכול – משכימים לדברים בטלים. נעבך, הם לא למדו אביי ורבא, מאיפה שיהיה להם חכמה? מאיפה שיהיה להם משכל? הרי הם לא עוברים ילד צעיר שהתחיל ללמוד גמרא. עם כל ‘חכמתם’ אף אחד לא התעניין בזה בבית המדרש, ואף אחד לא דיבר על זה, ואת אף אחד זה לא הטריד, וגם אני יאמר – זה גם לא מטריד מה שהם יעשו לעולם ועד.

אלה ברכב ואלה בסוסים, כי יש להם שכל ששייך לרכב וסוסים, ואנחנו בשם השם אלוקינו נזכיר. המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד.

צריכים לדעת – אנחנו מקימי עולם. אפילו אין חכמה בצד השני, הנה הדוגמא וכי חכמה היא? כל הבית משפט שלהם זה תאטרון אחד גדול. הקב”ה יושיע אותנו מכל הרודפים האלו ואנחנו צריכים לדעת כי עלינו עומד העולם, ואנחנו אלו שכשישראל מסתכלין כלפי מעלה מייד נוצחים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות