תשעה באב תשפ”ד: העם היהודי מתאבל על חורבן בתי המקדש

חרדים 10
|
ח' אב התשפ"ד / 12.08.2024 19:44
מיליוני יהודים מתאבלים על חורבן שני בתי המקדש: 2446 שנים לחורבן בית המקדש הראשון ו-1956 שנים לחורבן בית המקדש השני • רבבות נוהרים אל שריד בית מקדשנו, שם יושבים על הרצפה ומקוננים על החורבן בכל הנוסחאות והמסורות, בליווי חזנים • צפו בשידור חוזר של אמירת הקינות

החל מהערב (שני), ליל ט’ באב תשפ”ד, ועד למחרת היום בשעות המאוחרות של הלילה יגיעו רבבות יהודים, מכל העדות והחוגים, אל רחבת הכותל המערבי, לציין את יום האבל במקום המסמל ביותר את החורבן.

תשעה באב תשפ”ד: זמני הצום, המנהגים – וכל מה שצריך לדעת

רבבות יושבים על הרצפה ברחבת הכותל המערבי ומקוננים על חורבן בית ה’ בכל הנוסחאות והמסורות, כראוי למקום המאחד והמלכד.

הערב  – ליל תשעה באב, ‘הקרן למורשת הכותל’ מקיימת מעמד קריאת מגילת איכה ואמירת קינות על ידי חזנים בנוסח עדות המזרח ובנוסח אשכנז.

אמירת הקינות תשודר באתר הכותל עבור אלו שאין באפשרותם להגיע פיזית לרחבת הכותל – החל מהשעה 22:00.

צאת הצום

מחזה מרגש המתרחש מידי שנה בשעות הערב, עם דמדומי החמה לקראת צאת הצום, באים אלפי יהודים מכל המגזרים ושרים יחד כתף אל כתף, שירה מרגשת של נחמה וגאולה, החל מהשעה 18:30.

בשנים האחרונות מתכנסים ברחבת הכותל המערבי מאות ואלפי צעירים בתשעה באב – לאחר תפילת מנחה, לשירת שירי התעוררות, כמיהה וציפייה לגאולה ולבנין בית המקדש.

היו כאלו שביקשו למחות בידם בטענה שיש בזה הסחה מאבל על חורבן בית המקדש, ובכלל בימים אלו אסור לשיר, ושבעתיים – בתשעה באב.

בתשובה לגאון רבי אלחנן פרינץ, מביא רב הכותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ,  מקורות כי שירי התעוררות בלי כלי נגינה יש להתיר בימי בין המצרים. אמנם לא כל מה שמותר בימי בין המצרים יש להתיר ביום תשעה באב שנחשב כיום ש’מתו מוטל לפניו’, אולם בימינו – דור יתום שניגונים אלו מעוררים בקדושה ובטהרה – יש להתיר זאת.

בגמר הצום יחולק בכותל המערבי שתיה ומזונות לאלו שמסיימים את הצום ברחבת הכותל המערבי.

ההיערכות המיוחדת תימשך עד השעות המאוחרות של הלילה – כשתיים בלילה –  כשהמונים בראשות אדמו”רים, רבנים וגדולי תורה מגיעים למעמד קידוש הלבנה ברוב עם במוצאי יום תשעה באב.

• כוחות הצלה יוצבו במשך כל היום ברחבת הכותל המערבי להושיט יד ועזרה למי שיזדקק לכך.

• אין כניסה ברכבים פרטיים לעיר העתיקה, ויש להגיע בתחבורה ציבורית בלבד.