היועמ”שית: לא לממן מעונות יום לחרדים המעומדים לגיוס

היועמ"שית גלי בהרב-מיאר הודיעה לשר העבודה יואב בן צור כי למדינה אין עוד סמכות לממן סיוע לילדים של אברכים שאינם מתגייסים • ההחלטה תיושם כבר בשנת הלימודים הקרובה, אך לא תשפיע על סדר קבלת הילדים למעונות • לפי הערכות, ההחלטה צפויה להשפיע על כ-6,700 משפחות
אריה ריבקינד
ז' אב התשפ"ד / 11.08.2024 09:19

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, קבעה היום (ראשון) כי על המדינה להפסיק את מימון מעונות היום למשפחות חרדיות בהן האב מחויב בגיוס לצה”ל.

ההחלטה התקבלה בעקבות פסיקת בג”ץ שביטלה את הפטור הגורף מגיוס לבני הציבור החרדי.

במכתב ששיגר ד”ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, לשר העבודה יואב בן צור, נכתב: “במצב החוקי הקיים המדינה אינה מוסמכת עוד לעודד באמצעות מימון ממשלתי לפי מבחני מעונות היום, לימודים תורניים של מיועדים לשירות ביטחון. כלומר, היעדר הסמכות אינו מאפשר עוד מימון המבוסס על כך שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון”.

לפי המכתב, ההחלטה נובעת משני טעמים עיקריים: “ראשית, קיומה של זיקה ישירה, במסגרת פרק ג’ 1 , שפקע ביום 1.7.2023 בין דחיית השירות לבני הציבור החרדי ובין לימודיהם התורניים. זיקה זו יסודה בהיותם של הלימודים התורניים התכלית הבסיסית להימנעות מגיוס, והפעילות הבלעדית שבה אמור המלש”ב החרדי לעסוק, כאחד התנאים האישיים שנדרשו לשם קבלת דחיית השירות. כתוצאה מכך, עם פקיעת מקור הסמכות החוקי לדחיית השירות הגורפת, נשמט אף הבסיס החוקי למימון הממשלתי המיועד לעידוד לימודיהם של המלש”בים החרדים.

“שנית, היותם של מבחני התמיכה במעונות היום כלי בידי המדינה לעודד את שילובם של הורים בשוק העבודה, כאשר אחת הפעילויות שהמבחנים ראו בהם שווי ערך לעבודה או ללימודים מכווני תעסוקה, בצד שירות צבאי סדיר ושירות לאומי, הם לימודים תורניים של מלש”בים”.

עם זאת, המכתב מציין כי ההחלטה לא תשפיע על סדר קבלת הילדים למעונות היום ולמשפחתונים לשנת הלימודים תשפ”ה, שכבר נקבע. ההשפעה תהיה רק על סבסוד שכר הלימוד.

משרד העבודה התבקש לבחון אפשרות להוראת מעבר קצרה במסגרת גיבוש מבחני התמיכה לשנת הלימודים הבאה, אם תוצג תשתית מקצועית המצדיקה זאת.

ההוראה נשלחה על רקע העתירה של התנועה לאיכות השלטון לבג”ץ.

לפי הערכות, החלטת היועמ”שית להפסיק את סבסוד המעונות לילדי האברכים צפויה להשפיע על כ-6,700 משפחות.

מלשכת שר העבודה יואב בן צור נמסר:  לאור החלטת היועמ”שית, השר בן צור מקיים הבוקר דיוני חירום והתייעצות עם גורמי המקצוע והיעוץ המשפטי במשרד העבודה בכדי לבחון את נושא ביטול הסבסוד למעונות יום.

“לצערנו, נימוקים משפטיים כבדי משקל שהשר הגיש בפני היעוץ המשפטי לממשלה לא קיבלו התייחסות מקצועית ועניינית במכתב, כפי שפורסם בתקשורת.

״השר רואה באופן חמור את הפגיעה הקשה והישירה נגד אותם פעוטות חסרי ישע שישארו ללא מסגרות חינוכיות מפוקחות. השר רואה בגזירת הפעוטות פגיעה קשה בכלכלת המשפחות, שכן אלפי אימהות יעזבו את מעגל העבודה ויהפכו ממשפחות נורמטיביות למשפחות נתמכות.

“השר ימשיך במאבק הצודק והמוסרי למען אותן פעוטות בכלל הכלים המשפטיים ולא יעצור את המאבק עד שהצדק עבורן ייצא לאור”.

יו”ר ועדת העבודה והרווחה ח”כ ישראל אייכלר זימן את חברי הוועדה לישיבה דחופה מיד למחרת תשעה באב, כדי לדון על הפגיעה בזכויות האמהות העובדות בשלילת הזכות להנחה במעונות היום.

במקביל ביקש מיו”ר הקואליציה להאיץ את קידום הצעת חוק שלו –  שתפריד את זכויות האם העובדת מעיסוקו של בעלה, ותחייב להעניק את ההנחה לאמא לפי גובה ההכנסה בלבד, בלי להענישה בגלל שבעלה לומד תורה.

הצעת החוק מתבססת על העובדה שגם אימהות ערביות או נשים שבעליהן עבריינים בבית הסוהר, מקבלות את ההנחה. החוק מחייב לחשב רק את הכנסת האשה, בלי שום שיוך משפחתי.

העיתונאי יקי אדמקר הגיב: “העמדה של היועמ”שית לעצור את הסבסוד למעונות יום לא תגרום לגיוס של חרדי אחד (!). אני לא מכיר אישה אחת בציבור החרדי שתגיד לבעלה: ‘תעזוב את הכולל, אל תלמד תורה יותר’. זה הרי ערך עליון עבורן.

“המקסימום שיקרה הוא שנשים חרדיות יפסיקו לעבוד ויישבו בבית או במקרה אחר יכניסו את ילדיהן למעונות יום פיראטיים. הרי אם משכורתה היא 6,000-8,000 שקלים בחודש, מה מצפים ממנה? שתתן הכל למעון יום? ממה בדיוק הם יחיו? ואז? שיעור נשים החרדיות בשוק התעסוקה ירשום ירידה. יפה מאד. עוד רווח עצום לחברה הישראלית לאחר שנים של שיפור. היועמ”שית כנראה מעדיפה להיות צודקת ולדפוק את הראש בקיר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות