“לא היה מצב כזה”: מחסור חמור של כ-40% בעגבניות בשוק – וזו הסיבה

מחסור חמור בעגבניות בישראל בעקבות עצירת יבוא הפירות והירקות מירדן מחשש לכולרה ובגלל החרם הטורקי • במשרד החקלאות צופים ירידה של כ-50% בהיקפי הייצור המקומי בשל הטמפרטורות הגבוהות הקיץ • והמחירים בסופרמרקטים כבר החלו לטפס
חרדים 10
ט' אב התשפ"ד / 13.08.2024 16:53

 מצב כמעט חסר תקדים: בשוק המקומי בישראל נוצר מחסור של כ-40% בעגבניות, שעשוי לגדול עוד בשבועות הקרובים – בגלל סגירת היבוא מירדן ומטורקיה.

היבוא מטורקיה נעצר כבר לפני מספר חודשים בשל החרם עליו הכריז הנשיא ארדואן, ומירדן נעצרה האספקה בסוף השבוע האחרון בשל חשש מהתפרצות כולרה..

לפי דיווח ב’ידיעות אחרונות’ היום (שלישי), משרד הבריאות הורה על העצירה המיידית של הייבוא מירדן בעקבות גילוי מדאיג של חיידקי כולרה במי נחל הירמוך, המשמש להשקיית שטחים חקלאיים נרחבים באזור – מה שמעלה חשש כבד לזיהום אפשרי של תוצרת חקלאית.

ב’ידיעות אחרונות’ דווח, כי כדי לפצות על המחסור, לשוק הועברו בינתיים עגבניות שמיועדות לתעשייה, וכעת נבחנת אפשרות לייבא ממדינות אחרות כמו הולנד וקפריסין, גם אם מחירן יהיה גבוה יותר.

לפי בדיקת העיתון, המחסור הוביל לעלייה דרמטית במחירים, כאשר מחירי קילוגרם של עגבניות מסוג א’ בשוק הסיטונאי הגיעו לשיא של 15 שקלים – אולם אלה לא גולגלו במלואם לפי שעה לצרכנים.

אתמול מכרו בשופרסל עגבניות ירוקות ולבנות, שאינן ראויות למאכל בזמנים רגילים, במחיר של 9.9 שקלים לק”ג. גם ברשתות אחרות התקבלו תלונות על איכות העגבניות, שחלקן בכלל עגבניות לתעשייה שהופנו כעת לשוק המקומי בגלל המחסור.

אילן שפע, מבעלי חברת ‘ביכורי שדה’, ספקית הירקות והפירות הגדולה של צה”ל, תיאר את המצב כחסר תקדים: “אני ואחי ששי כבר 50 שנה בתחום, ומאז קום המדינה לא היה מצב כזה”,

לפי ‘ידיעות אחרונות’, במשרד החקלאות צופים שהמחסור יחמיר עוד יותר משום שבשבועות הקרובים היקפי הייצור המקומי של עגבניות צפויים לרדת בכ-50% בשל הטמפרטורות הגבוהות הצפויות. יש לציין כי במשרד עוקבים אחרי המצב בירדן, ומקווים שהיבוא יפתח מחדש בקרוב.

בעקבות המחסור החמור בעגבניות, משרד החקלאות פותח מכסה ליבוא פטור ממכס בהיקף 5,000 טונות למשך החודשיים הקרובים.

הבעיה שגם לאחר פתיחת המכסה לא בטוח שתהיה בשורה במחיר. לטענת היבואנים, יבוא ממקורות אחרים יקר משמעותית מהיבוא הזול שהתרגלו אליו מטורקיה וירדן.  גם מחיר ההובלה מארצות שפתוחות ליבוא כמו איטליה, ספרד והולנד יקר יותר מאשר טורקיה.

אילן שבע מ’ביכורי שדה’ אמר כי את העגבניות מהולנד יצטרכו להטיס בגלל אורך חיי מדף קצר, מה שייקר את מחירן עוד יותר.

הציבור הישראלי צורך כ-14 אלף טון עגבניות בחודש בממוצע. כיום, ניתן לייבא עגבניות מ-22 מדינות שונות, בהן רוב מדינות אירופה, יוון, קפריסין, פולין, הונגריה, ספרד, איטליה, הולנד, אזרבייג’ן ועוד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות