פיץ’ הורידה את דירוג האשראי של ישראל לרמה A עם תחזית שלילית

חברת דירוג האשראי פיץ׳ נימקה את ההחלטה, בין השאר, בהתארכות המלחמה, ובגידול הוצאות הביטחון • החשב הכללי: הכלכלה הישראלית תדע להתמודד עם כל האתגרים שעומדים בפנינו • סמוטריץ: "כלכלת ישראל חזקה ואנו מנווטים אותה נכון ובאחריות"
חרדים 10
ט' אב התשפ"ד / 13.08.2024 00:55

חברת דירוג האשראי פיץ’ הודיעה הלילה (שלישי) על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה של A+ לרמה של A עם תחזית דירוג שלילית. הסוכנות הצמידה לדירוג הישראלי תחזית שלילית, כלומר הערכה שדירוג האשראי של ישראל עלול להיות מופחת שוב בחודשים הקרובים.

בסוכנות הדירוג פיץ’ נימקו את הורדת הדירוג בהתארכות המלחמה, חשש מפתיחת חזיתות נוספות ופגיעה בתשתיות כפועל יוצא, בגידול בהוצאות הביטחון – וציינו גם את החשש מפני חוסר היכולת של הממשלה לקבל החלטות כלכליות קריטיות. ‏”קיטוב פוליטי, צרכים קואליציוניים וצרכים צבאיים עלולים לעכב את ההתכנסות ולהוות סיכון לתחזית החברה”.

החשב הכללי יהלי רוטנברג התייחס לנימוקים של פיץ’ להורדת דירוג האשראי ואמר: “הימשכות המלחמה והעלייה בסיכונים הגיאו-פוליטיים משפיעים על הנתונים הפיסקליים ובהתאם על פרופיל דירוג האשראי של מדינת ישראל. למרות המלחמה, מדינת ישראל מציגה נגישות גבוהה מאוד לשווקי ההון בארץ ובעולם, עם תנאי מימון יציבים וביקוש חזק לחוב בשוק המקומי”.

הוא הוסיף: “הכלכלה הישראלית חזקה, חדשנית, מגוונת, בעלת שווקים פיננסיים עמוקים ונזילים והיא תדע להתמודד עם כל האתגרים שעומדים בפנינו. עם זאת, עלינו לייצר כמה שיותר וודאות עבור המשק הישראלי, המשקיעים וחברות הדירוג.

“לשם כך, יש לפעול בהקדם לגיבוש תקציב מדינה אחראי לשנת 2025 שבבסיסו תהליך של בנייה מחדש של הרזרבות הפיסקליות באמצעות ירידה הדרגתית ביחס החוב לתוצר. זאת, לצד קידום מנועי הצמיחה, השקעה בתשתיות, מענה לצרכים חברתיים ומענה מסודר ומגודר לצרכי מערכת הביטחון”,

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הגיב על הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת פיץ’: “מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמת קיום, הארוכה ביותר והיקרה ביותר בתולדותיה. מלחמה שמנוהלת במספר חזיתות במקביל ונמשכת כבר כמעט שנה. הורדת הדירוג בעקבות המלחמה והסיכונים הגיאופוליטיים שהיא מייצרת היא טבעית”.

סמוטריץ’ הוסיף: “כלכלת ישראל חזקה ואנו מנווטים אותה נכון ובאחריות. המדדים הכלכליים מצביעים על חוסנו של המשק ועל אמון גבוה שאנו זוכים לו בשווקים.

“בעזרת ה’ אנחנו ננצח את המלחמה בכל החזיתות, נשיב את הביטחון ונעלה את המשק ממלחמה למסלול צמיחה. נעביר תקציב אחראי שימשיך לתמוך את כלל צרכי המלחמה בחזית ובעורף עד הניצחון, תוך שמירת מסגרות פיסקליות וקידום מנועי צמיחה. מהר מאוד גם דירוג האשראי ישוב לעלות”.

בחודש אפריל האחרון, סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל מ-AA מינוס ל-A פלוס. זאת, לאחר התגברות העימות עם איראן בליל הכטב”מים ו”בעקבות הסיכונים הגיאופוליטיים המוגברים ממילא עבור ישראל”.

לפניה, חברת דירוג האשראי הבינלאומית ‘מוד’יס’ (Moody’s) הודיעה על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל לרמה של A2 (מרמה של A1) עם תחזית שלילית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אז: “כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה. הדירוג יעלה חזרה ברגע שננצח במלחמה – ואנחנו ננצח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות