הרמטכ”ל הטיח, נתניהו ענה: “אל תטיף לשרים” • ציטוטים מהבור

במהלך ישיבת הקבינט ב'בור', העלה הרמטכ"ל לדיון את מעצר הלוחמים משדה תימן והטיף לשרים: "צריך אמירות שלכם שיגבו את הפעולה" • בן גביר: "אני מגבה את הלוחמים" • נתניהו לבן גביר: "אל תדבר עכשיו" • השר: "אתה סותם לנו את הפה, יודעים שעשיתם את זה כדי להתחנחן להאג"
חרדים 10
ה' אב התשפ"ד / 09.08.2024 15:09

במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני האחרונה שהתקיימה אמש ‘בבור’ בקריה בתל אביב, התפתח עימות חריג בין הרמטכ”ל הרצי הלוי לבין שרי הממשלה – על מעצר לוחמי המילואים ב’שדה תימן ופריצת אזרחים, יחד עם ח”כים, לבסיס ‘שדה תימן’.

למרות הדריכות הביטחונית מול חיזבאללה ואיראן, הרמטכ”ל היה זה שהעלה מיוזמתו את הנושא לפני העדכון הביטחוני – כשאמר לשרים: “ההחלטה לפתוח בחקירה הייתה החלטה נכונה. אנחנו נותנים גיבוי מלא לחיילים, ומקווים שהם יימצאו זכאים. אבל כשאנחנו מקבלים מידע על מעשים כל כך חמורים, אני לא רוצה דברים כאלה בצה”ל, ואין דילמה אם לבדוק”.

לפי דיווח באתר ynet, חלק מהשרים, בהם שרת התחבורה מירי רגב, התפלאו על שדווקא הרמטכ”ל בחר להעלות את הנושא לדיון. “ועוד מיוזמתך?”, הופתעה רגב.

הלוי השיב: “בהחלט, תמיד עדיף ליזום”.

הוא הסביר כי היה חשוב לו לדבר על הנושא בגלל העובדה שחלק מהשרים אפילו לא גינו את המעשים. “אני מצפה משרים לדבר נגד חדירה לבסיסים. כשאנו מקבלים מידע על דברים לא ראויים בצה”ל, מה אתם מצפים שנעשה?”

השר בן גביר הקשה על ההחלטה לשלוח שוטרים צבאיים רעולי פנים לעצור את החיילים – והלוי התייחס לאיומים נגד חוקרי היחידה. “היו חייבים להגיע עם רעלות כי מזהים אותם ויאיימו עליהם. לא הייתה ברירה”.

שר המשפטים יריב לוין הגיב: “על החיים שלי ושל ראש הממשלה מאיימים כבר יותר משנה ואנחנו לא הולכים עם מסכות”.

בן גביר הוסיף ותהה: “אבל זאת הדרך?”

הלוי השיב לשניים – ועקץ את בן גביר, ששירות בתי הסוהר נמצא תחת תחומי אחריות משרדו: “זאת הדרך לשמור על חיילי צה”ל. הדרך הטובה ביותר לעשות את זה, שצה”ל לא ינהל בתי סוהר, ומי שכן צריך – יעשה זאת. צה”ל לא רוצה לנהל בתי סוהר. החוקרים הגיעו בצורה שקטה ומכובדת”.

בשלב הזה, בן גביר ניסה לקטוע את דברי הרמטכ”ל ולהשיב לו –  אך נתניהו היסה אותו. “עכשיו אתה לא תדבר. זה לא הזמן שלך לדבר. עכשיו הוא מדבר. אתה תדבר כשיגיע תורך”.

בן גביר לא נותר חייב. “אתה סותם לי הפה. כולנו יודעים שעשיתם חקירה כדי להתחנחן להאג אתם שוב מפחדים מלחץ”. הוא הוסיף: “אתה לא תסתום לי את הפה”.

השרה גילה גמליאל, שאינה חברת קבינט, אך נוכחת בדיונים – התערבה: “תהיה בשקט כבר”. בן גביר עקץ אותה: “את משקיפה בכלל…”

בשלב זה, הרמטכ”ל העלה טיעון חדש: “שוטרים צבאיים צריכים ללכת עם רעלות, כי כשמ”פ בצה”ל מתראיין בפנים גלויות צועקים עליו”.

שר המשפטים יריב לוין ענה: “הם לא צריכים בכלל להתראיין. זה לא תפקידם”.

הרמטכ”ל המשיך ופירט מקרים שבהם הייתה הסתה ברשת נגד חוקר מצ”ח ופורסמו תמונות של קצינות בפרקליטות הצבאית: “חיילים לא צריכים להגיע למשימה עם מסכות, יש שיקולים שמקבלים בכדי להגן על הכוח. תדעו שהעלו לפני שלושה ימים פוסט שקורה להצמיד קנה לחוקר מצ”ח וללחוץ. פרסמו תמונות של קצינות צה”ל מהפרקליטות ברשתות והפנו אליהן. מתירים דמם של אנשים”.

השרים שוב השוו את ההסתה נגד החיילים להסתה נגד נתניהו. רגב: “ראש הממשלה סופג את זה כל יום”.

בשלב זה הרמטכ”ל הטיח: “חוץ מאמירות שלנו המפקדים, צריך אמירות מההנהגה שיגבו את הפעולה”.

השר בן גביר השיב לו: “הגיבוי שלנו, שלי לפחות – הוא ללוחמים. אני מגבה אותם, לא את המעצרים המבישים האלה”.

נתניהו ביקר את הרמטכ”ל ואמר כי הוא לא מוכן שיטיף לשרים. “אל תטיף לשרים. כפי שאתה לא רוצה ייחס של התעמרות בצה״ל, לא מתפקידך להטיף לשרים”.

הלוי השיב: “אני לא מטיף. אני מצפה שאתם תדרבנו אותנו לטפל במקרים חמורים, ולא להפך”.

נתניהו סיכם את הדיון ואמר כי צריך לחקור את האירועים: “אנחנו מדינת חוק ואם מישהו מפר את החוק צריך לחקור אותו ויעמוד לדין. הבעיה היא באופן הפעולה, כי אנחנו לא במצב רגיל. צריך קצת יותר להבין. אין מקום לפרוץ לבסיסים, לבתי דין. הצבא צריך לעבוד על-פי חוק. היה נכון יותר להתגמש – בין הצורך שלא יתאמו גרסאות לבין הבהרת העניין”.

דובר צה”ל מסר בתגובה: “לא נתייחס לנאמר בדיונים סגורים ומסווגים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות