עתירה נגד עיריית ת”א: לפסול את ההחלטה לאסור תפילות בהפרדה

עמותת 'ראש יהודי', יחד עם 14 מתושבי תל אביב, הגישה עתירה נגד החלטת העירייה לאסור תפילה בהפרדה בשטחים הציבוריים • "אין סמכות לאסור להתפלל במרחב הציבורי בהתאם לכללי המסורת היהודית" • יו"ר 'ראש יהודי': "בגלל קומץ של מתפרעים העירייה תכתיב לאלפי אנשים מה לעשות?"
חרדים 10
ה' אב התשפ"ד / 09.08.2024 12:31

14 תושבי תל אביב, יחד עם עמותת ‘ראש יהודי’, הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי נגד ההחלטה של עיריית תל אביב לאסור תפילה בהפרדה במרחב הציבורי.

העותרים קובלים על כך שמדובר ברדיפה לא לגיטימית ובהחלטה שנתפרה בלחץ של גורמים קיצונים.

עו”ד אורי פז, המייצג את העותרים – ביניהם האחות השכולה מיכל גרינגליק ואשת התקשורת עירית לינור, כתב בעתירה: “לפני בית המשפט הנכבד מוגשת בזאת עתירה נגד החלטת עיריית תל אביב, המונעת באופן שרירותי מופלה את קיום תפילת יום כיפור המסורתית במרחב הציבורי בכיכר דיזנגוף. החלטה זו פוגעת בזכויות יסוד של קהילה שלמה, מפרה את עיקרון השיוויון ומהווה פגיעה אנושה בחופש הדת והפולחן המוגנים בחוקי היסוד של מדינת ישראל”.

עורך הדין מנמק את העתירה ומציין: “סירובה של המשיבה להתיר לעותרים לקיים, במועדים מיוחדים ובתיאום מראש, תפילות הלכתיות במרחב הציבורי, רק בשל כך כי התפילות נערכות תוך הפרדה הלכתית באמצעות מחיצה בין גברים לנשים החפצים בכך – היא מנוגדת לדין ואסורה”.

לטענת העותרים, “למשיבה אין סמכות לאסור על העותרים, או על כל מי שחפץ בכך, להתפלל במרחב הציבורי בהתאם לכללי המסורת היהודית-הלכתית, לרבות בהפרדה באמצעות מחיצה בין נשים לגברים ובכפוף לשמירה על הוראות הדין. כל הוראה מנהלית האוסרת זאת היא בטלה”.

ישראל זעירא, שעומד בראש ארגון ‘ראש יהודי’ אמר לחנן גרינווד מ’ישראל היום’: “יש במועצת העירייה אנשים מלאי שנאה, בתקופה שאנו צריכים להרבות אהבה. אני אומר זאת בכאב”. לטענתו, “הם נאבקים בנו כי אנחנו מצליחים, הם מפחדים מהתופעה הזו.

“אנחנו הצענו להם להיפגש, להחזיר את השפיות ולהוריד מסדר היום את השנאה. ביקשנו פגישות עם בכירי העירייה אך לצערי נתקלנו בקיר. הייתי שמח שיהיה כאן דמות אחראית שיחפש פתרונות ופשרות אבל כלום – הם רוצים לרמוס אותנו. אין לנו ברירה אלא להגיש את העתירה כדי לבטל את החוקים הללו”.

זעירא מספר כי את הבקשה לקיים תפילה בכיכר דיזנגוף בהפרדה, הגישו כבר לפני מספר חודשים, אך לא קיבלו תשובה.

רק לאחר שפנו באמצעות עורך הדין אורי פז לעירייה באזהרה לפני מיצוי הליכים קיבלו את המכתב שהתפרסם ושלכאורה אוסר כל תפילה במרחב הציבורי. “זו הייתה תשובה מתחמקת ופוליטית, הם טענו שהם לא נותנים את הכיכרות המרכזיים לאירועי תפילה אלא יתמכו בתפילות באמצעות אוהלים בחצרות בית הכנסת”.

לדבריו, מדובר בהצעה לא פרקטית. “יש בבית הכנסת שלנו 300 מקומות בדוחק ועוד 200 בחצר. למעשה, כיכר דיזנגוף, במרחק של 100 מטר מבית הכנסת, הוא החצר שלנו, ובו יש 3000 מקומות”.

זעירא טוען כי הסיפור אינו הפרדה או לא הפרדה, אלא עצם התפילה שמקיים ארגון ‘ראש יהודי’. “זה לא היה עובר בשקט גם בלי מחיצה. הם רוצים לסלק אותנו מהכיכר. מדובר בתפילה ליברלית ומכילה. בית כנסת לא מאפשר לאנשים לבוא באיזה לבוש שהם רוצים, עם כלב. אנשים ישבו כל המשפחה יחד, למרות המחיצות. אנחנו לא כופים שום דבר. באווירה של השנה שעברה באו אנרכיסטים, שרואים בכל סממן של התקהלות דתית איום על המדינה, ופוצצו את התפילה.

“אנחנו לא רבנו עם אף אחד, וכך גם השנה. בגלל קומץ של מתפרעים העירייה הולכת להכתיב לאלפי אנשים מה לעשות. אם העירייה נכנעת לאנרכיסטים שחיבלו בתפילה בצורה הכי מכוערת ותאמץ מדיניות שאוסרת תפילות המוניות זה אומר שהקיצונים ניצחו”.

הוא הדגיש: “אני לא מקבל את המשוואה שקובעת שאנחנו תמונת ראי לאלו שתוקפים אותנו. אנחנו הקורבן, זו לא משוואה עם שני אשמים. אנחנו חטפנו סטירת לחי איומה בשנה שעברה ולא אמרנו דבר. ארגנו תפילה מפוארת, היו כבר 1,000 אנשים על הכיסאות, ו-50 אנשים החריבו להם את התפילה”.

זעירא מבהיר כי הם ילכו עם העתירה עד הסוף ורק לאחר מכן יקבלו החלטה כיצד לפעול ברגע האמת.”יש הרבה אנשים חילוניים שפנו אלינו, שרואים בהחלטה של העירייה פגיעה בו. לא נהיה שם לבד. אף אחד לא כופה כלום על אף אחד. מדובר בהחלטה שאם הייתה מתקבלת באמסטרדם או בברלין רון חולדאי היה צועק שמדובר באנטישמיות.

“חוק שקובע שמחיצה זו אפליה זה פשוט בדיחה. אף אחד לא כופה כלום, נשים בוחרות להתפלל בעזרת הנשים כבר אלפי שנים. החוק של העירייה דינו לעבור מן העולם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות