גלנט נגד נתניהו: שומע את תופי הטם-טם. ניצחון מוחלט? קשקוש

אריה ריבקינד
|
ח' אב התשפ"ד / 12.08.2024 15:22
שר הביטחון תקף בדיון עם ח”כי ועדת חוץ ובטחון את ראש הממשלה – וח”כ טלי גוטליב תקפה: “לא מוכנה שתגיד על דברי ראש הממשלה קשקוש ותופי טם-טם” • הישיבה קוצרה לאחר שגוטליב קטעה את דבריו פעם אחר פעם – והוא עזב את החדר: “בושה וכלימה, מעולם לא היה דבר כזה”

שר הביטחון יואב גלנט אירח היום (שני) את חברי ועדת חוץ וביטחון בלשכתו והעניק סקירה ביטחונית על התקדמות המלחמה, המאמצים להשבת החטופים והצורך בגיוס אוכלוסיות נוספות לשירות בצה”ל.

אולם, הישיבה הסתיימה בצורה לא צפויה לאחר עימות בין גלנט לח”כ טלי גוטליב.

גלנט אמר בתחילת הדיון: “בחודש האחרון מערכת הביטחון רשמה שורה של הישגים אופרטיביים-מבצעיים מאוד מרשימים, זה מתורגם להקרנה של עוצמה אזורית וגם להתקדמות בהשגת מטרות המלחמה. רק אם ניקח את הפעולות של חודש יולי, נבחין בהקרנת עוצמה, העזה, נחישות והתמדה”.

גלנט, שמרבה לשאת נאומי רהב, אמר: “אנחנו בימים של דריכות וכוננות. האיומים מטהראן ומביירות עלולים להתממש וחשוב להסביר לכולם שמוכנות, היערכות וכוננות הן לא מילים נרדפות לפחד ופאניקה. בימים האחרונים אנחנו מקדישים את הזמן שלנו גם לחיזוק ההגנה וגם ליצירת אפשרויות התקפיות בתגובה, וגם כיוזמה אם יידרש – בכל מקום ובכל אזור.”

גלנט התייחס גם למטרות המלחמה: “החובה שלנו כמקבלי החלטות, לחתור להביא את ההישג המבצעי ומצד שני – כמו שהתחייבנו במטרות המלחמה ליצור את התנאים על מנת להשיב את החטופים. ויצירת התנאים באה דרך יצירת הלחץ הצבאי ויכולה להביא אחריה עסקה שתביא את החטופים גם אם זה יהיה ביותר מפעימה אחת”.

המתיחות בישיבה הגיעה לשיאה כאשר גלנט – שהתרברב לפני שנה כי “נחזיר את לבנון לעידן האבן”  – אמר, תוך שהוא חותר תחת ראש הממשלה נתניהו: “אני שומע את הגיבורים עם תופי הטם-טם ואת הקשקוש הזה על הניצחון המוחלט.  חבל שבחדר הסגור  לא הפגינו את אותו האומץ”.

חבר הכנסת טלי גוטליב הגיבה לגלנט: “אני לא מוכנה שתגיד על דברי ראש הממשלה קשקוש ותופי טם-טם”.

גלנט הגיב לה: “אני מוכן להתעמת עם עובדות ומעשים, אולי בתקשורת ובפוליטיקה אני חלש, אבל בביטחון אני יודע מה אני אומר”.

השר  נשאל בוועדה מדוע ישראל לא יוצאת למלחמה בלבנון והשיב: “היום אנחנו במצב אחר לחלוטין ממה שהיינו כשאני התעקשתי תקיפה בצפון שכל מערכת הבטחון תמכה בה” – אמר כשהוא רומז לרצון שלו לבצע מכת מנע לחיזבאללה בתחילת המלחמה, דבר שנתניהו התנגד לו.  “התנאים שיש היום למלחמה בלבנון הפוכים ממה שהיו בתחילת המלחמה”.

גלנט המשיך בביקורת: “אנחנו בצומת דרכים, יש חלופה של עסקה שתביא הסדרה בצפון ובדרום והשניה היא אסקלציה למלחמה. אני ומערכת הביטחון תומכים בחלופה הראשונה, נדע לחיות עם המחיר”.

הוא האשים, למרות הודעת חמאס אמש, כי הסיבה שעסקת חטופים מתעכבת היא, בין היתר, בגלל ישראל. “לגבי ציר פילדלפי גם אם נצא ל-60 יום לא יקרה כלום. הסיבה שעסקת חטופים מתעכבת היא בין היתר בגלל ישראל”.

גלנט התייחס גם להדלפות מתוך ישיבות הקבינט ואמר שמדובר במחדל: “זה אחד מחמשת המחדלים שמסכנים את ישראל. החל מהחייל בשטח עם הטיקטוק ועד הקבינט – הכל דולף”.

הוא  הוסיף וטען בפני חברי הוועדה: “מהדיונים שלי עם ראשי מערכת הבטחון שום דבר לא דולף”. אחד הח”כים בדיון פנה לשר ועקץ: “ואתם לא מדליפים?”, בתגובה ענה לו גלנט: “על הדיון ב-11.10 אני מוכן ללכת לפוליגרף”.

הישיבה הסתיימה מוקדם מהצפוי לאחר שגלנט נקטע שוב ושוב על ידי שאלות של ח”כ טלי גוטליב. גלנט נשמע אומר בעת יציאתו מהחדר: “בושה וכלימה, מעולם לא היה דבר כזה בוועדת חוץ וביטחון”.

בהודעה שפרסמה לאחר מכן בטוויטר, כתב ח”כ גוטליב: “אדוני ראש הממשלה. שר הבטחון שחותר תחתיך אמר על דבריך כי אתה חותר לנצחון מוחלט שזה קישקוש ותופי טם טם. כשהטחתי לעברו איך הוא מעז לדבר כך על ראש הממשלה, יולי אדלשטיין אמר לי להירגע. כששאלנו שאלות קשות שאותן לא אפרט, – אשאיר זאת למי שידליף – יולי אדלשטיין המליץ לגלנט לעזוב את הישיבה בלי להשיב. אדוני ראש הממשלה, אם אתה לא תפעל בהתאם לא תוכל להאשים את אף אחד”.

יו”ר ועדת החוץ והביטחון, ח”כ יולי אדלשטיין אמר בתום הדיון בקריה: “סיימנו כעת דיון של ועדת החוץ והביטחון, בהשתתפות שר הביטחון, יואב גלנט. הוועדה קיבלה סקירה מקיפה על מצב הצבא, האיומים והיערכות משרד הביטחון והצבא לתרחישים שונים. הובהר מעל לכל ספק כי צה”ל זקוק לחיילים נוספים, והפתרון היחיד לכך הוא חקיקה אפקטיבית ומהירה של חוק הגיוס יחד עם החזרת המילואימניקים מ”העשור האבוד” לשירות פעיל. כל ניסיון אחר נועד לכישלון. זה כבר לא מצב תיאורתי, אנחנו נמצאים במלחמה ב-7 זירות. לתיעדופי זירות ולשינויים נוספים יש השלכות מרחיקות לכת”.