‘לא ליפול למלכודת הזו’: סמוטריץ’ מתנגד לעסקת המדינות המתווכות

אריה ריבקינד
|
ה' אב התשפ"ד / 09.08.2024 11:23
חבר הקבינט השר בצלאל סמוטריץ’ מגיב להצהרה המשותפת של ארצות הברית, קטר ומצרים שהצהירו כי להסכם חסרים רק “פרטי הביצוע” – וקראו לישראל ולחמאס לשוב לשיחות ב-15 באוגוסט • “כופות עלינו הסכם כניעה שיוריד לטמיון את הדמים המרובים שהקזנו במלחמה הצודקת ביותר”

חבר הקבינט המדיני-בטחוני, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, הגיב היום (שישי) על הודעת המדינות ‘המתווכות’, הקוראת להפסקת אש ברצועת עזה.

“צריך לקרוא את זה כדי להאמין, ובעיקר כדי להבין את נקודת המוצא המעוותת והמסוכנת של מי שלוחצים עלינו להפסיק את המלחמה ולהיכנע. ה’מתווכות’ אשכרה כתבו בהודעתן אתמול ש’הגיע הזמן לסכם את הסכם הפסקת האש בעזה ושחרור החטופים והאסירים’ –  תוך יצירת סימטריה הזויה בין החטופים הישראלים – גברים נשים וילדים – שנחטפו ממיטותיהם באכזריות נוראה, לבין מחבלים מתועבים שרצחו יהודים ומרצים על זה את עונשם בבתי הכלא?!”, אמר סמוטריץ’.

“אז ממש לא. את החטופים אכן הגיע הזמן לשחרר כבר מזמן. את המחבלים המתועבים רוצחי היהודים ממש לא הגיע הזמן לשחרר. ובעיקר, ממש לא הגיע הזמן לעסקת כניעה שתפסיק את המלחמה לפני השמדת הנאצים של חמאס דעאש ותאפשר להם להשתקם ולחזור לרצוח יהודים שוב”, קבע.

הוא הדגיש: “ממש לא הגיע הזמן למלכודת מסוכנת שבה ‘המתווכות’ מכתיבות לנו ‘נוסחה’ וכופות עלינו הסכם כניעה שיוריד לטמיון את הדמים המרובים שהקזנו במלחמה הצודקת ביותר שאנחנו מנהלים, ‘עסקה’ שתשאיר את חיזבאללה על הגדרות של תושבי הצפון ותעניק פרס לטרור ולמתקפות איראניות נגדנו, עסקה שתשחק עד דק את ההרתעה הישראלית ואת תדמיתה במזרח התיכון, תציג אותה כמדינת חסות חלשה ותרחיק ממנה את ידידיה במדינות ערב המתונות שכרתו איתה הסכמי שלום מתוך הערכה לעוצמתה ועצמאותה”.

סמוטריץ הצהיר: “אני קורא לראש הממשלה לא ליפול למלכודת הזו ולא להסכים לתזוזה, ולו הקלה ביותר, מהקווים האדומים שהוא הציב רק לאחרונה, וגם הם בעייתיים מאוד”.

ארצות הברית, קטר ומצרים קראו אמש, בהצהרה משותפת חריגה, לישראל ולחמאס לחדש את השיחות להסכם שחרור חטופים והפסקת אש בפגישה בדוחא או בקהיר ב-15 לאוגוסט.

לשכת ראש הממשלה הודיעה כי משלחת תצא למקום שייקבע.

בהצהרה נכתב: “הגיע הזמן לסכם את הסכם הפסקת האש בעזה ושחרור החטופים והאסירים. עבדנו במשך חודשים כדי להגיע להסכם המסגרת והוא כעת על השולחן, כשרק פרטי היישום חסרים.

“אנו, כמתווכים, מוכנים להציג הצעה סופית לפתרון הסוגיות הנותרות הקשורות ליישום באופן העומד בציפיות של כל הצדדים. קראנו לשני הצדדים לחדש את השיחות בדחיפות ביום חמישי, 15 באוגוסט, בדוחה או בקהיר על מנת לגשר על כל הפערים הנותרים ולהתחיל ליישם את ההסכם ללא כל דיחוי”.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: “בעקבות הצעת ארצות הברית והמתווכות, ישראל תשלח ב-15 באוגוסט את משלחת המשא ומתן למקום שייקבע, כדי לסכם את הפרטים ליישום הסכם המסגרת”.

גורמים המעורים בפרטים אמרו ל’כאן חדשות’ כי ההצהרה המשותפת של המתווכות היא “יוזמה אמריקנית שנועדה ללחוץ על הצדדים להביא לעסקה”.

לדברי הגורמים, אחד השיקולים להצהרת המתווכות הוא תקווה שההצהרה שכזאת תוביל לשינוי כלשהו בתגובה המתוכננת של איראן וחיזבאללה נגד ישראל, בעקבות החיסולים של מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה ורמטכ”ל חיזבאללה פואד שוכר. “אף אחד לא יודע אם זה יקרה, אף אחד לא יודע אם זה ישפיע. אבל יש פה ניסיון”.