90 חרדים זומנו ל’צו ראשון’ בבקו”ם בטבריה. רק 12 הגיעו

חיים טוויל ויוסף גרינבוים
|
י"א אב התשפ"ד / 14.08.2024 21:20
צה”ל שיגר ל-90 צעירים חרדים תושבי הצפון זימון ל’צו ראשון’, אך אל לשכת הגיוס בטבריה הגיעו 12 בלבד • מדובר ב-13 אחוז התייצבות – תוצאה מאכזבת במיוחד מבחינת צה”ל • בצבא מאיימים: מי שלא התייצב יקבל ‘צו שני’ • מאות קיצונים מהפלג הירושלמי ו’העדה’ הפגינו מחוץ ללשכת הגיוס

מתוך 90 צעירים חרדים, תושבי הצפון, שזומנו היום (רביעי) על ידי שלטונות צה”ל ל’צו ראשון’ בלשכת הגיוס בטבריה – התייצבו 12 בלבד.

מדובר ב-13 אחוז התייצבות.

אלה אחוזים מאכזבים במיוחד מבחינת צה”ל – זו הפעם השלישית בתוך שבוע.

בצה”ל מאיימים כי מי שלא התייצב יקבל ‘צו שני’, כדי למלא את חובתו, ובמידה ולא יתייצבו –  יטופלו כמו שאר האוכלוסייה המתגייסת.

אלא שלפי שעה, לא נראה כי איומים אלה מרתיעים את הצעירים החרדים והם ממשיכים להדיר רגליהם מלשכות הגיוס.

באגף כוח אדם בצה״ל עדכנו רשמית בשבוע שעבר כי מהלך הגיוס הכפוי נכשל בגדול: חרדים בודדים, מתוך כ-900 מלש”בים שקיבלו ‘צו ראשון’, בחרו להתייצב במהלך היומיים שהוקצו לכך בלשכת הגיוס בתל השומר.

הצעירים שבכל זאת הגיעו היום אל לשכת הגיוס בטבריה נתקלו בהפגנה סוערת במיוחד של קיצונים מ’הפלג הירושלמי’ ו’העדה’, שהפגינו מאז שעות הבוקר  מחוץ ללשכת הגיוס.

במקום התפתחו עימותים קשים עם כוחות המשטרה. 18 מפגינים נעצרו על ידי המשטרה.

ח״כ תא״ל (במיל׳) וחברת ועדת החוץ והביטחון, שרון ניר מישראל ביתנו, הגיבה בחשבון הטוויטר שלה: “הכישלון המהדהד בלשכת הגיוס טבריה היום נובע מכך שעושים עוד מאותו דבר אבל מצפים לתוצאות שונות.

“אני חוזרת כעת ואומרת בפעם המי יודע כמה, את מה שאני אומרת בוועדת החוץ והביטחון כבר תקופה ארוכה: צריך לשלוח צו ראשון לכל הצעירים החרדים בגיל 18 בלי תבחינים, שטיקים וקומבינות, ובהתאם לכך צה״ל יחליט את מי מגייסים לשרות צבאי, אזרחי או לאומי על פי צרכי צה”ל.

“התייעצויות עם עסקנים, לא יובילו לגיוס חרדים אלא ינציחו פטור גורף לחרדים משרות בצה”ל”.

צילום: דוד כהן, פלאש90

לקראת ההפגנה תוגברה נוכחות השוטרים בשטח – ומיניבוסים ובהם מאות מפגינים שהיו בדרך ללשכה בבסיס מחווה אלון נחסמו. חלק מהקיצונים שנחסמו עשו את דרכם ברגל לאורך קילומטרים, עד ללשכת הגיוס.

‘הוועדה להצלת עולם התורה’ של ‘הפלג’ טענה בהודעה שפרסמה כי המשטרה מונעת מאלפי מפגינים “שזורמים ללשכת הגיוס-טבריה, להגיע ולהשתתף בהפגנה, תוך שימוש בכוח בניגוד לחוק ועצירת אוטובוסים בכבישים המובילים לטבריה”.

בוועדה איימו, לאחר התייעצות עם מנהיג ‘הפלג’ הגאון רבי אשר דויטש: “אנו מתריעים בזאת – אם המשטרה תמנע את זכותם החוקית של אלפי האברכים להפגין מול שערי לשכת הגיוס, מאות האוטובוסים יעצרו את נסיעתם כעת, ואלפי מפגינים יעצרו את תנועת הרכבים בכל רחבי הארץ במספר רב של הפגנות”.

מהמשטרה נמסר: “מאות מפגינים, חסמו צירי תנועה והציתו אש בסמוך לגדרות בסיס צה”ל בצפון. המפגינים התעמתו עם השוטרים, חסמו את הכבישים תוך שימוש באלימות, השלכת חפצים וקריאות נאצה לעבר השוטרים והחיילים ששהו בבסיס מתוקף תפקידם.

“לאחר שקצין משטרה הכריז על הפגנה בלתי חוקית וחרף האזהרות, המפגינים לא נשמעו לכוחות המשטרה והמשיכו בהפרות סדר אלימות”.