אייכלר: אכזרי, נחוקק שאסור לפגוע באמא בגלל שבעלה לומד בכולל

אריה ריבקינד
|
י' אב התשפ"ד / 14.08.2024 13:54
דיון חירום בוועדת העבודה והרווחה על ‘גזירת מעונות היום’ • ח”כ סון הר מלך: “לא ניתן שיפלו אותן לרעה רק בגלל לימוד התורה של הבעל” • מנכ”ל ‘נקודת מפנה’: “מדובר בהחלטה פוליטית. לא פוגעים בנשים כדי לתקן משהו אצל הגברים ולא מקלקלים משהו אחד כדי לנסות לתקן משהו אחר”

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח”כ ישראל אייכלר, קיימה היום (רביעי)  דיון חירום על ההוראה לבטל את סבסוד מעונות היום לנשות אברכים לומדי תורה, המחויבים בגיוס.

בדיון השתתף המשנה ליועצת המשפטית, עו”ד ד”ר גיל לימון, שהיה זה ששיגר את המכתב השולל את זכותן של אמהות עובדות לסבסוד  במעונות.

בפתח הדיון אמר אייכלר: “הוועדה הזאת עוסקת בכל ימות השנה בלעזור לאנשים מעוטי הכנסה, נזקקים בנושאי רווחה ועבודה – ואינה סובלת עוולות הנעשות על גבם של החלשים”

יו”ר הוועדה עקץ: “היום אנחנו עוסקים בנושא של החלשים ביותר – נשים עובדות, לא עשירות, אין להן משרתות ואין להן קביעות במשרות שלטוניות לאורך כל החיים. הן צריכות למצוא את מלאכתן נאמנה ושמחות בה. יש להן ילדים וזו משימתן הגדולה בחיים.

“הן צריכות לצאת לעבודה ולשם כך הן צריכות מעונות יום. מעונות זה עסק יקר מאוד. לאישה שאין לה את ההנחה שניתנת על ידי המדינה כבר שנים רבות – כמעט ולא כדאי לה לצאת לעבודה. כשאישה יוצאת לעבוד, שני הצדדים מרוויחים.

“לא יעלה על דעתו של איש לשלול את ההנחות מנשים ערביות, למרות שאין שום חוק שערבים משוחררים מגיוס לצבא. המדינה לא מגייסת ערבים, אבל לא העלתה על דעתה שאישה ערבייה לא תזכה להנחות כי בעלה לא מגויס. כך גם לא שוללים הנחות מנשים שבעליהן יושב בבית הסוהר”.

הוא הדגיש: “להבדיל, אסור לשלול בשום אופן מאמהות שהבעל שלהן עוסק בתורה, שהיא חלק בלתי נפרד מזכות קיומה של מדינת ישראל כמדינת היהודים”.

לדבריו, “מדובר בגזירה קשה ואכזרית. בוועדת חוץ וביטחון אמרו לאחרונה פקידים שהם קיבלו מפקידי האוצר בקשה למצוא כל סעיף שמיטיב עם לומדי התורה ולשלול אותו. את ההוראה נתן פקיד שיזכר לדיראון עולם”.

אייכלר עדכן את חברי הוועדה: “הגשתי הצעת חוק שבהנחה במעונות היום יובאו בחשבון העסקתה והיקף העסקתה של האם בלבד. אני רוצה ומצפה לתמיכה בחוק של כל מי שמדבר על קידום מעמד האישה”.

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון התפתל וניסה לנמק בניסוחים משפטיים קרים את העוול החברתי והבלתי אנושי.

ח”כ יונתן משריקי מש”ס תקף את הייעוץ המשפטי על ההחלטה והביע תמיכה חד משמעית שלו ושל מפלגתו בהצעת החוק של יו”ר הוועדה, להפריד את חישוב ההכנסות של ההורים.

ח”כ לימור סון הר מלך הביעה גם היא תמיכה בחוק וזעקה את זעקת האימהות: “אנחנו נהיה לאימהות העובדות לפה! לא ניתן שיפלו אותן לרעה רק בגלל לימוד התורה של הבעל”.

רועי אסף, מנכ”ל הרשות לפיתוח כלכלי חברתי, הביע התנגדות אף הוא להחלטה: “ברגע שנשים חרדיות יהיו מנועות מכניסה למעונות יום זה יפגע בשילובן בתעסוקה. שיעורי התעסוקה עשויים לרדת, או שתהיה ירידה באחוזי המשרה, שהם פרמטר מרכזי בגובה השכר. כמו כן עלולים להיות פיטורין של נשים חרדיות שמועסקות במעונות היום עצמם – וכן תופעה בלתי רצויה של הקמת מוסדות פיראטיים שלא בפיקוח המדינה”.

הוא הבהיר: “השוק ימצא תחליף לכלי הממשלתי והתחליף עשוי להיות גרוע יותר. משרד העבודה צריך לתת פתרון, כמו להפריד את הקשר בין הבעל לזכויות האישה”.

רן מלמד, מנכ”ל ‘נקודת מפנה’, המרכז לקידום מדיניות של רווחה כלכלית: “חוסר במעונות יום זו הפגיעה הגדולה ביותר שיכולה להיות בילדים ובנשים. מדובר בהחלטה פוליטית. זה לא יתואר ולא יאמן. לא פוגעים בנשים כדי לתקן משהו אצל הגברים ולא מקלקלים משהו אחד כדי לנסות לתקן משהו אחר. אני פונה למשרד המשפטים ואומר – יש לכם הזדמנות לומר היום: טעינו, נחשב את הדרך מחדש”.

בתום הדיון אמר יו”ר הוועדה: “הוועדה דוחה באופן חד משמעי את ההחלטה האכזרית שמעוררת שאט נפש והתקבלה רגע לפני פתיחת שנת הלימודים. אנחנו מבקשים לכל הפחות לדחות את רוע הגזירה לשנה הבאה ודורשים ממשרד העבודה להכין מיד תבחינים מסודרים שיעניקו את הזכאות לאותן אמהות, ולנקוט בכל פעולה הנדרשת כדי למנוע את יישום ההחלטה.

“הוועדה תומכת בהצעת החוק שתפריד את תעסוקת האימא מממעשי האבא. כמו כן אנו קוראים לראש הממשלה ולשרים לעשות הכל כדי להסדיר את הנושא בהחלטת ממשלה נגד גזירת היועצת, באופן מיידי בטרם תושלם החקיקה. הוועדה תעקוב ותסייע ככל שתידרש בקידום ההליכים הנדרשים לשם כך”.